18 de gener 2018

Club de lectura CELLER DE LLETRES "Em dic Lucy Barton"

Club de lectura CELLER DE LLETRES  Em dic Lucy Barton, d’Elizabeth Strout
(traducció: Esther Tallada)

Tertúlia de divendres 12 de gener de 2018 
Iniciem les tertúlies del Celler de lletres de 2018 celebrant la nostra reunió en una de les sales de la nova Biblioteca, inaugurada el passat dissabte 27 de novembre, cosa que ens agrada en especial perquè frisàvem per trobar-nos en aquest tan esperat espai.


La novel·la que comentem, Em dic Lucy Barton, d’Elizabeth Strout, ha resultat ser una lectura a bastament tertuliable. I faig aquesta afirmació perquè la discussió ha posat de manifest una gran diversitat de criteris al voltant de l’argument, la temàtica, i l’estil amb què està escrita (per esmentar només alguns dels aspectes tractats). Em cal afegir, per aclarir tal sentència, que en general la valoració de lectura ha estat positiva.

Quant a l’argument, en alguns casos la novel·la s’ha vist com una descripció del que moltes vegades anomenem “l’Amèrica profunda”, aquestes regions i espais estatunidencs d’ambientació rural on destaca l’aïllament dels seus pobladors. En altres casos s’ha considerat que el pes argumental recau en la relació mare-filla, amb la dualitat de sensacions que ha despertat aquesta exposició. I també, òbviament, altres clubaires han fet una lectura en clau de biografia.

Aquest aspecte de la biografia ha fet que ens plantegéssim, malgrat sigui un tòpic habitual, quins elements de la ficció poden coincidir amb la realitat de l’autora. Però sabem, per la roda de premsa que va fer Elizabeth Strout a Barcelona precisament amb motiu de la presentació del llibre, que som davant una biografia ficcionada, i no pas una autobiografia.

Referent a la temàtica es fa impossible recollir totes les aportacions que han anat sorgint al llarg de la tertúlia. Entre altres coses perquè Em dic Lucy Barton, a mesura que anem passant pàgines, obre multitud de fronts: les relacions familiars i la incomunicació, la relació mare-filla i la incapacitat de mostrar els sentiments, la malaltia de la sida i l’isolament a què la societat sotmet els afectats, les seqüeles de les guerres en la moral i l’actitud dels soldats en tornar del front, la superació davant els sotracs de la vida, el pes de les arrels familiars, els silencis... i potser, sobretot, la immensa solitud en què vivim i el concepte d’amor imperfecte.

Tot just he esmentat uns quants dels temes que van plantejar les clubaires en la primera ronda de valoracions, i una qüestió que també es va comentar i repetir va ser que el fet d’abraçar tanta diversitat temàtica sense acabar d’aprofundir en cap matèria en concret, minvava la qualitat de la novel·la. Tot i que també s’ha comentat que el fet d’estar narrada en primera persona i elaborada a base de records i fragments que l’autora va exposant com si d’un trencaclosques es tractés, és el motiu pel qual no s’estén en reflexions sobre aquests temes. I encara al voltant d’aquesta discussió cal afegir que algunes veus van considerar que just aquest aspecte atorga més valor a la figura de la protagonista, Lucy Barton, que se’ns presenta com una supervivent.

Enllaçant amb la definició del caràcter de la protagonista podria estendre’m força més, ja que a unes lectores els ha despertat pena, en d’altres sensibilitat pel plaer de les petites coses, i fins i tot ha transmès pau.

Sigui com sigui, i tornant al que comentava a l’inici d’aquest succint resum de la tertúlia, Em dic Lucy Barton és una novel·la altament recomanable per a un club de lectura. Entre altres coses perquè, tal com ha dit una de les clubaires, clous la trobada amb la sensació que hem llegit llibres diferents. I això està dit amb el positivisme que implica la riquesa del debat.

  • L’autora
Escriptora estatunidenca (Portland, 1956), estudia Dret i Gerontologia a la Universitat de Syracuse i posteriorment es trasllada a Nova York. En aquesta ciutat inicia la seva carrera literària mitjançant la publicació de contes en diverses revistes literàries, com The New Yorker i The New York Times, i treballa com a professora del Màster d’Escriptura Creativa a la Queens University de Charlotte (Carolina del Nord).

La seva primera novel·la, Amy & Isabelle, veu la llum el 1998, i amb ella guanya el premi per a primeres novel·les del diari Los Angeles Times (1999), i queda finalista dels premis Pen/Faulkner i Orange (2000). La segona novel·la apareixerà al cap de vuit anys, Abide with me, i esdevindrà un bestseller. Tot just dos anys més tard, el 2008, publica la següent novel·la, Olive Kitteridge, que és guardonada amb el Premi Pulitzer d'Obres de Ficció (2009) i obté el Premi Llibreter a Catalunya (2010). Encara la seguiran dues novel·les més: Els germans Burgess (2013) i la que tractarem en el nostre Club de lectura, Em dic Lucy Barton (2016).

Recentment, però, ha sorprès als seus lectors amb la publicació d’un recull de contes, gènere que ja havia treballat en els seus inicis: Tot és possible (2017). En ell explora un ampli ventall d’emocions humanes mitjançant les petites tragèdies d’aquelles persones que intenten entendre’s a elles mateixes i als altres. A més, al recull Tot és possible, retrobem Lucy Barton, la protagonista de la seva última novel·la, quan viatja al poble per visitar els seus germans al cap de disset anys d’absència.

  • L’obra
Ens trobem davant una d’aquelles novel·les que presenta una història en aparença quotidiana i senzilla, però amb una temàtica subtil i profunda. Se’ns narra la vida de Lucy Barton tot agafant com a punt de partida i referència les setmanes en què està ingressada a l’hospital. La protagonista està casada i té dues filles, encara petites, a qui troba molt a faltar durant aquests dies. I per la seva banda, el marit, sempre molt enfeinat, la passa a veure molt de tard en tard.

És per això que l’home truca a la mare de Lucy: per demanar-li ajuda. I la dona, sense pensar-s’ho dues vegades, viatja des del petit poble on viu fins a la ciutat per tal de fer costat a la filla, s’instal·la a l’habitació de l’hospital i li dona conversa. Parlar de futilitats i, sobretot, escoltar-li la veu, per a Lucy és suficient per crear-li un clima de pau, de record, i també, en ocasions, de tensió.

Les converses, i sobretot els pensaments i evocacions de Lucy, ens mostraran com ha estat la seva vida: la infantesa pobra i sense afecte, les riotes dels altres nens just per la seva misèria, els estudis a la Universitat i el conseqüent allunyament del nucli familiar, la coneixença amb l’home que es convertirà en la seva parella, els inicis en el món de l’escriptura...

Però més enllà d’aquesta seqüència d’imatges, sovint exposada de forma fragmentària i que conformen una biografia, el que també hi trobem és la valoració i riquesa dels petits detalls, la solitud i la imperfecció de l’amor, l’emmirallament davant d’altres vides per tal d’amagar-nos de la nostra, el silenci i la incomunicació... Perquè el punt de referència és la vida de Lucy Barton, però a través d’ella ens n’arriben moltes més, de vides, convertint la novel·la en un òptim ventall de descripció de comportaments.

Altres dades
·         Web oficial d’Elizabeth Strout: http://www.elizabethstrout.com/
·         Elizabeth Strout a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Strout
·         Em dic Lucy Barton, ressenya a Vilaweb: https://ontinyent.vilaweb.cat/noticies/em-dic-lucy-barton-delizabeth-strout/
·         Entrevista a l’autora sobre la novel·la (youtube): https://youtu.be/bMl8kgzKmqE

Sílvia Romero


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada