28 de desembre 2018

Club de lectura Celler de lletres, tertúlia sobre "M'enterro en els fonaments" de Manuel de Pedrolo




Tertúlia de divendres 14 de desembre de 2018 
L’últim dia de trobada de 2018 del Club de lectura Celler de lletres hem volgut comentar una obra de Manuel de Pedrolo, M’enterro en els fonaments, per participar en les diverses activitats que s’han programat durant tot aquest any en commemorar el centenari del naixement d’aquest escriptor. I en base a la tertúlia que ha suscitat la novel·la, és evident que la celebració de l’Any Pedrolo ha estat tot un encert perquè ha propiciat en alguns casos la lectura i en altres casos la relectura de tot un seguit de títols de l’autor que continuen ben vigents. Com si el temps no hagués passat.

Per iniciar aquest succint resum del que ha estat la trobada, potser cal esmentar que la valoració de la lectura ha estat positiva per part de gairebé tot el grup –òbviament amb matisacions concretes i puntuals-, tot i que una clubaire ha considerat que el llibre no l’ha atret i que les reflexions que van apareixent pàgina rere pàgina, sobretot per part del personatge de l’Anselm, han col·laborat a provocar aquest distanciament lector.

Val a dir que aquest aspecte de les reflexions i cavil·lacions del personatge vers el descobriment que ha fet relacionat amb el seu fill, Aleix, i també relacionat amb un possible assassinat, ha estat un dels temes més comentats al llarg de la tertúlia. Per una banda per tota la informació que ens aporta sobre els personatges i sobre la història que se’ns mostra, per l’altra banda per la clara influència de les teories psicològiques que s’havien anat introduint en la literatura, però també per aquesta sensació, de vegades, de feixuguesa. Tot i que, com sol passar en les trobades dels clubs de lectura, no tothom ha compartit aquesta impressió i altres lectors les han valorat plenament en positiu.

Un altre punt llargament comentat ha estat la magnífica descripció del paisatge de tota una època. Un període de postguerra que diverses clubaires encara recorden amb detall, on les lluites estudiantils i obreres es trobaven en la seva efervescència, on la paraula llibertat només era un mot i per aquest motiu s’aspirava i es desitjava arribar-hi: llibertat de pensament, però tal com se’ns diu a la novel·la, també llibertat d’expressió.

Més enllà d’aquestes temàtiques genèriques, els personatges han estat apreuats com a tals: com a personatges. I en aquest sentit s’ha lloat la destresa de construcció de caràcters –sobretot m’estic referint als dos principals: Anselm i Aleix- però també s’ha reconegut, de forma pràcticament unitària, que cap d’ells despertava empatia. L’egoisme i la hipocresia d’un, i la fredor quasi patològica de l’altre, han estat determinants per arribar a aquesta conclusió.

Per contra, els personatges femenins que tenen més pes dins la novel·la, com seria el cas de la Maria Clara i de la Renata, sí que han creat llaços de complicitat lectora alhora que s’ha considerat que estaven també ben treballats i que realitzaven un paper important en l’evolució de la història.

Sigui com sigui, M’enterro en els fonaments és una novel·la de Manuel de Pedrolo que ha suportat amb nota el pas del temps, que ens planteja altres matèries –comentades al llarg de la tertúlia- com podrien ser, per citar-ne un parell o tres, l’enfrontament generacional, la grisor d’una època que encara ens és ben propera, la manca de comunicació al si de la família, la imposició del silenci, la falta d’amor sincer i les hipocresies socials, la dicotomia entre el bé i el mal, la reflexió al voltant de la idea si la fi justifica els mitjans... I per l’altra banda és una obra ambiciosa, potent i ben estructurada que ens ofereix, rere una narració genèrica en primera persona, la veu dels dos protagonistes: la de l’Anselm i la de l’Aleix. Un encert segons han valorat les clubaires, i tota una demostració d’ofici.

  • L’autor

Escriptor català nascut a l’Aranyó (1918-1990), cursa el batxillerat a Tàrrega i es trasllada a viure a Barcelona el 1935 per estudiar Medicina, però la guerra espanyola estronca aquests estudis. Durant aquests anys de conflicte bèl·lic s’afilia a la CNT, fa de mestre a la població de Fígols de les Mines, i combat en els fronts de Falset, Figueres i Barcelona.

S’inicia en el món de la literatura amb la publicació del poemari Ésser en el món (1948). Uns anys més tard, el 1954, publica la primera novel·la: Es vessa una sang fàcil. I aquest mateix any guanya el Premi Joanot Martorell amb la novel·la Estrictament personal. A partir d’aquest moment es converteix en un escriptor prolífic i la seva creativitat abraçarà tots els gèneres.

Així doncs de Pedrolo podem llegir poesia, teatre (a destacar Homes i No), reculls de contes (com podria ser Domicili provisional, Trajecte final), articles periodístics i novel·la. I dins d’aquest gènere tenim títols com: Cendra per Martina, Avui es parla de mi, Cops de bec a Pasadena, Tocats pel foc, Si són roses, floriran, Totes les bèsties de càrrega, Joc brut, i la conegudíssima Mecanoscrit del segon origen. Només per citar-ne alguns dins la llarga llista de novel·les publicades.

Des d’un plantejament literari les seves novel·les destaquen per un fort realisme, amb personatges amb les contradiccions pròpies de l’ésser humà, tot i que també va fer alguna aproximació a la literatura de l’absurd. De fet una característica de l’obra de Manuel de Pedrolo és, precisament, la gran quantitat de subgèneres que treballa, ja que trobem des de novel·les realistes fins a novel·les amb un gran idealisme simbòlic, tot passant per obres en clau policíaca o psicològiques.

Va col·laborar en diverses revistes, com Ariel, Canigó, Oriflama o Serra d'Or, i va ser soci de l’AELC.

  • L’obra

La història que es planteja en aquesta novel·la de Pedrolo neix d’una troballa casual. Anselm Farràs, metge ben situat a la Barcelona dels anys seixanta i pare de família, descobreix entre les pertinences del seu fill Aleix unes fotografies que no li agraden gens: les d’una noia en actitud sensual. Però tafanejant aquestes imatges encara en trobarà una que supera les anteriors: la fotografia d’un home mort.

A partir d’aquí l’autor ens exposa les cavil·lacions d’Anselm Farràs sobre la foto i el fet que sigui en mans del seu fill, però a més també coneixem l’evolució d’aquesta trama a mesura que la viu el jove. Pedrolo, amb mestria i domini de l’ofici, ens ofereix dos punts de vista narratius ben contrastats: el de l’Anselm Farràs i el de l’Aleix Farràs. I això ho fa amb una estructura de novel·la basada en una narració en primera persona que va passant, amb alternança de capítols, de la veu del pare (capítols en numeració romana) a la veu del fill (capítols en numeració aràbiga).

Tot plegat permet tractar temes punyents com, per exemple, l’enfrontament generacional (en aquest cas concretat en el conflicte pare-fill); el perills del rigorisme moral i ètic, per una banda, però també el risc de la permissivitat; la llibertat d’expressió com a conseqüència òbvia de la llibertat de pensament; l’essència mateixa de la condició humana, amb les oscil·lacions entre el bé i el mal; i altres aspectes que posen de manifest l’eterna qüestió: la fi justifica els mitjans?

M’enterro en els fonaments és una obra que es mou entre la novel·la de gènere negre i la novel·la social, amb clares influències de les teories psicològiques i la recreació d’aquestes en la configuració dels personatges, i també una clara intencionalitat de denúncia tot al·ludint temes que sotraguen el lector i el duen a la reflexió.

Altres dades
·         Manuel de Pedrolo a l’AELC: https://www.escriptors.cat/autors/pedrolomde/pagina.php?id_sec=1872
·         Fundació Pedrolo: http://fundaciopedrolo.cat/
·         Any Manuel de Pedrolo: http://cultura.gencat.cat/ca/anymanueldepedrolo/inici/
·         M’enterro en els fonaments, a blogs: https://quinalafem.blogspot.com/2017/01/1628-menterro-en-els-fonaments.html
·         M’enterro en els fonaments, a blogs: http://alombradelcrim.blogspot.com/2018/12/tot-llegint-manuel-de-pedrolo-avui.html

Sílvia Romero


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada