14 de febrer 2018

CLUB DE LECTURA "CELLER DE LLETRES" AMB AGATHA CHRISTIE

L’assassinat de Roger Ackroyd, d’Agatha Christie
(traducció: Ramon Folch i Camarasa)

  • Tertúlia de divendres 9 de febrer de 2018 

Quan les clubaires van recollir en préstec, en acabar la tertúlia del mes de gener, el llibre que havíem de comentar enguany, la sensació que van tenir va ser, en la majoria dels casos, d'estranyesa. Llegir una novel·la d'Agatha Christie, a priori, semblava més un joc que no pas una lectura “seriosa”. Amb tot, la trobada del Club de lectura Celler de lletres per comentar L'assassinat de Roger Ackroyd ha acabat essent una sessió amena, dinàmica i interessant.

En un primer tempteig d'opinions generals ens hem trobat amb els dos grans grups habituals en aquests casos: els qui l'han llegida i que són afeccionats al gènere negre -en sentit ampli-, i els qui l'han llegida a pesar de no ser gens seguidors d'aquest estil literari. En tots dos casos, però, se l’ha valorat com una lectura àgil i amb una trama enrevessada, que posa en funcionament el que el mateix Poirot qualifica de cèl·lules grises. Però també hem constatat un altre factor: la majoria de persones que de joves havien llegit si no tota, gairebé tota l'obra d'Agatha Christie, s'han trobat, amb aquesta relectura, que les seves perspectives lectores en agafar de nou un llibre d'aquesta autora, no acabaven d'acomplir-se.

Aquest ha estat un dels primers temes a comentar durant la tertúlia: la sensació d'esperar més d'una obra que, anys enrere, de ben segur ens hauria semblat plenament positiva. Cosa que hem atribuït, entre d'altres factors, al bagatge literari-cultural que cadascuna de les clubaires ha anat emmagatzemant al llarg de les moltes lectures fetes i, també, als enormes canvis i evolució que ha experimentat, sobretot en els darrers anys, el gènere negre.

Entrant ja en la novel·la L'assassinat de Roger Acroyd, s'ha destacat el subtil engranatge de la trama, mitjançant el qual l'autora aconsegueix, tal com ha comentat una clubaire, que sospitem d'un personatge diferent en acabar de llegir cadascun dels capítols. Això ens ha dut a parlar, precisament, dels personatges. I hem estat d'acord en què no és tant que existeixi una magnífica descripció de caràcters sinó que Agatha Christie, fent gala d'un enorme coneixement de l'ànima humana, utilitza personatges clixé, personatges tipus que el lector de seguida identifica i complementa amb la seva pròpia experiència i coneixements.

En aquest sentit potser caldria afegir que el personatge del doctor James Sheppard es mostra sempre i en tot moment com un admirador i seguidor de les teories psicològiques imperants en aquella època, i de retruc podem considerar que aquesta era una matèria que, juntament amb la toxicologia, interessava en gran mesura Agatha Christie.

Més enllà d'aquests elements, l'altre gran aspecte que s'ha comentat ha estat el final de la novel·la. Un final que ja en el moment de publicar-se, l'any 1926, va provocar un allau de crítiques cap a l'autora. Per una banda per un ús poc habitual de la identificació de la veu narradora, però també perquè molts lectors es van sentir estafats. Consideraven que l'autora havia amagat pistes, de cara al lector, i que per contra les havia emprat per a la resolució del cas.

En aquest sentit, en l'autobiografia d'Agatha Christie, podem llegir: “...mucha gente opina que El asesinato de Rogelio Ackroyd es un engaño; pero si lo leyeran cuidadosamente, verían que están equivocados. Los pequeños lapsos de tiempo que hay en el libro quedan astutamente ocultos en frases ambiguas, y al anotarlos (el narrador) sintió un gran placer en no escribir nada más que la verdad, aunque no toda la verdad” (Agatha Christie: Autobiografía –traducció al castellà: Diorki)

Però d'aquest final sorprenent nosaltres ens quedem més amb el plantejament d'una idea com és l'honor i el bon nom. Fins al punt que Poirot tanca la investigació d'una manera elegant i plaent per a unes quantes de les persones afectades, però alhora, amb la seva decisió, també deixa el cas encara amb certa dosi de suspens. 

L'assassinat de Roger Ackroyd ha resultat ser una lectura distesa que ha proporcionat una interessant tertúlia. 

  • L’autora

Escriptora anglesa (1890-1976), deu el seu cognom a un primer matrimoni amb el coronel Archibald Christie (casats el 1914, van tenir una filla el 1919 i es van separar el 1928).

Agatha Christie va començar a escriure durant la Primera Guerra Mundial. Al llarg del conflicte bèl·lic va treballar primer en un hospital i després en una farmàcia, llocs on ja va començar a mostrar el seu interès en el camp de la toxicologia, tot aprenent les característiques i els efectes i conseqüències de diversos verins. És evident que aquesta feina va influir de forma directe en la seva obra, perquè ben sovint hi trobem assassinats per enverinament.

També va ser durant la Primera Guerra Mundial quan va crear Hercule Poirot, el peculiar i menut detectiu belga amb el cap ovalat i la passió per l’ordre. Personatge, per l’altra banda, que trobarem en la novel·la que comentem en el nostre club de lectura: L’assassinat de Roger Ackroyd.

El 1930, ja divorciada, es va tornar a casar amb l’arqueòleg Max Mallowan, catorze anys més jove que ella. Aquest matrimoni va propiciar que l’autora conegués de primera mà diverses ciutats del Pròxim Orient i els seus costums, ja que el va acompanyar en els seus viatges i expedicions. Un aspecte, aquest, que també va influir en l’ambientació d’algunes de les seves novel·les.

Són moltíssims els títols de gènere detectivesc que podríem esmentar, però per citar-ne només uns quants tenim Assassinat a l’Orient Express, Cita amb la mort, Després del funeral, Deu negrets, Intriga a Bagdad, Mort al Nil, La ratera, i El tren de les 4,50. Però el que sovint oblidem és que també és autora de sis novel·les sentimentals (escrites sota el pseudònim de Mary Westmacott), algunes obres de teatre i un llibre de poemes.

És considerada l’escriptora de novel·la detectivesca més coneguda del món i les seves obres s’han traduït gairebé a totes les llengües. El 1971 se li va concedir el títol de Dama de l’Imperi britànic, i va morir de causes naturals el 1976.

  • L’obra

En el seu primer llibre, El misteriós cas de Styles (1920), Agatha Christie ja ens presenta el detectiu Hercule Poirot, el personatge principal, també, de la novel·la que comentarem en el nostre club de lectura i que es va editar el 1926. Entre tots dos títols l’autora va escriure i publicar sis novel·les més, fent-se a poc a poc un lloc en el panorama literari del moment. Però sovint s’ha considerat que L’assassinat de Roger Ackroyd és el llibre que la va llençar a la fama i al merescut reconeixement.

L’acció se situa en una petita i tranquil·la població britànica, King’s Abbot, i s’inicia amb la mort de la senyora Ferrars. La veu narradora, en passat i primera persona, pertany al metge de la vila, el doctor James Sheppard. És ell qui examina el cadàver de la dona; qui va examinar també el cos del marit d’aquesta, mort un any abans; i qui examinarà el cos de Roger Ackroyd, veí de la població i víctima d’assassinat aquell mateix vespre. El doctor coneix prou bé, doncs, aquests tres casos (que es relacionen entre ells), i per tant es convertirà en el company improvisat del detectiu Hercule Poirot, que s’acaba de jubilar i s’ha instal·lat a King’s Abbot. D’alguna manera assumirà el lloc de l’habitual col·laborador de Poirot en altres novel·les, el capità Arthur Hastings.

Per les pàgines del llibre desfilaran tot un reguitzell de personatges. Per una banda familiars i amics del difunt Roger Ackroyd, i per l’altra banda majordoms i serventes de la casa. Però tots ells perfectament perfilats i caracteritzats. I el detectiu, amb el seu mètode detallista, pacient i deductiu, aconseguirà descobrir el secret que tots ells oculten, encara que aquest no tingui relació directa amb la investigació.

Cal remarcar que el final d’aquesta novel·la ha estat un dels finals més sorprenents i inesperats de tota l’obra d’Agatha Christie. I per això també un dels més criticats.

Altres dades
·         Web oficial d’Agatha Christie: http://www.agathachristie.com/
·         Agatha Christie a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Agatha_Christie
·         L’assassinat de Roger Ackroyd a la Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/El_asesinato_de_Roger_Ackroyd
·         Documental sobre Agatha Christie: https://youtu.be/WY1I304zFAU

Sílvia Romero


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada