12 de febrer 2019

Tertúlia literària sobre "No em deixis mai" de Kazuo ishiguro


Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ
No em deixis mai, de Kazuo Ishiguro (traducció: Xavier Pàmies)

Tertúlia de divendres 8 de febrer de 2019


La lectura de la novel·la No em deixis mai ha sorprès, convençut, i generat dubtes. Aquestes valoracions són les que podrien resumir tota la discussió que hem dut a terme a la trobada del nostre Club de lectura Segona fermentació.

Ha sorprès la manera de tractar un tema que podríem encabir perfectament en una història de ciència-ficció de les més clàssiques, una distòpia amb tots els elements necessaris perquè pugui avançar i ser considerada com a tal, que és com de forma habitual es cataloga aquesta novel·la. Però el tractament narratiu, amb un ús ben proper de la primera persona focalitzada en la protagonista, Kathy H., que ens permet penetrar en els seus pensaments, reflexions i, el que és més important, emocions, aconsegueix que ben sovint oblidem aquest element de ciència-ficció i valorem el món que ens planteja com un món del nostre dia a dia.

Aquest ha estat un dels motius pels quals ha convençut plenament. Perquè la lectura, en general, ha estat valorada positivament per part de les clubaires, tot i que en alguns casos han comentat que la primera part del llibre, just quan se’ns detalla la infantesa dels personatges principals, ha resultat una mica confosa. Malgrat això, el lèxic precís, el ritme narratiu i el preciosisme en la descripció dels detalls (sobretot de comportament i actituds), els feia continuar avançant en la lectura, que a poc a poc els anava atrapant.

Ha convençut, doncs, l’ús d’uns personatges propers, creïbles, reals, que podríem trobar en qualsevol situació del nostre dia a dia, amb les problemàtiques i conflictes habituals en cada època que ens és narrada. Personatges que, contràriament al que considera la societat en la qual viuen (dins la novel·la), pateixen i senten, s’emocionen com qualsevol altra persona. I remarco aquest persona ja que ells, en el fons, saben perfectament que no són considerats així: la societat per a la qual han estat creats no els considera, de cap de les maneres, persones.

Però he esmentat a l’inici que la novel·la també ha generat dubtes. El gran dubte, la gran pregunta (que ha estat àmpliament debatuda i analitzada), és per què els personatges no es rebel·len davant la seva dissort? En aquest sentit són moltes les teories que hem anat compartint, totes vàlides i totes incertes alhora.

Un dels clubaires ha matisat que aquest és un aspecte que li ha cridat l’atenció, perquè en altres obres amb què hem relacionat la trama d’aquesta novel·la, com podria ser Frankenstein de Mary Shelley o Blade Runner, pel·lícula dirigida per Ridley Scott (no oblidem que el film pren com a punt de partida -o es basa- en la novel·la de Philip K. Dick Els androides somien xais elèctrics?), sí que apareix un component de rebel·lió. Cosa que ha dut a una altra clubaire a remarcar la submissió i la immensa desemparança a què es veuen abocats els personatges.

Tot plegat ha jugat a l’hora d’intentar triar un tema que defineixi la novel·la No em deixis mai, on cada participant hi ha dit la seva: hipocresia de la societat, solitud, manca d’educació en la llibertat, insensibilització en normalitzar els fets...

En definitiva, una lectura interessant que ha provocat una bona tertúlia, i un llibre que cal conèixer.

·         L’autor

Premi Nobel de Literatura l’any 2017, Kazuo Ishiguro és un escriptor britànic d’origen japonès (Nagasaki, 1954). A l’edat de sis anys es trasllada a viure a Anglaterra, on tindrà lloc la seva formació escolar i universitària. En aquest sentit, cursa estudis a la Universitat de Kent i posteriorment es doctora en Escriptura creativa a la Universitat de East Anglia, on rep una marcada influència del novel·lista Malcolm Bradbury.

A principis dels vuitanta és quan comença a donar-se a conèixer en el món literari. El 1982 es publica la seva novel·la Una pàl·lida vista dels turons (Premi Winifred Holtby), i a aquesta la seguirà, el 1986, Un artista del mundo flotante (Premi Whitbread de Literatura i Premi Scanno). Però és la seva tercera novel·la, El que resta del dia (1989), la que li atorga reconeixement mundial i es converteix en un èxit de crítica i públic. Amb ella va rebre el Booker Prize, un dels guardons amb més prestigi, i va ser duta al cinema el 1993 (pel·lícula dirigida per James Ivory).

Amb la següent obra, però, Kazuo Ishiguro canviaria el rumb del seu estil narratiu tot publicant Els inconsolables (1995), un relat introspectiu amb escassa acció que va ser mereixedor del Premi Cheltenham. La cinquena novel·la data de 2001 i sota el títol Quan érem orfes l’autor torna a agafar un dels seus temes favorits: la nostàlgia. Posteriorment publica No em deixis mai (2005), obra que tractarem en el nostre Club de lectura. Aquesta novel·la, que també va ser duta al cinema el 2010 sota la direcció de Mark Romanek, ha rebut diversos premis: el Corine Internationaler Buchpreis, el Serono Literary Prize, i el Casino de Santiago European Novel Award. El recull de relats Nocturns (2009) i la novel·la El gegant enterrat (2016) són algunes de les seves darreres publicacions.

Les seves obres han estat traduïdes a més de 40 idiomes.

·       L’obra  

“Em dic Kathy H. Tinc trenta-un anys, i en fa més d’onze que treballo de cuidadora.” Aquestes són les primeres línies de la novel·la No em deixis mai, de Kazuo Ishiguro. I al llarg de les seves pàgines el personatge de la Kathy evocarà la seva vida fins al moment present.

En una primera part de la narració coneixerem l’escola de Hailsham, un centre d’elit on ella cursa els primers anys de la seva formació. Ho fa, com la resta de companys, en règim intern, i durant aquesta etapa d’infantesa coneixerem els altres dos personatges que tindran un pes important dins la novel·la i que són els amics de la Kathy: la Ruth i el Tommy. En la segona part la trobem ja cursant estudis superiors a la Residència, també acompanyada de la Ruth i el Tommy i amb els conflictes que pot significar un canvi d’ambient i d’escenari després de la rutina adquirida durant tants anys a l’escola de Hailsham. I en la tercera part de la història ens situarem en aquesta feina seva de cuidadora, moment en què es retroba, després d’un temps important de no tenir-ne notícia, de nou amb la Ruth i el Tommy.

La recuperació d’aquesta amistat és el detonant perquè la Kathy, sempre evocant el passat des d’una primera persona que se’ns fa molt propera, ens expliqui tot el que van descobrint sobre la realitat d’aquells anys viscuts junts a Hailsham i sobre la veritat del seu futur.

És una novel·la intrigant i commovedora, construïda sobre les relacions d’amistat i, alhora, al voltant de la immensa solitud dels seus personatges. També és una al·legoria d’un món artificial que podem considerar de ciència-ficció malgrat que, en realitat, es troba ben a l’abast. Però potser, per damunt de tot, és una novel·la que ens parla de la fragilitat de la vida.

Altres dades
·         Kazuo Ishiguro a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Kazuo_Ishiguro
·         No em deixis mai a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/No_em_deixis_mai
·         “Así es Ishiguro, el Nobel de Literatura”, a youtube: https://youtu.be/G1SfMiYY1ns

Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada