27 de gener 2023

Entrevista a Blanca de Semir Parellada, autora de la novel·la "Viatge entre dos mons", obra guanyadora del “8è Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2022

 

Entrevista a Blanca de Semir Parellada, autora de la novel·la

 Viatge entre dos mons

—obra guanyadora del “8è Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2022”—

(per Sílvia Romero i Olea) 

La festa de lliurament del “8è Premi de Novel·la curta Celler de lletres 2022” va tenir lloc el passat mes d’octubre a la Sala d’actes de la Biblioteca Municipal Ramon Bosch de Noya. Una celebració on van assistir diversos membres del jurat que havia dictaminat el veredicte. Entre ells Dolors Casanovas i Mercè Pinent, en representació del club de lectura Celler de lletres; Giulia Bellisai, en representació de la biblioteca; Marta Castellví, regidora de Cultura; Sílvia Romero, escriptora; i Francesc Gil-Lluch, editor, que actuava amb veu però sense vot. A més, també l’Alcalde de Sant Sadurní d’Anoia, Ton Amat, va participar en aquest acte.

Durant la vetllada es van succeir diversos parlaments i es va comentar el mètode de treball dut a terme per part del jurat, així com la diversitat de subgèneres i temàtiques dels originals presentats a concurs.

Tot seguit es va fer la lectura de l’acta de deliberació del jurat i es va obrir la plica de l’obra guanyadora per donar a conèixer el títol de la novel·la premiada i el nom de la seva autora: Viatge entre dos mons, de Blanca de Semir Parellada.

 

Ton Amat (alcalde de Sant Sadurní d'Anoia) i Blanca de Semir

En primer lloc, i malgrat el temps transcorregut des del passat mes d’octubre, quan es va proclamar el veredicte del concurs, l’enhorabona pel premi. Perquè a més es tracta de la teva òpera prima.

BLANCA DE SEMIR: Moltes gràcies, em va fer molta il·lusió guanyar aquest premi. He gaudit molt escrivint-la i espero que els lectors també s’ho passin bé.

 

Com et vas assabentar de l’existència d’aquest concurs?

B.S.: A través de la Biblioteca, en soc usuària i rebo tota la informació. I també el vaig veure en alguna web de premis literaris. Feia uns quants anys que em cridava l’atenció, però no m’havia atrevit a presentar-m’hi fins ara.

 

Vist el resultat, una decisió ben encertada. Encara parlant del concurs, la gran característica i cavall de batalla del certamen és que l’obra ha de tocar la temàtica vitivinícola. És un món que coneixies o et vas haver de documentar?

B.S.: Fa quasi trenta anys que visc entre vinyes a l’Alt Penedès, m’interessa molt la temàtica i m’agraden molt el vi i el cava. Vaig cercar informació per tot arreu i per assegurar-me de no dir cap barbaritat, vaig comptar amb la supervisió del meu gendre,  Marçal Pausa Rius, cellerista i apassionat del mon vitivinícola.

 

Així doncs, tot el procés al voltant de la cultura vitivinícola que exposes a la novel·la queda acotat al procés real d’elaboració de vins i caves.

B.S.: Sí, aquesta era la meva intenció, trobo que és prou interessant perquè tingui protagonisme, i era una oportunitat per fer-ne difusió ja que a l’estar envoltat de diverses trames atractives pot arribar a persones que no haurien obtingut aquesta informació.

 

Tal com hem comentat fa un moment, aquesta és la teva primera novel·la publicada. ¿Treballes, de manera habitual, la novel·la curta?

B.S.: Vaig començar escrivint poesies quan era adolescent, vaig seguir amb relats breus i contes infantils, i farà uns tres anys, em vaig animar a començar una novel·la, però ho feia perquè en gaudia molt i només ho ensenyava a la família i uns quants amics. M’agrada escriure, sempre ho he fet, però potser quan més gaudeixo és a l’endinsar-me en aquesta realitat paral·lela on entres quan escrius una novel·la.

 

Blanca de Semir

En el cas de Viatge entre dos mons, el subgènere fregaria la fantasia o ciència-ficció, però potser l’etiqueta que millor li escau és la utopia fantàstica. En quina catalogació col·locaries la teva novel·la?  

B.S.: La meva intenció era suggerir una societat millor, més lliure i basada en l’amor, però com tots són humans, la perfecció no existeix.

 

Soc contrària a les etiquetes, normes i modes, i el meu relat també és així, una mica de tot: fantasia, ciència-ficció, romanticisme, aventures, intriga... La veritat és que se m’ha quedat una mica curta, només podia arribar a 100 planes, i hauria volgut desenvolupar, detallar o matisar més algunes qüestions.

 

Potser, llavors, et queda material de ficció per a una nova obra? Tens en ment aprofitar algun dels personatges de Viatge entre dos mons per a una altra novel·la?

B.S.: En principi, no. Aquesta novel.la l’he escrit expressament per presentar-la a aquest premi. Com t’he dit, m’hauria agradat que fos més completa, però ara tinc altres idees que m’agradaria tirar endavant.

 

La sortida al mercat tindrà lloc la primavera de 2023 i se celebrarà la presentació oficial del llibre a Sant Sadurní d’Anoia. Però ens podries avançar algun detall sobre la teva narració? Què hi trobarà, el futur lector?

B.S.: Crec que hi trobarà una novel·la entretinguda, de fàcil lectura, on el cicle de la vinya i l’elaboració del cava són l’eix sobre el qual giren les relacions entre els protagonistes procedents de mons molt diferents.

 

I després d’aquest Viatge entre dos mons, tens entre mans algun altre projecte?    

B.S.: Sí, he escrit dos contes infantils que m’agradaria publicar, ara estic escrivint una novel·la juvenil, espero acabar una novel·la per a adults que vaig començar fa tres anys i poder-ne escriure més.

 

Més que un projecte és un ventall de projectes, i esperem que tots ells vegin la llum ben aviat. I per acabar, ¿recomanaries a altres escriptors que es presentin al “Premi de Novel·la curta Celler de lletres”?

B.S.: És clar. La temàtica és molt atractiva i dona molt de joc. I presentar-se a un premi és un repte, una manera d’obligar-te a finalitzar una obra en un termini concret, i sobretot una oportunitat per a aquells que tenen la il·lusió de veure un llibre seu publicat.

 

Gràcies per dedicar-nos el teu temps, i només ens queda esperar la publicació de Viatge entre dos mons per poder llegir la novel·la.

 

(gener 2023)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada