14 d’octubre 2020

El Club de Lectura Celler de Lletres es troba per a comentar "Rabassa morta" amb la seva autora, Elena Olesa

 

Club de lectura CELLER DE LLETRES — Rabassa morta d’Elena Olesa

(Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2019) 

       Tertúlia de divendres 9 d’octubre de 2020

Les trobades del mes d’octubre del Club de lectura Celler de lletres són unes de les més esperades perquè, de manera habitual, les celebrem en un celler després de visitar-ne les instal·lacions i, a més, comptem amb l’assistència de l’autor o autora del llibre a comentar. Enguany això només ha estat possible en part perquè, a causa de la pandèmia, tot just hem pogut acomplir el segon punt. Però ha estat un goig i un plaer poder compartir la tertúlia al voltant de Rabassa morta, guanyadora del “5è Premi de Novel·la curta Celler de lletres, 2019”, amb la seva autora, Elena Olesa.

 


Per començar cal remarcar-ne la valoració general, per part de les clubaires, com una lectura àgil i amena de la qual s’ha ressaltat l’estructura basada en la separació cronològica dels fets narrats, el tractament dels personatges (s’ha comentat que els arribes a conèixer com a persones properes), i l’estil planer de l’escriptura d’Elena Olesa però, alhora, el ventall de temàtiques que aporta i que han estat motiu d’interpretacions i matisacions. De fet, un dels comentaris que han aparegut de manera més sovintejada ha estat que la lectura de Rabassa morta se’ls ha fet excessivament breu i haurien volgut més pàgines per continuar gaudint de la història narrada.

Quant als personatges, hem pogut conversar amb l’autora i ella ens ha regalat algunes anècdotes al voltant de la construcció de la caracterologia d’aquests, inspirada, en alguns casos, en dones de la seva pròpia família. Cosa que ens ha dut a remarcar, precisament, els personatges femenins: dones fortes que lluiten per tirar endavant, que defensen els seus, que són el puntal de la família. I aquest darrer concepte, la família, també ha estat un dels més comentats perquè en tot moment, al llarg de la lectura, hi trobem la idea dels lligams afectius, de la solidaritat, de la convivència intergeneracional, tan usual en l’època en què se situa l’acció (entre els anys 1861 i 1920).


Tot aquest elenc de personatges i les seves interrelacions han propiciat comentaris diversos, i un tema que apareix a la novel·la i que s’ha posat damunt la taula durant la tertúlia ha estat el sentiment de gelosia i de com aquesta pot tergiversar la vida de les persones. Però també, en contraposició, s’ha assenyalat un altre sentiment que és tractat al llarg de la novel·la: la generositat. I tot plegat ha vingut donat, sobretot, en parlar d’un personatge clau per al desenvolupament de la trama de Rabassa morta: en Joan Ramon. En aquest sentit l’autora ens ha comentat que no pretenia tant mostrar un personatge malvat o pervers sinó més aviat un individu amb una vida buida.

Hem convingut que ens trobem davant d’una novel·la realista i que aquesta afirmació queda sustentada pel mateix títol, el qual fa referència al contracte de rabassa morta (el que va provocar tantes tensions i conflictes entre propietaris i treballadors). I s’ha aplaudit la perfecta simbiosi que aconsegueix Elena Olesa entre la temàtica vitivinícola (aspecte clau en el certamen guanyat) i l’argument de l’obra, però també s’ha ressaltat positivament els amplis coneixements que ens mostra, sense que aquests resultin feixucs o gratuïts, tant de l’època i les formes de vida com del procés d’elaboració de vins i caves (des de l’inici, a les vinyes, fins al producte final). Li hem preguntat, a l’autora, per la seva formació en aquest camp, i ens hem assabentat que coneix la vinya des de sempre, que ocasionalment hi ha treballat, i que amb posterioritat la seva vida laboral s’ha mogut sempre al voltant del món del vi i del cava, per la qual cosa moltes de les dades que trobem a la novel·la són fruit d’un bagatge acumulat i viscut durant anys.

També caldria afegir que algunes clubaires han trobat a faltar més recreació just en l’episodi que fa referència als conflictes de rabassa morta, tot i que han considerat que el motiu de la història d’aquesta novel·la no és tant aquest conflicte sinó la vida i evolució dels personatges que conformen la família nucli de la trama exposada.

En definitiva s’ha valorat Rabassa morta, d’Elena Olesa, obra guanyadora del “5è Premi de Novel·la curta Celler de lletres, 2019” com una obra amena i també didàctica (un aspecte ja comentat en el Club de lectura Segona fermentació), cosa que la fa apta per ser inclosa com llibre de lectura en instituts.

       Unes paraules de l’autora

Sempre havia tingut curiositat per veure com funciona un club de lectura i fa uns dies vaig tenir l'oportunitat de viure-ho... I per duplicat!!

Com a amant de la lectura, vaig gaudir moltíssim compartint les sensacions de cadascú vers les situacions, els personatges, les temàtiques i rerefons del llibre.

Com a escriptora, no sé què vaig trobar més estimulant: comprovar que han arribat al lector les idees que volia transmetre i les seves valoracions o descobrir interpretacions i sensacions que no m'havia plantejat a l'escriure... Fascinant!!! Vaig aprendre molt i vull agrair als membres dels clubs tots els apunts interessants que van fer... I sobretot la seva gentilesa vers una escriptora novella.

Com va dir la gran Sílvia Romero, ànima del Celler de Lletres i de la Segona Fermentació, cada lector llegeix un llibre diferent i això és el més enriquidor dels clubs de lectura.

Moltes gràcies per compartir-ho amb mi!

       L’autora

Elena Olesa Muñoz neix a Sant Sadurní d’Anoia el 1975 i és llicenciada en Ciències Polítiques per la Universitat Autònoma de Barcelona. Malgrat aquesta formació universitària ha consagrat la seva vida professional al món del vi, tot dedicant-se especialment a la seva divulgació. En aquest sentit ha treballat en els departaments de comunicació, relacions públiques i màrqueting de diferents cellers de la comarca.

Es declara una gran enamorada del Penedès i ha viscut sempre a la seva població natal, Sant Sadurní d’Anoia, envoltada de vinyes i de la cultura del cava.

La seva passió pel vi l’ha portada a formar-se tant a nivell professional (Nivell 3 WSET, màster en viticultura, enologia i màrqueting del vi), com a nivell hedonista (Tasting Queens, Cal Feru Eno·Club).

Amb Rabassa Morta, la seva òpera prima guanyadora del “V Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2019”, una obra ambientada en els problemes de la pagesia durant el segle XIX, amb l’arribada de la fil·loxera i els conflictes que va provocar precisament el contracte de rabassa morta, Elena Olesa, com s’ha indicat, debuta com a novel·lista tot contraposant una altra gran passió: la lectura.

 

       L’obra

El títol Rabassa morta, amb el qual Elena Olesa va guanyar el V Premi de Novel·la Curta Celler de Lletres 2019, també designa un tipus de contracte existent en el conreu de la vinya que va ser la font d’un gran nombre de conflictes, especialment arran de la mort dels ceps en arribar-hi la plaga de la fil·loxera. Aquest contracte establia l’arrendament d’un tros de terra per conrear-hi la vinya, amb la condició que l’acord es dissolia quan morissin dos terços dels primers ceps plantats.

La història que ens mostra l’autora en aquesta novel·la s’inicia a finals del segle XIX amb el naixement de l’hereu de can Cabanyes, en Joan Ramon, que ja de menut i per un atac de gelosia servarà el ressentiment i la necessitat de prendre represàlies vers Remei i la seva família, uns rabassaires que treballen per a aquest casal. Aquesta lluita de Joan Ramon contra els arrendataris de la seva finca marcarà la vida de tots els personatges que van apareixent al llarg de la narració, de manera que la venjança serà el leitmotiv que acompanyarà el lector pàgina rere pàgina.

Però no serà l’únic gran tema que trobem durant la lectura. Per una banda el degoteig d’esdeveniments durant els cinquanta-nou anys que abraça la història de Rabassa morta ens permetrà copsar tot el món de la vinya, des del conreu a les tècniques d’elaboració passant per la crònica de tots els canvis viscuts en aquest terreny. Per l’altra banda la visió d’aquest període també ens durà a comprovar l’evolució de la societat, tot agafant els diversos personatges com a referents d’aquesta transformació. I encara, entre d’altres, podríem destacar dos grans temes: l’amor i la família.

Però més enllà de l’argument i de les diverses temàtiques que s’hi exposen, ressalten també com a fil conductor els personatges femenins: dones fortes que, cadascuna en el seu àmbit, lluiten per la consecució del futur desitjat.

Altres dades

       Elena Olesa guanyadora del Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2019: https://bibliosantsadurni.blogspot.com/2019/10/rabassa-morta-delena-olesa-guanya-la-5a.html

       Entrevista a Elena Olesa: https://bibliosantsadurni.blogspot.com/2019/12/entrevista-elena-olesa-munoz-autora-de.html

       Vídeo presentació de Rabassa morta: https://youtu.be/SI2R5ycgC6k

       Rabassa morta a Edicions Saldonar: https://www.saldonar.com/llibre/rabassa-morta

       Rabassa morta a la Xarxa de Biblioteques: https://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=olesa%2C+elena&searchscope=171&submit=Cercar

 

Sílvia Romero

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada