La casa de foc de Francesc Serés, Editorial Proa,
2021, Premi Proa
Emprenem el darrer trimestre del curs amb una
novel·la que, en general, no s’ha fet llarga, malgrat que ho és, tot i que a
estones es troba reiterativa. Es diu, es comenta, que no és que s’hagi fet
llarga, però que potser amb una mica menys de pàgines ja hagués pogut explicar
tot el que explica. Però no és una crítica negativa, les coses com siguin,
perquè tothom ha trobat que en Serés té una prosa tan polida i que passa tan
bé, que no es fa llarg. L’acció és mínima, això sí. Ja des de bon principi
sabem més o menys què passarà i els dubtes i les incògnites es descobreixen
molt de mica en mica a partir de la visió que en tenen els diferents
personatges de l’obra. Es deixa llegir sense perdre el fil, però potser les
critiques dels crítics de debò, els que surten a la premsa, són un pèl massa
exagerades. I aprofitem l’ocasió de parlar una mica de la crítica. O, més que
de crítica, de la crítica que no critica sinó que simplement promociona una
obra.
Pel que fa la novel·la que hem llegit, però,
en destaquem sobretot el territori que descriu i que se’ns presenta gairebé com
un personatge. Reflexionem sobre com allà on vivim determina la nostra manera
de ser, sobretot si es tracta d’un territori com el de la novel·la, la
Garrotxa, una zona amb boscos densos, masos repartits per les muntanyes, pobles
petits i personatges especials que amb prou feines surten d’aquelles contrades.
Hi ha qui comenta que en altres llocs remots passa el mateix, o en pobles
petits, com a la Cerdanya, on no entres als cercles dels habitants de la zona
fàcilment.
Pel que fa als personatges de carn i ossos,
es comenta que sembla ben bé que el protagonista no sigui realment en Mau, és a
dir el narrador protagonista de la història, i que representa que és el mateix
autor de l’obra, sinó que l’autèntic protagonista és el Jordi de Can Sol. Se’ns
el presenta com una mena de cacic del poble, la gent li té entre por i enveja,
genera distància amb la resta de persones de la zona i, alhora, és temut i
enemistat amb tothom malgrat que tothom li deu o li fa favors. El Jordi, saurí
i amb unes formes molt corteses, amaga una part fosca, però, de la qual tothom
sospita i que, ni tan sols al final, ens descobreix la història. No és que
sigui un malvat, ni molt menys, i, de fet, té una part que el fa més humà i que
no és altra cosa que aquesta preocupació que té per la salut de la seva filla
Carmina i de la seva neta Mar.
Pel que fa a la tècnica de l’escriptura, ens
fixem que hi ha capítols, no pas curts, que són només diàlegs entre dos
personatges. Aquesta tècnica demana màxima precisió per no semblar inversemblant,
i no ens ho ha semblat. En aquest punt, s’insisteix en aquesta part més
destacada de l’obra: la manera com escriu en Francesc Serés. Ens ha semblat
genial que aconsegueixi captar l’atenció dels lectors d’aquesta manera tan
fàcil i planera. La sensació és que no llegeixes sinó que estàs veient una
sèrie o una pel·lícula.
Francesc Serés
Francesc Serés Guillén (Saidí, Baix Cinca, 1972), és un escriptor en llengua catalana de la Franja de ponent que viu a la Garrotxa, en concret al poble de Sallent.
Algunes de les seves obres més emblemàtiques són:
-
Els ventres de la terra(Columna, 2000)
-
La força de la gravetat (Quaderns
Crema, 2006)
-
Caure amunt. Muntaner, Llull,Roig (Quaderns Crema, 2008)
-
Contes russos (Quaderns Crema,
2009)
-
Mossegar la poma (Quaderns
crema, 2012)
-
La pell de la frontera
(Quaderns Crema, 2014)
-
La mentida més bonica (2022,
Proa)
Va estudiar Belles Arts i Antropologia i s’ha dedicat a la docència. Una
mica, ja us n’adonareu, com el protagonista de La casa de foc. Ves que no sigui
una novel·la una mica autobiogràfica?
La casa de foc
El narrador-personatge-protagonista d’aquesta història, el Mau, arriba
mig perdut al petit poble de Sallent, a la Garrotxa, per viure en una casa amb
molts anys d’història buscant, precisament, perdre’s després d’una separació
dolorosa. Aquest punt de partida, que d’entrada podria semblar pueril, ens fa
endinsar en la vida d’unes valls insòlites, indòmites, inesperadament
inexplorades. I se m’acudeixen encara més “in”s per incloure, però us els
estalviaré. La casa, que a estones sembla tenir vida pròpia, fa entrar el
protagonista en una mena de submón que no pot controlar.
Tot un estol de personatges que van des d’un saurí misteriós que s’ha
fet d’or gràcies a la seva habilitat gairebé màgica, una adolescent
inaguantable, un hippie neorural, un traficant de marihuana i altres d’oriünds
habitants d’aquelles terres recordaran als nouvinguts que no són, mai millor
dit, benvinguts. Tots conformen una mena de teatret que ens recorda, almenys a
mi m’ho recorda, altres temps en què venir de fora significava ser foraster per
tota la vida.
No deixa de ser curiós que algú ens narri amb aquesta frescor i
intensitat situacions i escenes que ben
bé podrien ser de western i de thriller psicològic alhora. Aquesta és una
novel·la contundent, extensa per extensió però també extensa pels temes que
s’hi toquen i la profunditat d’alguns dels seus personatges. Una senyora
novel·la, potser diria algú, que coneixent la facilitat de paraula del seu
autor, encaixa perfectament amb la manera de ser d’en Serés.
Jordi Romeu Carol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada