Club de lectura CELLER DE LLETRES
País íntim de Maria Barbal
Tertúlia de divendres 16 de setembre de 2022
Iniciar el curs 2022-2023 del Club de lectura Celler de lletres amb una novel·la de Maria Barbal és gairebé sinònim d’èxit assegurat. Això és el que vaig pensar en programar País íntim en la nostra llista de lectures compartides, i això és el que es pot deduir de la trobada que hem tingut aquest mes de setembre: País íntim ha estat una lectura interessant i enriquidora.
Però
anem a pams. En primer lloc totes les clubaires, o la immensa majoria, hem
constatat que aquesta obra reclama una lectura pausada, demana que entris en
ella disposada a penetrar en una història plena de matisos, de comportaments
que es mouen entre l’obediència a allò que cal fer i el desig de trencar amb
aquests motlles i, sobretot, requereix una especial atenció en el lèxic, les
frases fetes, la riquesa de paraules amb què se’ns mostra la història i els
personatges.
Es
tracta d’una novel·la que ens exposa la vida de Rita Albera des que és una nena
fins que es converteix en una dona adulta. Però més enllà d’aquesta biografia
del personatge en tenim una altra, de vida; una vida que clama ser també la
protagonista de la narració: la de la seva mare Teresa.
Ambdues
dones, ambdós personatges, avancen quasi a la par. En el cas de Rita, a ella
pertany la veu narradora. En el cas de Teresa, a ella s’adreça aquesta mena de
diàleg a una sola veu: el que dedica Rita a la mare en el seu intent de
comprendre, d’entendre l’actitud, el comportament i la relació que durant tota
la vida va existir entre elles.
Aquest
recurs estilístic de la primera persona adreçada a un “tu” que esdevé un altre
personatge, gairebé protagonista al costat de Rita, ha estat a bastament lloat
i aplaudit per part de les clubaires i, hem considerat, és un dels grans encerts
de l’estructura de la novel·la.
Però a
més, al llarg de la història que es desenvolupa a País íntim també
trobem altres aspectes que cal ressaltar, a banda d’aquesta vida intensa,
emocionalment parlant, de la Rita. Em refereixo, tal com s’ha indicat durant la
nostra sessió, a matèries com l’evolució del rol de la dona al si de la
societat i al llarg d’uns anys que abracen, aproximadament, des de l’època de
postguerra fins a les darreries dels segle vint. I de bracet d’aquesta
temàtica, tot extrapolant les dades que van desfilant davant nostre durant la
lectura, tenim un retrat explícit dels nostres darrers cinquanta anys
d’història.
Tot i
que País íntim aporta aquestes dues línies narratives -la història
àmplia i la història de la protagonista-, val a dir que nosaltres ens hem
quedat, sobretot, amb aquesta relació matern-filial tan complexa. Una relació
que algunes clubaires han qualificat de castradora, d’altres han comentat que
les ha fet patir, d’altres que s’han emocionat, algunes han creat una clara
aversió vers el personatge de la mare, i fins i tot algunes han considerat que la
mare es trobava ancorada en una obsessió i havia creat una cuirassa per tal que
la vida no li tornés a fer mal. Perquè la història que arrossega Teresa, la mare
de Rita, és una de tantes històries de guerra i postguerra que, tal com s’ha
comentat, fins i tot avui en dia mantenen, en alguns cors, la cremor de la
sofrença patida.
Per
l’altra banda, i en contraposició a aquesta mare que sembla no voler evolucionar,
no tenir cap intenció de provar de superar allò que li va tocar viure, tenim
personatges femenins frescos i més atrevits, com seria el cas de Montserrat,
però sobretot de Veva, un referent de la dona alliberada, o de la dona que viu
amb aquesta intencionalitat durant l’època que he esmentat abans, malgrat els
prejudicis a què s’ha enfrontar.
De tot
plegat, el que principalment hem remarcat ha estat la bellesa d’alguns
fragments, a pesar de la duresa d’algunes de les vivències (insisteixo: emocionalment
parlant), i el concepte que podem extreure, després de la lectura de la
novel·la, d’aquest país íntim que tothom duu i manté amb ell. Una imatge que
ens ha agradat en especial.
- L’autora
Escriptora catalana (Tremp, 1949), va viure la infantesa i primera
joventut al Pallars, d’on va marxar per anar a Barcelona i continuar estudis de
batxillerat, i on va acabar estudiant Filosofia i Lletres per dedicar-se,
posteriorment, a l'ensenyament.
S’inicia en el món de l’escriptura amb poemes i narracions, fins que li
arriba l’èxit amb la seva primera novel·la: Pedra de tartera (entre
d’altres guardons: premi Joaquim Ruyra 1984). A partir d’aquest moment alterna
professió, escriptura i maternitat, i en aquests moments la seva producció
aplega novel·la, contes per a adults, col·laboracions a la premsa i contes
infantils, tot i que és en la novel·la on la mateixa autora reconeix que se
sent més còmoda.
En aquest gènere, a més de l’obra ja esmentada, cal destacar: Càmfora (Premi
Nacional de Literatura Catalana 1993, Premio de la Crítica Literaria de
Narrativa Catalana 1993, i Premi de la Crítica de Serra d'Or 1993); Carrer
Bolívia (premi Cavall Verd-Blai Bonet de narrativa 2000); País
íntim (premi Prudenci Bertrana 2005); Tàndem (Premi Josep Pla de
narrativa 2021); Bella edat; Emma; En la pell de l’altre; A
l’amic escocès, i d’altres.
En les seves darreres obres de ficció ha començat a tractar temàtiques
allunyades del que els crítics consideren que és el seu món literari: els
records d’infantesa en un medi rural. Però malgrat aquest canvi, la seva
narrativa continua mantenint sempre, com a característica inherent de la seva
escriptura, el gust per la paraula.
- L’obra
És aquesta una de les
novel·les anomenades del Pallars, una de les narracions on Maria Barbal ens
ofereix una història a cavall entre la comarca esmentada i la ciutat de
Barcelona. Dos mons ben diferenciats i quasi oposats. Veurem la protagonista,
Rita Albera, viure entre aquestes pàgines des de la infantesa i adolescència
fins a la joventut i maduresa, i a poc a poc s’anirà convertint en un
personatge complet, rodó, perquè copsarem les seves emocions, les
contradiccions a què l’aboquen, la bondat, l’espontaneïtat...
Però per damunt de tot
el que cal ressaltar de País íntim és el diàleg constant que Rita té amb
la seva mare, Teresa. No en va, a la ressenya de la coberta del llibre ja se’ns
indica que “La Rita es demana per què la mare, si l’estima, la fa patir.” De
fet Teresa, la mare, és l’altra gran protagonista de la novel·la: una dona
treballadora plena de dubtes, una dona lluitadora que pertany al bàndol
perdedor de la guerra.
La seva relació, les
seves converses i enfrontaments, els seus intents d’apropament, tot plegat és
un artifici molt ben elaborat i treballat per mostrar-nos un retrat de la
història recent del nostre país, viscut des de ben endins, tant de la terra com
de l’essència de l’ànima humana. Perquè la Guerra Civil i la postguerra hi són
presents, en aquesta història, i són els elements a partir dels quals podem
comprendre els mecanismes que mouen els personatges.
País íntim, escrit en primera persona sota la veu de la protagonista, la Rita,
juga contínuament amb el ritme del pas del temps: en ocasions s’hi entreté, en
d’altres tot succeeix amb rapidesa. I ens exposa temes de la literatura tan
universals com l’amor i l’odi, la memòria i l’oblit, l’amistat, la renúncia, la
família... Tot plegat amb un lèxic curós i precís que embelleix la narració.
Altres dades
- Maria
Barbal a l’AELC: https://www.escriptors.cat/autors/barbalm/portic-barbal
- Maria
Barbal a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Maria_Barbal_i_Farr%C3%A9
- Ressenya de
País íntim a Bibarnabloc: https://bibarnabloc.cat/2015/01/27/pais-intim-de-maria-barbal/
- “Pallars:
El país íntim de Maria Barbal”, per Llorenç Soldevila: https://9magazin.el9nou.cat/pallars-el-pais-intim-de-maria-barbal/
- Programa
Àrtic (betevé): Entrevista a Maria Barbal (22-6-2021): https://youtu.be/9vho4UenseY
- Maria
Barbal al Catàleg Aladí: https://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=barbal%2C+maria&searchscope=171&submit=Cercar
Sílvia Romero
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada