28 de setembre 2020

Primera trobada presencial del Club de Lectura Celler de Lletres després del confinament

Club de lectura CELLER DE LLETRES

La larga espera del ángel de Melania G. Mazzucco

(traducció: Xavier González Rovira)

 

  • Tertúlia de divendres 18 de setembre de 2020

El passat mes de març va ser el primer que no vam poder celebrar la nostra trobada del club de lectura Celler de lletres presencialment a causa de la covid, i aquesta situació es va repetir fins a l’acabament del curs. Després de quatre mesos de virtualitat literària i ja un cop passat l’estiu, per fi ens hem pogut retrobar a la biblioteca. Hem hagut de canviar d’espai i instal·lar-nos a la Sala d’Actes per tal de, sempre amb la mascareta ben posada, mantenir la distància de seguretat que ens permetia aquesta trobada. I val a dir que ja en teníem ganes, de compartir les nostres impressions al voltant d’una lectura comuna que, aquest mes de setembre, ha estat La larga espera del ángel de Melania G. Mazzucco.

 


A més, tant per la valoració que hem fet de la lectura com per les característiques de la trobada, aquesta ha estat una immillorable manera de començar el curs perquè l’obra esmentada més amunt recrea la biografia novel·lada de l’artista Tintoretto, i per tant comptàvem amb l’assistència de Glòria Guilera, col·laboradora del cicle Art i Literatura. La nostra sessió, doncs, s’ha celebrat amb una primera part de tertúlia, on hem pogut debatre sobre diversos aspectes de la novel·la, i una segona part d’immersió en l’obra de Tintoretto tot relacionant-la amb les dades que se’ns exposen a La larga espera del ángel. Tot un luxe després dels mesos passats.

 

En general la novel·la ha estat valorada positivament, tot i que algunes clubaires han manifestat que els costava entrar-hi, que la lectura els resultava densa però alhora els interessava. Aquesta densitat expressiva és un tret que totes hem remarcat, si bé en alguns casos no ha causat la sensació de feixuguesa i s’ha considerat que anava en línia amb el to de la narració. Perquè el que cal remarcar de la novel·la La larga espera del ángel és que es constitueix com un compendi d’història (sobretot de l’evolució de Venècia), d’art (el que se’ns exposa a través de la vida i obra de Tintoretto), i societat (perquè copsem els canvis produïts al llarg dels anys en què es mou la narració).

 

S’ha destacat l’ampli ventall temàtic que ens ofereix la lectura: el conflicte generacional, l’atracció malaltissa i/o incestuosa entre pare i filla, el rol de la dona, la relació amb Déu, les reflexions sobre vida i mort, la biografia de la Tintoretta que es pot llegir rere la vida del pare, el gran ego d’ell (Tintoretto) i les relacions que procurava mantenir amb el poder per tal de poder pintar, el concepte de nom i fama... I tot plegat en base a un enfocament tècnic narratiu que hem trobat interessant i ben treballat: cada capítol s’inicia en el moment present de Tintoretto i a partir d’algun detall evoca el passat, en cada capítol un tema, i a poc a poc va confegint les peces que organitzen el quadre complet del que ha estat la seva vida.

 


Per l’altra banda la narració en primera persona ha provocat que les clubaires sentissin que entraven en l’ambient, en el pensament del protagonista... ho vivien amb intensitat al mateix temps que ho llegien. I ha cridat l’atenció, més enllà de la biografia pròpiament dita de l’artista, el fet de veure com es pintava llavors, com es plantejaven les obres, els jocs d’ombres i clarors. Amb tot, ha hagut un dubte surant contínuament al llarg de la nostra valoració de la novel·la: fins a quin punt algunes de les reflexions de Tintoretto s’apropen més al possible caràcter de l’artista o als pensaments de l’autora, Melania G. Mazzucco. Perquè en algun cas concret s’ha considerat que la manera de jutjar o valorar alguna situació era massa actual i amb cert to feminista.

 

Sigui com sigui aquest és un ingredient que també trobem a bastament al llarg de la novel·la: el rol de la dona, el paper dins la societat i la seva funció en la Història. Perquè La larga espera del ángel recrea, certament i com s’ha indicat a l’inici, la biografia de Tintoretto. Però en tot moment qui està present capítol rere capítol és la seva filla il·legítima, Marietta, coneguda com a Tintoretta. Fins al punt que alguna clubaire s’ha plantejat qui és, en realitat, el protagonista d’aquesta narració.

 

És una novel·la amb un clar to filosòfic que ens mostra més el Tintoretto persona que el Tintoretto artista. En algun moment hem remarcat certa manca de dades més concretes sobre art. Però és una novel·la interessant que converteix aquesta narració dels darrers quinze dies de la vida de Tintoretto en una mena de testament vital.

 


  • L’autora

Melania G. Mazzucco (Roma, 1966) és considerada una de les millors escriptores d’Itàlia. És llicenciada en literatura italiana per la Universitat de la Sapienza i llicenciada en cinema pel Centre Experimental de Cinematografia. Ha escrit prop d’una desena de novel·les i també obres per al cinema, el teatre i la ràdio.

 

El 1996 va publicar la seva primera novel·la, El beso de la Medusa, finalista dels premis Strega i Viareggio. A aquesta la seguiren La cámara de Baltus (1998), també finalista del premi Strega i Ella, tan amada (2000), una novel·la documental sobre la vida d'Annemarie Schwarzenbach, una escriptora suïssa, reportera i fotògrafa que va morir el 1942. Amb aquesta obra va rebre els premis Napoli i Vittorini.

 

Però és amb Vita (2003), guanyadora del Premi Strega, quan l’autora es fa un lloc en el panorama literari mundial. En aquesta obra ens presenta una versió novel·lada de la història de la seva família mitjançant una narrativa alegre i amarga, còmica i dolorosa, tendra i també cruel.

 

Altres obres que podem trobar traduïdes al castellà són Estoy contigo: historia de Brigitte, la commovedora història d’una refugiada que arriba a Roma fugint de la violència política del Congo; Un día perfecto, que podríem definir com l’estudi de l’anatomia d’una família, amb personatges i situacions amb què ens podem identificar; Eres como eres (Premi Il Molinello), una novel·la que indaga en la mateixa essència de les relacions humanes en la parella i en la família; Limbo (Premio Elsa Morante), una escruixidora i emocionant història èpica d’amor i de guerra, de sacrifici i de compromís; i la que tractarem en el nostre club de lectura, La larga espera del ángel, la biografia novel·lada de Jacomo Robusti, més conegut com a Tintoretto.

 


  • L’obra

Una de les grans diferències de la biografia tractada com a gènere literari enfront de la biografia treballada des de l’assaig és que la primera ens aporta les dades de l’assaig però, alhora, també ens regala un rerefons narratiu i una fluïdesa argumental que ens apropa al personatge estudiat perquè entrem en el món de ficció dels seus suposats pensaments, reflexions i sentiments. No es tracta de prioritzar una o altra, però sí assenyalar que La larga espera del ángel de Melania G. Mazzucco és la biografia novel·lada de Jacomo Robusti, més conegut com a Tintoretto.

 

La novel·la està estructurada en quinze grans apartats que es corresponen amb els últims quinze dies de vida de Tintoretto, i emmarcant aquesta narració trobem un pròleg i un epíleg (tot i que no apareixen titulats així). Des del present que està vivint serà el mateix pintor qui, tot adreçant-se al Senyor, ens exposi allò que fa durant aquests darrers dies, però sobretot ens evocarà el passat.

 

Aquesta veu narrativa en primera persona ens parlarà, doncs, del que ha estat la seva vida: l’inici de la vocació, els problemes per entrar en els diversos cercles artístics, el casament amb Faustina, els fills del matrimoni (fent especial èmfasi en Dominico i Marco), i quasi per damunt de tot, la seva relació intensa i ambigua (tal com se’ns indica en la contracoberta del llibre) amb Marietta, la filla il·legítima. Una dona amb grans aptituds artístiques i que creix a l’empara de Tintoretto, sovint saltant-se més d’una norma social.

 

Però més enllà d’aquestes dades personals el que també veurem és l’evolució històrica de Venècia, amb les epidèmies, incendis, canvis socials, crisis polítiques... Una novel·la biogràfica que, lògicament, aporta un alt contingut de novel·la històrica.

 

Serà al final de la lectura quan comprendrem qui és aquest àngel que Tintoretto ha estat esperant. Un àngel que ja apareix esmentat en una de les citacions que encapçalen el llibre, en aquest cas fent referència a un poema de Sylvia Plath: “Empieza de nuevo la espera, / la larga espera del ángel, / de ese extraño, aleatorio descenso.”

 

Altres dades

·         Melania G. Mazzucco a la Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Melania_G._Mazzucco

·         Obres de Melania G. Mazzucco a Catàleg Aladí: https://aladi.diba.cat/search~S171*cat?/amazzucco/amazzucco/1%2C2%2C24%2CB/exact&FF=amazzucco+melania+g&1%2C23%2C

·         La larga espera del ángel a El Cultural: https://elcultural.com/La-larga-espera-del-angel

·         La larga espera del ángel a Revista de Libros: https://www.revistadelibros.com/articulos/la-larga-espera-del-angel-retrata-el-amor-entre-tintoretto-y-su-hija-marietta

·         Entrevista a Melania G. Mazzucco sobre La larga espera del ángel: https://www.anikaentrelibros.com/entrevista-a-melania-mazzucco-por--la-larga-espera-del--ngel-

·         Conversa amb Melania G. Mazzucco sobre Un dia perfecte: https://youtu.be/iFBEc0TIhQ8

 

Sílvia Romero

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada