18 d’octubre 2022

Trobada dels dos clubs de lectura d'adults a les Caves Varias per a comentar "El sorteig" de Pilar de los Hielos

 


 
Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ i CELLER DE LLETRES

El sorteig, de Pilar de los Hielos


·         Tertúlia de divendres 14 d’octubre de 2022

Ens reunim per celebrar la sessió del mes d’octubre, una trobada que des de fa anys és ben especial perquè forma part de les activitats relacionades amb el cicle “Literatura DO”. Enguany, i com també ja va essent tradició, la lectura proposada és l’obra guanyadora del “Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2021”: El sorteig, de Pilar de los Hielos. I per acabar de reblar el clau comptem amb l’assistència de l’autora, un aspecte que sempre enriqueix les nostres trobades. Gràcies, Pilar, per acompanyar-nos.

 

Però, a més, la tertúlia la celebrem a l’interior de la Cava Varias, on els dos clubs de lectura d’adults de la biblioteca, el Segona fermentació i el Celler de lletres, han estat còmodament acollits. Moltes gràcies per la vostra amabilitat.

Pere Varias donant la benvinguda

Hem iniciat la sessió fent una primera ronda de valoracions, però tot aprofitant l’assistència de l’autora, cadascuna de les clubaires ha pogut comentar-li qüestions que, al llarg de la lectura, li havien cridat l’atenció; o ha pogut consultar-li aspectes al voltant de la cuina de l’escriptura.

 

En aquest primer tempteig lector ja hem pogut comprovar que El sorteig ha resultat ser una lectura agradable, amena, interessant, fresca i divertida. Val a dir, cal recordar-ho, que ens trobem davant d’una novel·la que pertany al gènere humorístic. Amb tot, evidentment, també ha hagut un parell de veus que no han acabat de sentir-se còmodes amb aquest estil de narració perquè la narrativa còmica no és de les seves preferides.

 

S’ha comentat la magnifica integració de tota la temàtica del vi i del cava en la història que se’ns mostra, un aspecte, per l’altra banda, que és el cavall de batalla del premi que va obtenir aquesta obra. I encara fent referència a aquesta qüestió, un dels comentaris més sovintejats ha estat el de lloar el treball de documentació. Perquè més enllà de les dades vitivinícoles que van apareixent al llarg de la lectura, hi ha també un treball de documentació històrica quant a, per exemple, costums i vestuari de l’època. I és que El sorteig està ambientat en l’impàs durant el qual la fil·loxera va començar a fer malbé les vinyes franceses però encara no havia arribat a terres catalanes. Concretament, en la novel·la, entre 1872 i 1890.

 

Referent als personatges s’ha valorat positivament el tractament que els atorga l’autora, i han estat considerats personatges ben perfilats que, malgrat respondre a clixés que podríem atribuir al gènere de l’humor, actuen amb coherència dins la narració. S’ha destacat la recreació de Candela, l’esposa de l’home més ric del poble. També s’ha remarcat el bon joc humorístic que ens regala el mossèn durant un passatge que és veritablement divertit.

 

Però de tots els personatges el que cal col·locar com a principal i treballat amb més profunditat és el cellerer Dionís Vinyals. Ell es mou clarament entre el bé i el mal. És un personatge ambigu vers el qual podríem sentir rebuig, però l’autora aconsegueix que es creï una certa empatia lectora cap a ell. I és que Dionís Vinyals és el primer que ens planteja, malgrat sigui en clau d’humor, un dilema moral.

 

Un dilema moral que, per l’altra banda, torna a aparèixer unes quantes pàgines més endavant, però en aquesta ocasió qui s’enfronta a la responsabilitat de prendre una decisió no és només Dionís Vinyals, sinó el conjunt dels personatges de la novel·la. Una qüestió ètica que el lector potser també voldrà plantejar-se.

 

A pesar d’aquest dilema la novel·la no abandona en cap moment el to d’humor. Però també cal dir que ens trobem davant d’un humor negre i macabre.

 

Hem parlat de l’ambició i de l’amistat, i d’un cert to costumista que, a algunes clubaires, els ha fet pensar en les rondalles populars. S’ha comentat també, al voltant del personatge de Pierre, que tal com la narració s’anava enfocant en ell, esperàvem més del seu paper dins la novel·la.

 

Quant a aspectes tècnics s’ha considerat un molt bon recurs l’ús de la tècnica narrativa del in medias res, aquesta manera d’iniciar la narració en un punt entremig de la història per tal de crear la intriga per part del lector. I referent a les dites que trobem encapçalant cadascun dels capítols, totes elles referides al món del vi, ha agradat en especial la sincronia temàtica que mantenen amb el contingut dels capítols.

 

En definitiva, ha estat una trobada literària agradable, distesa, i ben interessant, perquè l’autora ens ha explicat alguns dels petits secrets que s’han gestat durant l’escriptura de la novel·la. Però això ho mantindrem com a confidència; no desvelarem cap incògnita.

 

I en acabar amb la sessió dels clubs de lectura Segona fermentació i Celler de lletres sobre El sorteig, de Pilar de los Hielos, hem brindat amb el magnífic cava que ens han ofert els nostres amfitrions de Cava Varias. De nou: moltes gràcies.

 


·         Unes paraules de l’autora, Pilar de los Hielos

De tots els actes i esdeveniments que et proporciona aquest premi Celler de Lletres, considero que el moment estel·lar, la culminació és, sens dubte, compartir l’estona del Club de Lectura amb els lectors de la teva novel·la. La vida de l’obra literària és inexplicable sense el paper actiu del destinatari.

 

L’escriptura és un acte solitari. La publicació del llibre, una presentació en societat, però la veritable culminació és tindre la possibilitat de departir amb els lectors, amb una complicitat i una proximitat meravellosa. Al llibre només surt el que queda imprès, però abans d’arribar a aquest punt, hi ha una feinada enorme de recerca, selecció, posar, treure, retallar, anècdotes... són aquestes petites coses, les que no surten publicades, les que m’agrada comentar i compartir. El més agraït és quan te n’adones de l’interès que mostren cap al teu llibre, que porten els comentaris ben estudiats i es reconeix aquesta maduresa literària que proporciona la lectura continuada, gairebé de professional, que proporciona un Club de Lectura. També  trobes les diferents òptiques amb què han vist alguna cosa que tu no hauries imaginat mai que es pogués interpretar així, però et fa pensar el per què han arribar fins allà. Com va ser, per exemple, que em diguessin que els hi recordava a una rondalla, quan a mi això no m’havia passat mai pel cap.

 

En resum, el contacte amb les lectores va ser d’allò més enriquidor i gratificant. Vaig poder explicar sense els embuts a què obliguen les presentacions, en què sempre has de deixar alguna cosa per no desvelar el final, vaig poder copsar les seves impressions, en tots els sentits,  que de tot se n’aprèn, i agraeixo la sinceritat i la llibertat amb què es van pronunciar. Vaig poder compartir aquells “secrets” amb l’alegria d’una molt bona disposició per part dels assistents i que, de no ser en una ocasió així, és gairebé impossible fer-ho.

 

El meu agraïment i reconeixement a la bona feina de la Glòria Bricollé i la Sílvia Romero, magnifica conductora de l’acte.

 

Una estona tan agradable com aquesta va tindre el colofó final amb un brindis amb un magnífic cava de la firma Varias, que a més, ens va proporcionar l’espai ideal per a una novel·la com és “El sorteig”, en què les situacions més importants transcorren en un celler com aquest.

 

Pilar de los Hielos

·         L’autora

Neix a Saragossa el 1961 però resideix a Reus des de 1986, població en la qual participa activament de la vida cultural. Com a escriptora s’ha format a diverses escoles tot cursant diferents cicles d’escriptura creativa: Centre de Lectura de Reus, de Tarragona, i de l’Ateneu Barcelonès. I en l’actualitat estudia Filologia Hispànica a la Universitat Rovira i Virgili.

 

En l’àmbit literari es va iniciar amb l’escriptura de contes infantils, dels quals en té alguns de publicats. També cal ressaltar el recull La doctora Cuent en la Provenza, una recopilació de contes terapèutics. Fa la seva incursió al món del teatre amb l’obra La vida alegre, on se’ns mostra la divertida situació d’un grup de veïns que ha de participar en un càsting a televisió.

 

Si passem al camp de la novel·lística ha publicat La verdadera historia del hombre que robava confesiones, obra que, com és habitual en l’escriptura de l’autora, pertany al gènere de l’humor. El protagonista d’aquesta novel·la es desperta un dia en un confessionari i, abans de poder-ne sortir, escolta la primera confessió: un assassinat.

 

I és també sota el paraigua de l’humor que es publica la seva segona novel·la, El sorteig, obra que comentarem en el nostre club de lectura. És aquesta la seva primera novel·la escrita en català i va resultar guanyadora del “VII Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2021”. Es tracta d’una història ambientada a finals del segle XIX, quan la fil·loxera causava estralls a França però encara no havia arribat a Catalunya; una narració amb personatges propers i humor corrosiu.


 

·         L’obra

La història s’inicia quan, a les acaballes del segle XIX, Pierre, un jove francès nascut a la població de Sarment-sur-Aude, arriba a la localitat catalana de Redoltes del Penedès. De fet hi va amb males intencions, però els plans no li surten com s’esperava i tot plegat s’embolica de mala manera. De tot aquest embull qui en surt beneficiat és el cellerer Dionís Vinyals, que gràcies a aquesta situació inesperada aconsegueix elaborar el millor vi que mai no s’havia produït a les seves propietats.

 

Aquest és el punt de partida de la novel·la El sorteig, i al llarg de les seves pàgines veurem desfilar un seguit de personatges ben peculiars. Tenim l’alcalde, amic de Dionís Vinyals; el mossèn, que acabarà esbombant un secret de confessió als quatre vents; el metge, a qui se li gira feina... i d’altres. Tots junts ens aniran conduint, entre somriures i alguna que altra rialla, cap a un desenllaç rocambolesc.

 

La narració, que se’ns presenta de manera circular ja que comença a França i finalitza en aquest mateix país, està ubicada, com s’ha esmentat a l’inici de la ressenya, a finals del segle XIX, una època en què la fil·loxera ja havia començat la seva malesa per les vinyes franceses però encara no havia arribat a terra catalana. I de rerefons no només tenim aquesta recreació del món de la vinya i l’elaboració de vins, amb les seves tècniques i aparells, sinó també un dilema ètic o moral, tractat i exposat amb to d’humor, però davant del qual el lector de ben segur hi tindrà alguna cosa a dir.

 

Altres dades

·         Entrevista a l’autora sobre el premi obtingut: https://bibliosantsadurni.blogspot.com/2022/01/entrevista-pilar-de-los-hielos-autora.html

·         Entrevista publicada a Llegir.cat: https://www.llegir.cat/2022/04/pilar-de-los-hielos-magrada-jugar-amb-la-ironia-el-sarcasme-i-les-situacions-inversemblants/

·         Entrevista publicada a Diari de Tarragona: https://www.diaridetarragona.com/reus/maria-pilar-de-los-hielos-no-creo-que-las-musas-vengan-a-inspirar-ideas-20211015-0054-DHDT202110150054

·         Presentació de la novel·la El sorteig (vídeo 1): https://youtu.be/jSGRGyZqEsE

·         Presentació de la novel·la El sorteig (vídeo 2): https://youtu.be/iYET63bE6xo

·         Obres de Pilar de los Hielos al Catàleg Aladí: https://aladi.diba.cat/search~S171*cat/a?Hielos%2C+Ma.+Pilar+de+los&search_code=a

 

Sílvia Romero       

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada