13 de gener 2020

Tertúlia del mes de gener del Club Segona Fermentació

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ
La mare, de Grazia Deledda
(traducció: Meritxell Anton
 
  • Tertúlia de divendres 10 de gener de 2020
La valoració inicial de la novel·la La mare, de Grazia Deledda, ha estat poc nítida perquè algunes clubaires, si bé han considerat positivament la narració quant a estil i valor literari, també han comentat que s’han sentit llunyanes quant a la història que se’ns exposa. D’altres, agafant-se a aquest aspecte, han apuntat que la relació entre els dos personatges principals, Maria Maddalena i Paulo, mare i fill, és una relació que d’una o altra manera també podem trobar en els nostres dies. D’altres han comentat que un dels grans valors d’aquesta novel·la curta es troba quan considerem l’època en què es va escriure i publicar, i en aquest sentit s’ha elogiat la modernitat de la seva autora, Grazia Deledda, i la valentia que va mostrar en tractar uns temes tan delicats i complexos. Però el que sí podem dir amb absoluta seguretat és que ens ha proporcionat una interessant i rica tertúlia. Prova d’això són les referències que han aparegut sobre altres obres, com seria el cas de Solitud de Víctor Català o Gabriela, clau i canyella: crònica d'una ciutat de l'interior de Jorge Amado.

Hem parlat dels personatges, tant dels principals (mare i fill) com dels secundaris. I entre aquests darrers hi serien els que intervenen directament en l’evolució de la història, com per exemple Agnese, i també els que ens serveixen per acabar de matisar l’ambient rural i supersticiós (en ocasions amb cert fanatisme religiós) o bé ens serveixen per pinzellar amb més precisió el caràcter i psicologia de Paulo i Maria Maddalena, perquè amb les seves accions, posicionaments i converses ens aporten dades per comprendre els protagonistes. I en aquest sentit el que hem acordat és que podem parlar de novel·la psicològica perquè l’evolució dels personatges, quan hi és, es basa en els dubtes i reflexions que van apareixent alhora que avança la narració.

Per descomptat, en parlar dels personatges, el focus dels nostres comentaris s’ha dirigit a Maria Maddalena i Paulo. D’ella hem remarcat la pobresa de la qual ha aconseguit sortir (gràcies a un matrimoni de circumstàncies), i la dedicació total i absoluta al fill, sobretot en quedar-se vídua. Una dedicació en la qual hem trobat senyals d’obsessió i d’egoisme. Quant a Paulo l’hem vist com el fill obedient que valora l’esforç de la mare i no s’oposa a res, sinó que acata totes les decisions sense pensar-hi. Fins que coneix una dona que fa trontollar tot aquest plantejament. I aquesta dona, Agnese, l’hem vist en certa manera atrapada en una societat que l’anul·la i de la qual vol fugir. Per això ens hem plantejat si l’amor entre ella i Paulo és un amor sincer o bé una possibilitat d’escapatòria.

Antioco, el Rei Nicodemo, i alguns altres personatges també han ocupat part de la nostra tertúlia, però ara voldria fer referència al que hem comentat al voltant de la possible comparativa amb alguns elements de la tragèdia grega. Per una banda apareix la idea de destí, ja que Paulo és encaminat vers el sacerdoci com si no existís cap altre futur possible, com si aquest fos, precisament, el seu destí des del moment de néixer. Ja ordenat sacerdot és temptat i el pecat el ronda, però també veiem com lluita per sortir-se’n i, fins i tot, hi ha un moment en què es converteix en un heroi: quan es produeix, a ulls de la població, el miracle de la nena que ell sana. I, curiosament, davant tots aquests fets qui acaba patint el càstig infligit pels déus és la mare, quan mor.

És una novel·la curta d’àgil lectura on també trobem descripcions de la natura i els elements que, en tot moment, van lligades a les emocions dels personatges. I si bé la relació entre mare i fill i la problemàtica del celibat, punt de partida per parlar-nos de la culpa i el pecat, ens pot quedar avui en dia allunyada dels nostres temes d’interès, cal remarcar que també ens exposa una descripció crítica d’una societat tancada i ancorada en un sistema basat en el fanatisme religiós i la superstició. En definitiva: una novel·la per gaudir d’una bona tertúlia. 
 
  • L’autora GRAZIA DELEDDA
Escriptora italiana (1871-1936), la seva obra està íntimament vinculada a les tradicions rurals i arcaiques de la seva illa natal: Sardenya. L’ambient de l’illa no li oferia possibilitats d’estudis, vedat a les dones de l’època, i es va formar de manera autodidacta tot aconseguint, als disset anys, la publicació d’alguns contes en revistes dedicades a temes femenins. El 1900, després de casar-se, es trasllada a Roma. En aquesta època ja havia publicat algunes obres i començaven a aparèixer els lliuraments d’una de les seves novel·les més notables: Elias Portolu, editada en format llibre el 1903.

El fet d’allunyar-se de Sardenya li va permetre prendre distància del regionalisme i el folklore sard, que es van convertir en l’entorn fabulós i mític que va impregnar les seves novel·les posteriors (a partir de 1900 va publicar gairebé cada any). Entre elles destaquen Cendres (1903), L’heura (1906), Canyes al vent (1913), Mariana Sirca (1915), o La mare (1920).

La seva escriptura és de difícil catalogació. El temperament romàntic la va dur a recrear arguments agafats de les històries orals sardes, i aquestes, ben fusionades amb la lectura atenta de textos bíblics i dels novel·listes europeus del seu temps, van assolir un fons moral que supera la literatura naturalista a la qual, en principi, haurien de pertànyer. Deledda reprodueix el món a la seva manera tot recreant-se en un nus dramàtic gairebé sempre idèntic: l’estret cercle de tradicions i valors religiosos com a escenari de passions sense sortida que precipiten els personatges cap a la culpa i el conseqüent càstig.

L’èxit de Cendres (adaptació cinematogràfica interpretada per Eleonora Duse) li va aportar fama i notorietat, i el fet de ser guardonada amb el Nobel de Literatura (1926) la va consagrar com a escriptora de projecció mundial.


  • L’obra LA MARE
Ambientada en un recòndit poblet de l’illa de Sardenya, un paratge on els habitants es mouen entre la civilització i la superstició, la novel·la explora la relació entre un sacerdot i la seva mare, a qui ell adora. La narració s’inicia just quan Paulo, el jove sacerdot, s’adona que s’està enamorant d’una dona de la població, i el conflicte que esclata entre les obligacions del celibat i l’impuls de l’amor farà trontollar molts dels seus principis.

Aquest sotragueig moral es dona tant en la mare, Maria Maddalena, que intueix el que està passant, com en el fill, Paulo. I aquest és un dels punts clau on radica la riquesa de la novel·la: l’estudi psicològic de tots dos personatges.

Els fets narrats tenen lloc al llarg d’un parell de dies, tot just, i en aquest desenvolupament, on el tema religiós pren rellevància, el que captarà l’atenció lectora és el conflicte mental a què es veuen abocats els personatges: el resultat de l’enfrontament entre la natura humana i les lleis creades pels homes. Unes lleis que, en determinades circumstàncies, hom no pot entendre.

A l’entorn de Maria Maddalena i Paulo trobarem altres personatges interessants, com podria ser el caçador solitari que defuig el tracte amb els homes, el guarda rural i el seu fidel gos, el devot i convençut sagristà... tots ells sempre amb un comportament que oscil·la entre la fe i la superstició. Però sobretot trobarem Agnese, la dona cridada a canviar, com si fóssim davant d’una tragèdia clàssica, típicament grega, la vida de la mare i el sacerdot.

El pecat, el sentiment de culpa, els remordiments... totes aquestes emocions o actituds ens guiaran al llarg de la lectura de La mare amb un estil amè i, alhora, profund.

Altres dades

Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada