15 de juny 2022

Última sessió del curs del club de lectura Celler de Lletres

 

Club de lectura CELLER DE LLETRES — Ànima mesquina de Sílvia Romero i Olea

 Tertúlia de divendres 10 de juny de 2022

Com a conductora, proposar un club de lectura al voltant d’una obra de la qual en soc l’autora és un fet completament inusual, però el curs 2021-2022, si per alguna cosa el recordarem, a banda de la relaxació de restriccions de les mesures anticovid, serà per les terribles conseqüències que ha comportat per a la bona marxa dels clubs de lectura de biblioteques l’aturada del préstec interbibliotecari. El fet de no poder accedir a l’ingent catàleg de títols de la Xarxa de Biblioteques ha complicat amb desmesura la programació prevista. Perquè a la tasca de reprogramar sobre la marxa el calendari de lectures s’hi ha afegit el minse ventall possible de títols a seleccionar, acostumats com estem, els conductors de clubs, a gaudir de la magnífica oferta del Catàleg Aladí. I encara em cal destacar una altra feina addicional provocada per l’esmentada aturada del préstec interbibliotecari: han hagut de ser els mateixos bibliotecaris els qui, implicant-se com sempre en la bona consecució de les activitats culturals, s’han desplaçat d’una biblioteca a una altra per tal de disposar dels lots de llibres necessaris.

 


Per tot plegat, i gràcies a l’existència d’un lot de llibres de la novel·la Ànima mesquina, a pesar de tot el daltabaix viscut jo he obtingut un regal inesperat: la programació d’aquest títol en un dels clubs que condueixo.

 

Quins són els temes i els comentaris que han anat sorgint durant la tertúlia?

Per començar s’ha remarcat l’encert del títol, aquesta ànima mesquina que defineix la protagonista, i al voltant d’aquest concepte s’ha plantejat per quin motiu, en el títol, no s’esmentava, en lloc de la paraula “ànima”, d’altres que potser també farien referència al personatge: dona mesquina, jove mesquina, noia mesquina...

Gran part de la sessió ha girat entorn del personatge de la Mercè, el nom de la protagonista de la novel·la. Hem analitzat la seva evolució, des de la infantesa fins a la maduresa tot passant per l’etapa de joventut. Hem comentat la seva actitud i necessitat de controlar sempre les persones del seu voltant, de manipular-les segons la seva conveniència. Hem reflexionat sobre l’ús de la sexualitat, per part de la Mercè, per aconseguir aquest control i manipulació. També un parell de clubaires han plantejat, amb certs dubtes, les raons psicològiques per les quals hi ha un període en la seva vida en què sucumbeix a la rutina i queda apagada per un altre personatge: en Serafí.

A partir d’aquests raonaments, hem estat parlant de les diverses escenes de sexe detallat i explícit que apareixen a la novel·la; de la duresa d’algunes d’elles i de la reacció que pot provocar en el lector.

I malgrat que en diversos moments sorgien altres temes més enllà de tota la complexitat del personatge de la Mercè, al cap de pocs segons, inexorablement, tornàvem a ella. Perquè, com s’ha comentat: la Mercè d’Ànima mesquina no concedeix cap treva.

Amb tot, sí que hem aconseguit parlar d’altres aspectes de la novel·la. Per exemple de l’estructura: una narració plantejada dins els paràmetres clàssics de presentació, nus i desenllaç, però que apareixen amb un lleu canvi d’ordre. De manera que primer trobem l’instant present, després anem al passat i afermem la situació, per saltar de nou endavant, en el punt on havíem deixat la història.

També s’han esmentat alguns personatges que han cridat l’atenció en especial. Un d’ells seria la Sofia, que exerceix el rol de mirall contrastat de la Mercè. Uns altres serien els oncles: Joaquim i Dolors; segons s’ha comentat, uns personatges entranyables. Per citar-ne un altre apuntaria la Pauleta, amiga de la Mercè perquè viuen en el mateix barri barceloní: el Poble-sec.

Però encara em cal afegir-ne un altre: Josep, el fill de la Mercè que apareix ja a les primeres pàgines de la novel·la. Les clubaires volien conèixer, més enllà del que han pogut llegir en el llibre, més dades sobre ell.

Ha estat, per a mi, una magnífica trobada per tancar un curs, com he comentat a l’inici, prou accidentat a causa de l’aturada del préstec interbibliotecari. I més que celebrar un club de lectura, el que m’han fet les clubaires en aquesta sessió ha estat un regal. Gràcies per aquest bell obsequi. Bones vacances!

 

Sílvia Romero

  • L’autora

Escriptora catalana (Barcelona, 1962), és també conductora de clubs de lectura i filòloga. S’inicia amb l’escriptura de contes infantils (revista Tretzevents), gènere on tornarà al cap dels anys tot publicant Contes per somiar, 1. En narrativa breu ha publicat dos reculls: Verbes (III Pr. Ramon Planes de Narrativa Breu) i A la colònia hidràulica i altres contes (XXIV Pr. Narrativa Vila de l'Ametlla de Mar), i en poesia ha col·laborat en el llibre solidari Jocs de guerra. Cosa d’infants (amb Alícia Gili), i ha publicat els poemaris ABCdari poètic (Pr. Francesc Badenes Dalmau) i Brusquina d’instants (amb Anna Rispau). En teatre publica, el 2012, l’obra Verí (finalista del 8è Concurs Literari Vila de Gràcia).

 

Però el gruix de la seva obra és novel·la: Amor a sang freda (finalista II Pr. Sèrie Negra de Novel·la); Ànima mesquina (XVII Pr. Narrativa Sebastià Juan Arbó); Iskander. Un viatge a la màgia dels llibres (Pr. Lleida per a Projecte de Novel·la -amb Alícia Gili); Júlia M. (IV Pr. Ramon Roca Boncompte); El camí del Bandama Vermell (Pr. Columna Jove -amb Alícia Gili); Foc grec (Pr. Narrativa Ciutat de Manlleu); El plagi (Pr. El Lector de l’Odissea); Parèntesi (accèssit II Pr. La Verònica); L’esborrany; El jurament (Pr. Narrativa Blai Bellver); El donyet perdut (amb Alícia Gili); i La noia del retrat.

 

Sòcia de l’AELC, ha ocupat el càrrec de Presidenta de l’ARC. Col·labora en diverses revistes culturals i condueix els espais Cafís de lletres i Els microrelats (Punt 7 Ràdio Sant Celoni). Va ser membre fundador de la revista Inèdits; autora convidada de la “V Trobada de Clubs de Lectura de l’Alt Penedès i el Garraf”; i des de 2015 és l’Escriptora De Capçalera de la biblioteca Ramon Bosch de Noya.

 


  • L’obra

Pocs dies abans del cop d’estat del general Franco, la Mercè, una noia de dinou anys, arriba sola i prenyada a Las Palmas de Gran Canaria. Allà s’espavilarà per aconseguir un sostre sota el qual aixoplugar-se i poder tenir la criatura. A partir d’aquest moment l’autora ens aproparà a la protagonista, des dels inicis en un barri obrer de Barcelona, on trobem una nena consentida i amb un amor infinit pel pare, fins al retorn a la ciutat natal, convertida ja en una dona de bellesa extraordinària i amb una personalitat malaltissa. Una dona avesada a aconseguir tot el que vol, sense cap escrúpol pels mitjans utilitzats. I amb aquest retorn a Barcelona també recuperarà en Joan, l’amor de joventut, a qui manipularà a la seva conveniència fins que la sort se li giri d’esquena.

 

Ànima mesquina és una novel·la farcida de petites històries: les de totes aquelles persones que envolten la protagonista. Són personatges vius que es fonen entre la mentida i la solidaritat, el dolor i l’esperança. Però en definitiva, el que roman al llarg de la lectura és una pregunta concreta que es manté sempre oberta: ¿què mou la Mercè a actuar com ho fa?

 

“Tots els comportaments de la protagonista, tot allò que fa o sent la Mercè, poden donar-se perfectament en una persona de les seves característiques, que voreja la psicopatia.” (Anna Porquet Botey: blog Dèries eclèctiques)

 

“Aquest és un llibre on el títol no enganya, ben al contrari, ens fa un espòiler del que ens acompanyarà durant tota la lectura. L'autora ens va desgranant la vida d'una persona, d'una dona, per a qui l'única cosa important és ella mateixa.” (Ramona Solé: blog Tumateixllibres)

 

“Sílvia Romero fa gala, en la seva segona novel·la, Ànima mesquina, d’un extraordinari talent per endinsar-se en els replecs de l’ànima humana, per crear personatges fascinants plens de racons foscos.” (Anna Tomàs: diari AVUI)

 

Altres dades

 

Sílvia Romero

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada