27 de juny 2018

Club de lectura CELLER DE LLETRES

El somni més dolç, de Doris Lessing
(traducció: Carles Andreu i Librada Piñero)

  • Tertúlia de divendres 15 de juny de 2018 
L’última trobada del curs la tanquem comentant una novel·la que ens ha regalat una bona sensació de lectura: El somni més dolç, de Doris Lessing. Es tracta d’un llibre de poc més de 400 pàgines que ha provocat una tertúlia intensa i, com és habitual en el nostre Celler de lletres, molt interessant. Conversa de la qual tot just podré fer cinc cèntims en aquest resum.

Per començar potser caldria indicar que, en alguns casos, la lectura de les primeres pàgines ha resultat una mica feixuga. Això és així, o si més no aquesta és la conclusió a què hem arribat, perquè l’acció de la novel·la, tant la interna com l’externa (és a dir, l’evolució dels personatges i els esdeveniments narrats), es troba a les beceroles. I també per la profusió de noms de diversos personatges que després no guanyaran pes en la trama.


Més enllà d’aquest petit escull, la recreació dels anys seixanta per part de l’autora ha significat, per a moltes clubaires, reviure -en part i salvant les distàncies- una època pròpia. S’ha valorat molt especialment el repàs socio-polític d’aquests anys seixanta que, paradoxalment, ens proposa temes de tanta actualitat. I hem posat damunt la taula la gran pregunta: on és, on ha quedat aquell somni? Com hem permès que es consumís devorat per les dècades i esdeveniments posteriors?

En base a aquest plantejament hem comentat àmpliament la caracterització que ens presenta Doris Lessing dels diversos personatges: cadascun interpreta un paper diferent dins el microcosmos de la novel·la, i l’amalgama de tots els rols ens permet compondre el mosaic de la societat.


Els més potents, segons l’opinió de les clubaires, són Frances, Julia i Sylvia. Cadascuna d’aquestes dones apareix dins la narració d’El somni més dolç amb una problemàtica concreta al damunt, i a poc a poc va evolucionant i va superant (o no) els diversos conflictes que se li presenten. Frances serà eternament la persona bondadosa i generosa que no dubta a sacrificar la seva il·lusió (ser actriu) per tal de tirar endavant amb la família. La vídua Julia apareixerà en les primeres pàgines amb la fredor pròpia del personatge que encarna dins la novel·la, però a mesura que passem pàgina i la coneixem, anirem entrant en una emotivitat que sempre, per qüestions d’educació, amaga. Sylvia, la noieta desvalguda que arriba a la casa i que necessita ajuda, es convertirà en una lluitadora sincera i lúcida.

Al costat d’aquestes tres dones també s’ha valorat el paper dels fills de Frances i Johnny: Andrew i Colin. Tots dos mantindran l’ideal de joventut i intentaran canviar el món, però ho faran amb eines molt diferents: un continuarà amb el somni des de la comoditat d’un càrrec de directiu, i l’altre cercarà mostrar la veritat del que passa a l’Àfrica mitjançant la seva escriptura.

Altres personatges que hem comentat al llarg de la tertúlia han estat el camarada Johnny, la roïna Rose, l’atent Wilhelm...

A nivell tècnic ha sorprès el canvi sobtat d’escenari, tot marcant dues grans parts en la novel·la: una primera ambientada a Londres, en la casa on conviuen tots, i una segona part ambientada a l’Àfrica. Fins i tot s’ha comentat que Doris Lessing podria haver presentat aquesta narració en dos llibres diferents.

Hi ha molts altres temes que han quedat en el tinter (la relació intergeneracional, la recreació dels personatges, el sentiment de culpabilitat, l’esperança en aquest somni tan dolç...), però no els comentaré perquè m’estendria massa en aquest resum. Només cal afegir que, en definitiva, El somni més dolç ha estat una bona manera de tancar el curs.

Bon estiu a tothom, i bones lectures!

  • L’autora
Novel·lista anglesa, neix el 1919 a la ciutat persa de Kermanshah i a l’edat de sis anys la seva família es trasllada, per provar fortuna, a l’antiga colònia britànica de Rhodèsia del Sud, on passa la infantesa i joventut. Més endavant, durant la seva estada a l’Àfrica, descobrirà la bellesa de la naturalesa i també la discriminació racial.


Per fugir de l’educació estricta de la seva mare abandona els estudis, tot i que continua dedicant-s’hi de forma autodidacta, i es posa a treballar com a auxiliar de clínica. Als divuit anys es trasllada a Salisbury, on treballa de telefonista i on es casa, un any més tard, amb el funcionari Frank Wilson, de qui va tenir dos fills. El 1943 es divorcia i s’uneix a un grup d’idees comunistes per casar-se el 1944 amb Gottfried Lessing, amb qui va tenir el tercer fill i del qual prendrà el cognom amb què es coneguda. El 1955 s’instal·la a la ciutat de Londres i inicia la seva carrera com a escriptora, tot i que amb anterioritat ja havia aconseguit alguna publicació. A aquesta primera etapa correspon la seva novel·la L’herba canta.

Molt compromesa políticament, acaba perdent les il·lusions i abandonant el comunisme. La seva obra té molt d’autobiografia i s’inspira en la seva experiència africana, en la infantesa, i en els desenganys socials i polítics. Els temes que hi trobem se centren en els conflictes culturals, en les flagrants injustícies de la desigualtat racial, i també la contradicció entre la consciència individual i el bé comú.

De la seva nombrosa obra caldria destacar les cinc novel·les de la sèrie Children of Violence (1952-69) i les cinc novel·les de ciència-ficció de la sèrie Canopus in Argos (1979-83). I podríem esmentar, entre d'altres, les novel·les El quadern daurat, considerada una fita del feminisme; La terrorista bona; Mara i Dann: una aventura; Dintre meu; i la que tractarem en aquesta tertúlia, El somni més dolç.

Ha rebut, entre d'altres, els premis Internacional de Catalunya (1999) i Príncipe de Asturias (2001). L'any 2007 se li va concedir el premi Nobel de literatura.

  • L’obra
Referint-se a aquesta obra, la seva autora ens diu: “Espero haver aconseguit reviure l’esperit, especialment, de la dècada dels anys seixanta, aquella època contradictòria que, vista amb perspectiva i comparant-la amb el que va venir després, sembla sorprenentment innocent: no era ni bruta com la dècada dels setanta, ni freda i cobdiciosa com la dels vuitanta.”

El punt de partida argumental per assolir aquest objectiu és senzill. En Johnny Lennox (fill de Julia, una alemanya aristòcrata, i Phillip Lennox, militar anglès que participa en la Primera Guerra Mundial), es casa amb la Frances just quan comença la Segona Gran Guerra. Però en acabar el conflicte ell es dedicarà de ple al Partit Comunista, i la Frances s’haurà d’espavilar, tota sola, amb pocs recursos. Per això acabarà per traslladar-se a viure amb la sogra, la Julia, que ara és vídua, en una casa del centre de Londres, on la vida transcorrerà amb lentitud, revolucionada pels fills adolescents i les freqüents visites dels amics d’aquests.

La figura central de la novel·la serà la Frances, però la convivència en una casa gran amb persones de diferents procedències i edats farà que ens trobem davant d’un cabalós riu de personatges, alhora que, per al lector actual, aquest ventall de personatges atorgarà a la història d’una nostàlgia vers l’època pretèrita dels seixanta i d’una dimensió flagrant d’actualitat i vigència.

L’autora analitza en aquesta obra el camí dels joves d’esquerres que un dia es van proposar canviar el món, i aprofita també per criticar les ajudes dels organismes internacionals cap a l’Àfrica i com aquesta ajuda no arriba al poble. Tot plegat amb una mirada intel·ligent i desacomplexada.

Altres dades
·         Web oficial Doris Lessing (en anglès): http://www.dorislessing.org/
·         Doris Lessing a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Doris_Lessing
·         Ressenya sobre El somni més dolç (en castellà): http://todoesnovela.com/el-sueno-mas-dulce-doris-lessing/
·         Entrevista a Doris Lessing (en anglès): https://youtu.be/TVeOcFLIFMo

Sílvia Romero
www.silviaromeroolea.es.tl

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada