Club de lectura CELLER DE LLETRES — Blog de la Biblioteca
La dama de l’unicorn, de
Tracy Chevalier
(traducció:
Ernest Riera)
- Tertúlia de divendres 9 de novembre de 2018
Dins
la programació de lectures del Celler de lletres, el mes de novembre és el que
dediquem al cicle “Art i Literatura”. De manera que de la mà de Glòria Guilera,
llicenciada en Història de l’Art, podem gaudir de la lectura efectuada més
enllà, encara, de la nostra tertúlia del club. L’obra triada en aquesta ocasió
ha estat La dama de l’unicorn, de
Tracy Chevalier, en la qual l’autora elabora una recreació ficcionada de la
història que podria amagar-se rere els tapissos flamencs dels darrers anys del
segle XV coneguts com “La dama i l’unicorn”. Per aquest motiu la ronda inicial
de valoracions de la lectura l’hem treballada amb més rapidesa que d’habitud:
per reservar la segona part de la trobada a visionar el power point sobre
tapissos medievals que ens havia preparat Glòria Guilera.
La
impressió general de les clubaires després d’haver llegit la novel·la és
plenament positiva. Fins i tot algunes de les persones que s’enfrontaven a la
lectura sense moltes expectatives perquè, segons han comentat, la temàtica dels
tapissos no els interessava en especial, han reconegut que a mesura que
avançaven i s’endinsaven en la història de La
dama de l’unicorn, se sentien més captivades i engrescades.
S’ha
fet menció de la profusa tasca de documentació que deu haver dut a terme
l’escriptora, i com aquestes dades apareixen en la mesura correcta, fluint
entre la trama i sense entorpir l’acció que s’hi narra. I encara en aquest
sentit s’ha valorat l’interès que desperta tot el món dels artesans d’aquesta
època, les seves normes, el seu ofici...
Encara
referint-nos als personatges s’ha ressaltat el paper que l’autora fa jugar a
les dones que apareixen a la novel·la. En la seva majoria es tracta de dones
fortes, intel·ligents, que saben conduir els homes per aconseguir allò que
volen o necessiten... però també de dones subjugades pel gènere masculí.
Però
potser l’aspecte que s’ha remarcat i elogiat més ha estat el plantejament d’un
punt de vista narratiu que Tracy Chevalier ens ofereix amb gran mestria i
ofici. Cada capítol ve encapçalat amb el nom d’un dels personatges, i és que en
realitat en cada capítol ens parla un personatge diferent, de tal manera que la
història es converteix en un trencaclosques. O millor: un tapís que anem
teixint amb fils diversos i del qual només al final en podrem copsar el
conjunt.
Després
d’aquesta ronda d’opinions, hem passat a visionar el power que havia preparat
la Glòria Guilera, i val a dir que aquest afegitó s’ha convertit en el perfecte
colofó d’una trobada que, ja de per si, ha estat enriquidora.
- L’autora
Escriptora
estatunidenca, neix a Washington el 1962. Ja de ben petita es va sentir atreta
pel món dels llibres i va començar a escriure els primers relats curts a
l’institut. En acabar els estudis secundaris va estudiar llengua i literatura
anglesa i després, l’any 1984, va abandonar els Estats Units per instal·lar-se
a Londres. Allà va estudiar escriptura creativa i va treballar com a editora
abans de debutar com a novel·lista amb la publicació d’El blau virginal (1997), novel·la on estableix importants lligams
entre dues dones de diferents èpoques històriques.
Però el seu èxit
com a escriptora apareix amb l’edició de La
noia de la perla (1999), convertida en best-seller internacional i de la
qual se’n fa una adaptació cinematogràfica el 2003, dirigida per Peter Webber i
protagonitzada, entre d’altres, per Colin Firth i Scarlett Johansson. En
aquesta novel·la recrea les relacions del pintor holandès Johannes Vermeer amb
la protagonista del quadre homònim.
Posteriorment i
encara en novel·la publica Àngels fugaços,
ambientada a l’Anglaterra de començaments del segle XX després de la mort de la
reina Victòria; La dama de l’unicorn,
que té com a protagonistes principals els tapissos medievals als quals fa
referència el títol; El mestre de la
innocència, llibre ambientat al Londres de finals del segle XVIII; Criatures
extraordinàries, situada a l’Anglaterra de començaments del segle XIX i on
ens mostra una curiosa i de vegades tensa relació d’amistat entre dues dones de
classes socials diferents però amb uns interessos comuns; L’última fugida que ens situa en l'ambient hostil d'Ohio al 1850; La voz de los árboles i més recentment El chico nuevo.
- L’obra
A La dama de l’unicorn Tracy Chevalier fa
la recreació ficcionada del plantejament, disseny, elaboració i execució del
conjunt de tapissos flamencs datats a finals del segle XV i pertanyents a l’estil
de millefleurs. Un cicle de tapissos
que usualment ha estat interpretat com a representació dels cinc sentits:
vista, oïda, olfacte, gust i tacte.
Ens situem a París
el 1490, moment en què Jean Le Viste, home ben situat a la cort reial i que ha
comprat el seu títol nobiliari, encarrega un seguit de tapissos a Nicolas des
Innocents, artista reconegut entre les dames pel seus retrats miniaturistes. La
proposta durà Nicolas cap a Brussel·les, al taller del lissier George de La Chapelle, que acceptarà fer-se càrrec
d’aquests teixits després de pactar preu i termini.
Però un tret que
marca la conducta de Nicolas des Innocents és el seu caràcter faldiller, cosa
que complicarà les seves relacions tant a París, al si de la família de Jean Le
Viste, com a Brussel·les, amb els membres de la família La Chapelle. I tot
seguint els seus problemes i peripècies anirem avançant, també, en el teixit
dels tapissos i els petits canvis que hi tenen lloc, per decisió del mateix
Nicolas, en el darrer moment.
L’obra, estructurada
en cinc apartats (amb diversos capítols cadascun d’ells) i un epíleg, alternarà
bàsicament els espais de París i Brusel·les i se situarà entre els anys
1490-1492. Però des d’un plantejament tècnic cal remarcar el punt de vista
narratiu utilitzat per l’autora: cada capítol focalitza l’acció en un dels
personatges de la novel·la, que serà el que donarà nom al capítol, i aquest ens
exposa en primera persona la narració dels fets i (aquest és el punt important)
els seus pensaments, emocions, i reflexions sobre tot allò que està passant.
En definitiva, un
tapís literari on hi trobarem desig i passió, ambició i renúncia, art i
bellesa, en un joc que entrelliga la ficció amb la història.
Altres dades
·
Els tapissos “La dama i l’unicorn” a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/La_dama_i_l%27unicorn
·
La dama de l’unicorn a blogs (en castellà): http://www.devoradoradelibros.com/2012/04/la-dama-y-el-unicornio-tracy-chevalier.html
Sílvia Romero
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada