18 de juny 2019

Club de lectura sobre "L'edat de la innocència" d'Edith Wharton a càrrec del club Segona Fermentació


Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ
L’edat de la innocència, d’Edith Wharton
(traducció: Miquel Casacuberta)



·        Tertúlia de divendres 14 de juny de 2019
Avui ens hem reunit al voltant d’un títol que pot ser considerat un clàssic de la literatura universal. No en va L’edat de la innocència, d’Edith Wharton, va ser un dels llibres publicats en la històrica i reconeguda col·lecció MOLU. Amb tot, val a dir que les clubaires del Segona fermentació han gaudit més de la tertúlia suscitada que de la lectura pròpiament dita.

Aquest distanciament lector s’ha produït, sobretot, per un parell de factors. Per una banda la quantitat de personatges que van apareixent a les primeres pàgines de la novel·la, gairebé tots ells amb nom i cognoms, quan el conflicte encara no està presentat i tot plegat esdevé un degoteig de noms que a poc a poc configuraran el trencaclosques d’aquesta incipient societat novaiorquesa. Per l’altra banda l’ús copiós i profús d’una tècnica ben concreta de la narrativa: les descripcions. Per a la majoria de les clubaires aquest recurs ha estat considerat desmesurat i desfermat, tot i valorar positivament la mestria de l’autora en aquest registre.

I encara em caldria incidir en un d’aquests aspectes esmentats. He comentat que en començar la lectura de la novel·la ha sobtat la quantitat de noms de personatges que van apareixent, però al mateix temps que aquesta informació les superava, un altre element influïa en la sensació de saturació: la manca d’acció. O millor dit: la lentitud d’esdeveniments i la parsimònia a l’hora de mostrar els moviments mentals i les reflexions dels citats personatges.






Més enllà d’aquests factors que han allunyat les clubaires del llibre que comentàvem, i de fet a pesar d’aquests factors, la tertúlia al voltant de L’edat de la innocència ha resultat ben interessant i dinàmica. En aquest sentit són diversos els temes que hem anat tractant, però potser el que ha ocupat més minuts de la nostra trobada ha estat aquesta pinzellada tan clara i viva del que va ser la formació de la ciutat de Nova York, amb tot el seguit de convencionalismes que regien la conducta de les capes altes de la societat, amb la visió estereotipada que tenien de la llunyana Europa (un continent que visitaven sense barrejar-se gaire amb els europeus). I d’entre tots els convencionalismes i comportaments encotillats, el que sobresurt són les relacions sentimentals i l’adulteri.

Quant als personatges hem acordat que, malgrat ser Ellen Olenska el personatge que capta l’atenció del lector perquè és qui fa trontollar el sistema en què viuen els novaiorquesos, el veritable protagonista és Newland Archer. És ell qui ens mostra en cada moment el que té lloc en aquella societat tancada. És ell qui actua com a conductor de tot allò que anem llegint perquè és qui enfoca els altres diversos personatges. I també és ell qui duu a terme una evolució, al llarg de la novel·la, més considerable, alhora que se’ns mostra com un personatge tractat des d’un plantejament clarament psicològic.

Amb tot, cal esmentar també el personatge de May Welland, una dona d’aparença fràgil que ens és presentada com un titella que només sap acotar el cap davant les convencions, però que a poc a poc se’ns manifesta com a dona forta i que controla amb destresa les informacions de què disposa.

I per acabar, el que sí hem considerat tots, és que el final de la novel·la és el final més adequat per a la situació i el conflicte que se’ns ha estat plantejant, alhora que manté la coherència amb la psicologia de Newland Archer.

·        
Edith Wharton
         L’autora
De nom real Edith Newbold Jones (1862-1937) va iniciar la seva carrera literària publicant diversos relats per a la revista Scribner’s Magazine. La primera novel·la publicada, The Touchstone (1900), ja va marcar les temàtiques del que esdevindria la seva producció: la ciutat de Nova York i les nombrosos contradiccions d’una societat atrapada en el desencís de l’època victoriana. Però serà amb La casa de l’alegria (1905) quan aconseguirà consolidar el seu èxit mitjançant un entramat de personatges ancorats al tancat i artificiós món social a què pertanyia la mateixa autora.

El 1907 s’instal·la a França i allà publicarà Ethan Frome (1911), una novel·la curta ambientada a Nova Anglaterra on narra una tràgica història d’amor. Per a molt crítics aquesta és la seva obra més universal precisament per la seva senzillesa. També va escriure llibres de viatges, contes (caldria destacar alguns contes de fantasmes) i poemes.

El ressò de la seva producció va propiciar que diverses novel·les fossin dutes al teatre, i el 1993 Martin Scorsese va estrenar l’adaptació cinematogràfica de l’Edat de la innocència. Aquesta adaptació tardana va despertar un nou interès per l’obra de Wharton, la novel·la es va convertir en best-seller i altres obres seves van aconseguir, també, gran popularitat, cosa que va animar els editors a publicar dues obres inèdites fins aleshores: Atado y suelto (la primera novel·la), i Los bucaneros (l’última i inacabada novel·la).



També cal remarcar que el 1924 es va convertir en la primera dona mereixedora d’un títol honorari de la Universitat de Yale.

·         L’obra  
La lectura de les primeres pàgines d’aquesta novel·la ens pot fer sospitar que ens trobem davant un relat que tracta, com a tema central, l’adulteri. I això és cert en part, però només en part. Perquè la idea de l’adulteri apareix a bastament al llarg del llibre, sobretot exposat en la vida d’altres personatges (no pas el i la protagonista principals), i sobretot exposat des d’un plantejament crític per part del protagonista masculí, Newland Archer. Un posicionament que trontollarà quan ell mateix és a punt de caure-hi. Amb tot, no és aquest el tema central.

Anem a pams. La història arrenca un dia d’òpera, quan Newland Archer és a punt de prometre’s amb May Welland, i tot d’una fa la seva aparició en la vida novaiorquesa la comtessa Ellen Olenska (cosina de l’anterior). El caràcter d’aquesta dona, la seva forma de comportar-se, de parlar, d’enfocar les diverses situacions, atrauran Newland Archer i a poc a poc es crearà, entre ells, una relació subtil d’intimitat. Només cap al final, força avançada la novel·la, se’ns mostrarà el desig d’anar més enllà d’aquest simple enteniment psicològic.

A través de la relació entre Newland i Ellen podrem copsar tot un detallat mosaic dels diferents ambients de l’alta societat novaiorquesa i dels diversos personatges que en formen part. Podrem copsar la crítica a un sistema de vida ancorat en el passat, amb uns costums anquilosats però que dicten les normes de conducta.

Tot això, amb una barreja de prosa elaborada, elegant, i alhora senzilla, amb lleus dosis d’humor o ironia, ens durà de nou al punt d’inici: un dia d’òpera. Un història lineal cronològicament i circular quant a la seva estructura.

Altres dades
·         Edith Wharton a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Edith_Wharton
·         Societat Edith Wharton (anglès): https://edithwhartonsociety.wordpress.com/
·         L’edat de la innocència (pel·lícula) a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/L%27edat_de_la_innoc%C3%A8ncia
·         Sam Abrams parla de L’edat de la innocència (youtube): https://youtu.be/mDX94aXD6nY

Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada