13 de maig 2026

Celebrem el llibre número 200 del Club de Lectura Celler de Lletres comentant "La noia del retrat" de Sílvia Romero Olea

 

Club de lectura Celler de lletres

Divendres, 8 de maig de 2026

18:30 h.

Obra: La noia del retrat, de Sílvia Romero i Olea

Amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat i de la Institució de les Lletres Catalanes

Crònica del club La noia del retrat, amb la Sílvia Romero



La noia del retrat ens va regalar una d’aquelles trobades de club que passen volant. I això que el llibre ja donava molt de joc: memòria, silencis familiars, absències, identitat, perdó… i aquella pregunta que ens perseguia tota l’estona: per què en Josep necessita trobar la seva mare, tot i que el va abandonar? Potser perquè hi ha vincles que, encara que facin mal, no desapareixen mai.

La novel·la recorre més de trenta anys d’història, del 1940 al 1974, i ho fa sense perdre ritme. Una de les coses que més ens va agradar és com la Sílvia va portant les trames: quan sembla que ja tens clar cap on va la història… pam!, sorpresa. També vam parlar dels salts temporals, que serveixen per anar directament als moments més intensos i mantenir la narració àgil i viva.

Però si el llibre va donar conversa, la visita de l’autora encara més. La trobada amb la Sílvia va ser enriquidora, divertida i molt propera, sobretot perquè moltes de les membres del club ja la coneixien de quan havia estat conductora del nostre club de lectura. Això va fer que la conversa fos especialment còmoda i espontània, gairebé com retrobar una vella amiga amb moltes històries per explicar.

I la Sílvia no es va quedar a la superfície, ni de bon tros. Va entrar de ple dins la novel·la i ens va compartir detalls, motivacions i fins i tot algunes intimitats que ajudaven a entendre millor l’origen de La noia del retrat i també de la novel·la que la precedeix, Ànima mesquina. Aquells moments en què descobreixes què hi ha darrere dels personatges i de certes decisions narratives van ser, segurament, dels més especials de la tarda.

El club va donar tant de si que, com passa quan la conversa és bona, ens va faltar temps. Encara hauríem pogut continuar una bona estona més parlant de personatges, secrets familiars, finals inesperats i totes aquelles coses que els llibres deixen ressonant dins nostre quan els tanquem.

 

Jordi Romeu Carol

 

 


Unes paraules de l’autora convidada, Sílvia Romero i Olea

 

Malgrat que estic escrivint aquestes paraules a títol personal, crec que puc afirmar, en nom de tots els escriptors i escriptores, que una de les activitats literàries que més ens enriqueix és l’assistència a les trobades de club de lectura on es comenta alguna de les nostres obres. És en aquestes tertúlies on entrem en contacte amb els lectors i no només podem copsar com els ha arribat el missatge a través de l’obra llegida, sinó que podem aprendre molt, moltíssim, de la diversitat de percepcions literàries que es pot donar davant d’una mateixa lectura.

Just això és el que em va passar divendres 8 de maig en assistir a la sessió del Club de lectura Celler de lletres on es comentava la meva novel·la La noia del retrat. Comprovar quins temes els havien interessat més, contrastar les afinitats que es creaven vers un o altre personatge, escoltar les seves apreciacions i preguntes... tot plegat és un ric exercici literari en el qual és un luxe poder participar.

            Però em cal afegir que en aquest cas s’hi sumava el fet de retrobar-me amb tot el grup de clubaires amb qui, durant més de deu anys, vaig compartir lectures en tant que era jo la conductora del club. Va ser una sessió interessant per les aportacions literàries i entranyable per aquest retrobament.

            També voldria mostrar el meu agraïment a l’actual conductor, Jordi Romeu Carol, per haver pensat en la meva novel·la per a les activitats de celebració dels 20 anys de clubs de lectura a la Biblioteca, a l’esmentada biblioteca per la bona acollida i per l’empenta en la gestió cultural, i evidentment al Departament de Cultura de la Generalitat i a la Institució de les Lletres Catalanes per fer possible aquestes trobades entre escriptors i lectors.

 

Sílvia Romero i Olea

(maig 2026)   

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada