16 d’abril 2014

Tertúlia del club de lectura sobre "L’última trobada", de Sándor Márai

Club de lectura CELLER DE LLETRES

  • Tertúlia del divendres 11 d’abril de 2014
L’última trobada és una novel·la que sovint es presenta com una gran al·legoria a l’amistat, però a Celler de lletres ens hem plantejat justament si aquesta opinió generalitzada ens era vàlida. En aquest sentit val a dir que la diversitat de criteris ha estat la nota més homogènia de la discussió: hi ha hagut clubaires que han considerat que sí és un cant a l’amistat, d’altres que han remarcat la feblesa de les arrels d’aquesta relació, i encara qui ha assenyalat la poca coneixença que hi ha entre els dos homes malgrat haver conviscut durant tants anys al llarg de la seva infantesa i joventut.

Un cop superat aquest primer aspecte a tractar, un clubaire ha valorat la novel·la com una recreació històrica d’una època ben concreta, a través de la qual el personatge del general reflexiona sobre la vida. Perquè el que tothom considera que esdevé la novel·la és una història de confidències, de pensaments, d’evocacions... mitjançant la qual l’autor aboca temes universals com l’amor i l’amistat, la fidelitat, l’erotisme, les diferències socials, la culpa, l’art, l’estament militar i la pertinença a una nació...

Totes aquestes temàtiques són posades en boca del general, de manera que la narració avança com si es
tractés d’un monòleg ja que, al llarg de la trobada, en rares ocasions escoltem l’altre veu, la del seu antic amic. Per això podem considerar que L’última trobada és un monòleg en potència o, com ha indicat molt encertadament una clubaire, un soliloqui.

Més enllà d’aquests aspectes argumentals hi ha un parell de punts que també han aparegut ben sovint durant la tertúlia. Per una banda l’estructura sobre la qual es basteix la història, en la qual podem discernir dues parts: una primera en què el general rep la carta del seu amic anunciant la seva propera arribada i a partir d’aquest moment evoca el passat, i una segona part que té lloc a partir de l’instant en què l’amic arriba al castell i s’inicia la trobada.

L’altre punt que també s’ha comentat durant la sessió del Club de lectura ha estat les magistrals descripcions amb què ens obsequia Sándor Márai, unes recreacions d’espais i ambients que es converteixen en una petita meravella literària.

L’última trobada, de Sándor Márai, és un llibre que es llegeix amb agilitat i que, si hom vol aprofundir en les diverses temàtiques i reflexions que planteja, mereix amb escreix una segona lectura. Però sobretot és una novel·la que no et deixa indiferent després d’haver-la llegida.

  • L’autor
Neix el 1900 a Kassa (a l’antiga Hongria). Durant la joventut viatja i viu a Frankfurt, Berlín i París, però el 1928 s’instal·la a Budapest. La seva prosa, influïda per Freud i Thomas Mann (durant un temps es planteja escriure en alemany però finalment es decideix per l’hongarès, la seva llengua materna), aconsegueix gran popularitat durant els anys trenta pel seu caràcter clar, realista i estilísticament treballada.

En assaig va ser el primer a escriure articles sobre diverses obres de Franz Kafka, i en ficció va convertir en veritables bestsellers algunes de les seves novel·les. Però després de la guerra es trunca aquest èxit inicial: l’adveniment del règim comunista fa que el filòsof György Lukacs el titlli d'“autor burgès”. A partir d’aquí és criticat amb duresa i els seus nous llibres fracassen estrepitosament. Davant d’aquestes circumstàncies el 1948 s’exilia -en aquest sentit són molt interessants les memòries: Confessions d’un burgès (1934) i Terra, terra! (1972)-. Viu a Itàlia durant una temporada però al final s’instal·la als Estats Units, on continua escrivint en hongarès i publica les seves obres (que al seu país natal no seran editades fins a la caiguda del mur).

A banda de la novel·la que tractarem al Club de lectura, cal destacar La dona justa, La germana, La gavina, entre d’altres. A més de novel·la i memòries també va escriure teatre (Els burgesos de Kassa) i poesia (aplegada en el volum El dofí mirà enrere).

Després de la mort de la seva dona, Sándor Márai es va anar aïllant i l’any 1989 es va suïcidar.

Es tracta d’un escriptor redescobert a principis dels noranta, i ha estat a partir d’aquest moment que la seva obra s’ha traduït a diversos idiomes i ell ha estat considerat un escriptor de referència en la literatura europea del segle XX.

  • L’obra
La novel·la L’última trobada quasi podria ser considerada un monòleg. Però un monòleg ric, intens, reflexiu, on Henrik, de classe noble, general ja retirat de l’exèrcit austro-hongarès, exposa amb tot luxe de detalls el trencament, en un dia remot de fa quaranta-un anys, de l’amistat amb Konrád a causa d’un fet que els marcarà per a la resta de les seves vides.

Les primeres pàgines d’aquesta història s’inicien amb l’arribada d’una carta al castell on viu Henrik. L’autor de la missiva és Konrád i a partir d’aquest moment el general començarà amb tots els preparatius per rebre l’antic amic, aquell que un dia va desaparèixer de la seva vida per no tornar-hi més fins ara, quaranta-un anys després. Recordarà com es van conèixer, la diferència dels seus orígens socials, com van compartir jocs d’infantesa, secrets d’adolescència, amors i caceres. I planant per damunt de tot aquest seguit de records hi haurà el motiu pel qual la relació es va trencar, inexorablement, d’un dia per l’altre. Henrik sempre ha intentat entendre el per què, sempre ha donat voltes a aquell fet que els va marcar tant i que els va separar, sempre s’ha plantejat què faria si Konrád tornés. I ara és arribat el moment.

La narració transcorre en el temps que ocupa una sola nit, des del sopar que comparteixen fins que es fa de dia, i he dit abans que la novel·la podria ser considerada un monòleg, però també els silencis tenen un pes específic important en aquesta trobada entre els dos antics amics. Perquè la seva és una trobada (o un duel) feta de paraules i silencis, d’acusacions vetllades, de sobreentesos, d’evasives...

Sándor Márai es recrea en totes aquestes reflexions sobre l’origen de les persones, l’amistat, l’amor, l’art, la fidelitat, el perdó, la venjança... I ho fa amb l’ofici que caracteritza tota la seva obra, mantenint el pols narratiu de la intriga malgrat que la novel·la gairebé no aporti acció externa: l’acció és el pensament del personatge principal.

Altres dades
·        Sándor Márai a la Vikipedia: http://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1ndor_M%C3%A1rai
·   Ressenya al blog Nosaltres llegim: http://www.nosaltresllegim.cat/2012/l%E2%80%99ultima-trobada-de-sandor-marai-un-monoleg-rancunios/
·  Making off del muntatge realitzat per Teatro Camino (youtube): http://www.youtube.com/watch?v=mNR1OAG1x8k
·        Fòrum de literatura sobre Sándor Márai: http://www.youtube.com/watch?v=JwnGGu1xxds

Sílvia Romero



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada