20 de juny 2014

Tertúlia del club de lectura sobre "El club número tretze", de Diane Setterfield

Club de lectura CELLER DE LLETRES

El conte número tretze, de Diane Setterfield

  • Tertúlia del divendres 13 de juny de 2014
El conte número tretze ha estat l’última novel·la llegida enguany en el Club de lectura Celler de lletres, i val a dir que ha estat una bona lectura per posar el punt final a aquest curs. En general ha agradat a totes les clubaires, malgrat que en alguns casos els ha costat una mica entrar-hi perquè les primeres pàgines els han semblat una mica caòtiques.

S’ha destacat el manteniment d’una tensió narrativa que va més enllà del que de forma habitual podem anomenar intriga. Dit en altres paraules: més que la intriga de la història, que també hi és, el gran èxit d’aquesta novel·la és el pols narratiu, l’atmosfera on ens submergeix, el món que es mou entre el fantasmagòric i la realitat, amb alguna lleu pinzellada d’elements gòtics. Una clara mostra de l’homenatge que fa l’autora a les novel·les victorianes.

També s’ha remarcat un element estilístic com són les descripcions. Però no tan sols aquelles que fan referència a l’entorn, com seria el cas del paisatge, la boira que ho impregna tot, els camps anglesos, els dos casalots on té lloc la història, la gran biblioteca... sinó també les descripcions dels personatges. Sobretot, evidentment, centrant l’atenció en les dues protagonistes: Vida Winter i Margaret Lea. Aquests dos personatges han estat objecte d’alguns comentaris, ja que és lloable l’avenç que se’ns mostra, els canvis tant d’aquesta interrelació com del caràcter de cadascuna d’elles.

Més enllà d’aquests breus aspectes formals que ara he esmentat, l’argument i els temes que proposa la lectura de El conte número tretze s’han convertit en el centre de la tertúlia. Per una banda un tret que ha captivat les clubaires ha estat la temàtica metaliterària: l’amor pels llibres, per la lectura, pels personatges que fan cua a l’espera del seu moment de protagonisme, pel plaer d’explicar històries. Però també altres temes com la família i les relacions entre pares i fills (sobretot entre mare i filla), l’incest, la necessitat d’algun personatge de cercar les pròpies arrels i el poc interès que això desperta en altres personatges...

Però per damunt de tots els temes, el que ha captat la nostra atenció ha estat la relació entre les bessones. I hom ha exposat com les dues protagonistes, Vida Winter i Margaret Lea, s’emmirallen l’una en l’altra per superar les seves pors i secrets, alhora que ens hem plantejat aquesta temàtica com un tema que sovint ha estat tractat des de la ficció, des de la novel·lística.

També ens ha semblat que la novel·la, malgrat estar perfectament ubicada en una època i en un emplaçament ben concrets, manté cert aire atemporal. I per anar acabant, tot referint-me al final de la narració, cal dir que ha despertat varietat d’opinions: per una banda s’ha valorat positivament que estigui feliçment tancat (malgrat cert abús a l’hora de cloure històries), però per altra banda s’ha remarcat certa precipitació en les darreres pàgines.

Encara podria continuar afegint diversos aspectes comentats, però per damunt de tot el que ha quedat clar és que El conte número tretze és una novel·la que t’atrapa, que avança com un conte, com un gran conte que et demana que hi entris i te’l creguis.

  • L’autora

Escriptora britànica nascuda el 1964 a Berkshire, Anglaterra. Afeccionada a la lectura des de ben petita, estudia Literatura Francesa a l’Universitat de Bristol, on s’especialitza en la creació literària francesa del segle XX, sobretot treballant autors com André Gide. Es dedica a l’ensenyament com a professora en diversos centres, tant públics com privats, d’Anglaterra i França. Però és a finals dels anys noranta quan, cansada precisament del món acadèmic, abandona la seva ocupació per dedicar-se a escriure tot ensenyant francès a nivell particular.

El conte número tretze, obra que va tardar cinc anys a tenir enllestida, és la seva primera novel·la. Un best-seller que arriba a convertir-se en número ú en la llista dels més venuts segons el New York Times. Aquesta novel·la s’emmarca en la tradició gòtico-romàntica i mostra les influències, acceptades per la mateixa autora, d’escriptores com Charlotte i Emily Brönte, a banda d’altres clàssics de la novel·la anglosaxona del XIX. Amb aquesta primera obra, Setterfield expressa la seva visió particular de temes tractats tradicionalment dins la història de la literatura com és la identitat, l’aïllament i l’abandó.

La seva segona novel·la, L’home que perseguia el temps, es va editar a casa nostra aquest any passat, el 2013. I cal assenyalar que a banda de la seva tasca novel·lística, també té diverses publicacions de caire acadèmic sobre literatura francesa dels segles XIX i XX.

  • L’obra

Margaret, una noia solitària filla d’un llibreter vell de Londres, un dia rep una carta que capgirarà la seva vida. En aquesta missiva, signada per Vida Winter, una de les escriptores més importants d’Anglaterra i alhora un personatge que sempre ha evitat, malgrat la fama, convertir la seva vida privada en pública, se li proposa una feina com a biògrafa. Vida Winter, que està greument malalta, li comenta que l’ha triada a ella perquè ha llegit una biografia escrita per la mateixa Margaret sobre uns germans bessons.

Margaret accepta l’oferiment i es trasllada a Yorkshire, on viu la coneguda escriptora, tot instal·lant-se a la seva casa, en realitat un casalot fosc i mig en runes. Al principi la relació entre les dues dones serà freda, però a poc a poc i per boca de Vida Winter s’anirà confegint una història farcida de misteri, de secrets tancats entre aquelles quatre parets, i també de veritats i mentides que comencen a prendre vida quan la Margaret, cansada, li exigeix a la famosa escriptora: “Digui’m la veritat”. Tres paraules que obliguen la vella escriptora a abandonar l’escut creat al llarg de sis dècades d’inventar vides de ficció.

El conte número tretze és una novel·la que ens parla de la vida i dels secrets que s’hi amaguen, però també ens parla de la literatura i fa un sincer homenatge a la lectura.

Altres dades

Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada