23 de febrer 2020

"Pedres blanques" de Rosa Maria Prat al Club Celler de Lletres


Club de lectura CELLER DE LLETRES
Pedres blanques de Rosa Maria Prat i Balaguer
  • Tertúlia de divendres 14 de febrer de 2020
Ja a priori la trobada del mes de febrer del Celler de lletres era ben especial perquè ens reuníem per comentar Pedres blanques, de Rosa Maria Prat, i resulta que l’autora viu a la nostra població i durant anys ha format part, precisament, d’aquest club de lectura. Ha estat un plaer retrobar-nos al voltant de la seva primera novel·la publicada, i una grata experiència escoltar les respostes que anava donant a les diferents clubaires.
Foto del sopar dels clubs posterior a la tertúlia
Abans d’iniciar la tertúlia, però, la Rosa Maria Prat ens ha ofert la visualització d’un powerpoint que van preparar Anna Maria Ruiz Mestre i Marta Pérez Sierra quan es va celebrar la presentació del llibre a Vilafranca del Penedès. I aquest vídeo de tot just vuit minuts ens ha anat de primera per ubicar-nos en els espais i el marc temporal a què fa referència la novel·la.

A partir d’aquest moment i tot aprofitant l’assistència de l’autora del llibre a comentar, les clubaires han anat intervenint per aportar la seva sensació lectora i fer diversos comentaris o preguntes.

Un dels primers temes que ha aparegut a la conversa ha estat la utilització d’un lèxic acurat i precís que en tot moment s’adapta als passatges exposats, així com la ingent tasca de documentació que, hem pressuposat, va dur a terme Rosa Maria Prat per bastir i redactar aquesta història. En aquest sentit ens ha comentat que el procés d’escriptura de Pedres blanques ha durat quatre anys i que el seu referent, salvant les distàncies, era el de la novel·la El nom de la rosa. És a dir, que l’autora es va proposar exposar una història al voltant d’un monestir en època medieval, però en el seu cas un monestir femení. D’aquí ve la tria de Petras Albas (Pedralbes).

Lligant amb aquesta darrera idea, un altre dels temes que s’han comentat ha estat el del paper de la dona. Tant la importància que atorga als personatges femenins (la majoria), com el tractament del rol que ocupaven en aquella època. A alguna clubaire li ha sobtat el personatge de l’abadessa quant al fet de provenir d’una família benestant i ingressar com a religiosa en quedar-se vídua i després d’haver tingut una filla. A d’altres clubaires els ha cridat més l’atenció algunes de les monges i la tasca que havien de desenvolupar dins l’engranatge del monestir, i d’entre totes elles, monges o novícies, la més rellevant és la germana Clara, que s’encarrega de les herbes i remeis. De fet quan trobem algun passatge on intervé ella a les clubaires els ha semblat sentir les flaires, poder olorar les diferents aromes, i aquesta sensibilitat descriptiva pot traslladar-se també als fragments o passatges on l’autora ens parla del paisatge, de la vinya, del mercat...

Un altre aspecte que s’ha plantejat ha estat el de les cròniques de Joanot de Cervelló. Se li ha preguntat a l’autora el motiu pel qual ha utilitzat aquest recurs en concret. Rosa Maria Prat ens ha comentat que ha tingut en compte les quatre grans Cròniques: Jaume I, Bernat Desclot, Ramon Muntaner i Pere el Cerimoniós; i que en el seu moment va considerar que era una manera de rendir homenatge a aquestes obres cabdals de la historiografia catalana, alhora que li permetia exposar una part de la narració, la referent a la vida i pensaments d’aquest personatge, Joanot de Cervelló, en una primera persona que ens l’apropava de forma ostensible.

Són molts altres els temes que han sorgit al llarg de la tertúlia, des de la sensualitat inherent a tota l’obra (cosa que ha sorprès en tenir lloc l’acció dins d’un monestir), fins a la història d’amor entre Olzet i Joanot; tot passant per la manca de sentiment de culpa en alguns passatges íntims, o la mostra correcte del pensament medieval de les monges (sense interferències que ens allunyin de l’època en què té lloc la narració), o fins i tot el referent que va fer servir l’autora, Rosa Maria Prat, per recrear la vida ficcionada de l’abadessa: Hildegarda de Bingen.

Per tot plegat la tertúlia ha fluït àgil i amb amenitat, tot conversant sobre els diversos temes que havien suscitat interès per part de les lectores i trobant la resposta, comentari o matisació per part de Rosa Maria Prat. Una d’aquelles tertúlies que queda agradablement enregistrada en la memòria col·lectiva.

  • Unes paraules de l’autora: Rosa Maria Prat
El passat divendres, dia 14 de febrer, vaig ser convidada, com autora, a participar en el Club de lectura Celler de lletres de Sant Sadurní d’Anoia, per comentar la novel·la Pedres blanques per part de la conductora del club, i escriptora Sílvia Romero i Olea.

Comentar la novel·la a la Biblioteca Ramon Bosch de Noya, a la meva Vila, a casa, va ser tot un repte perquè les persones clubaires et coneixen pels vincles familiars, com a persona, com a veïna, per la teva trajectòria professional, o per la teva participació i el teu compromís amb la Vila. He de dir que no era una trobada literària fàcil per part meva.

Per una part hi havia la satisfacció personal de retrobar-me amb les persones membres del Club de lectura al qual vaig pertànyer com a lectora durant sis anys, perquè els vincles que vàrem establir comentant opinions sobre les lectures comunes són forts i els moments compartits en sopars, anades al teatre i/o les trobades de clubs de lectura de la comarca cada fi de curs són inoblidables.

Per altra banda hi havia el cuquet de l’expectativa de veure què diran de la novel·la històrica Pedres blanques. El Club de lectura Celler de lletres té una trajectòria molt llarga i el nivell de participació crítica és molt alta. Em va agradar molt escoltar les diferents opinions i poder respondre a les preguntes que em van fer durant els noranta minuts de la tertúlia. Em va sorprendre escoltar que a tothom li havia agradat la lectura, que se li havia fet fàcil i agradable. L’opinió en relació al conflicte històric, la trama, el personatge principal de l’abadessa Sobirana Olzet, així com dels personatges secundaris, l’estructura de les Cròniques de Joanot de Cervelló... etc. Em vaig sentir molt ben acollida i vaig estar molt contenta. És un privilegi poder compartir aquests moments amb les persones lectores.

Gràcies, Sílvia Romero, per incloure la lectura de Pedres blanques en la programació del Club de lectura Celler de lletres i per convidar-me a escoltar i a participar en la tertúlia literària sobre la novel·la.



  • L’autora
Rosa Maria Prat i Balaguer (Terrassa, 1950) resideix des de fa anys a la població penedesenca de Sant Sadurní d’Anoia. És doctora en Ciències de l’Educació i llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. Actualment està jubilada, però fins al moment de retirar-se s’ha dedicat professionalment al món de l’educació, tot exercint de mestra i ocupant el càrrec de directora d’educació primària.

El seu interès per la literatura i l’escriptura creativa l’ha acompanyada sempre. En aquest sentit cal destacar que ha estat membre del Consell de Cent Lectors del Premi de Narrativa El Lector de l’Odissea, de Vilafranca del Penedès, i fins i tot va formar part del jurat final en l’edició de 2015. També ha estat membre del Club de Lectura Celler de Lletres de la Biblioteca Municipal de Sant Sadurní d’Anoia gairebé des dels seus orígens, i el mateix 2015 va formar part del jurat del Primer Premi de Novel·la curta Celler de lletres, convocat per aquesta biblioteca i amb el patrocini de l’Ajuntament.

Tal com ha comentat en l’entrevista publicada al Diari de Terrassa, Rosa Maria Prat intenta recuperar, a través de la narrativa de ficció, la memòria històrica, i així donar veu a les dones. En el cas d’aquesta novel·la l’autora “volia escriure sobre l’oblit, el silenci i la invisibilitat de les dones a l’època medieval.”

Pedres blanques és la seva primera novel·la publicada i va resultar Finalista del Premi Autor Revelació de l’Ateneu Barcelonès (2016).

  • L’obra
Pedres blanques ubica la seva acció al segle XIV. En aquesta època el Papa Benet XII va voler reformar els ordes religiosos i va promulgar les anomenades Constitucions. En base a aquestes ordenacions les monges clarisses perdien molts dels seus privilegis, i s’hi van oposar. En aquells moments al capdavant del monestir de Petras Albas hi estava Sobirana Olzet, personatge real i alhora un dels personatges protagonistes de l’obra. La novel·la recrea la confrontació entre les monges clarisses d’aquest monestir amb Benet XII d’Avinyó, i alhora ens permet entrar i conèixer la vida i organització del monestir des de dins.

Aquesta seria, a grans trets, la temàtica que ens mostra la història de Pedres blanques, però cal remarcar el protagonisme que l’autora atorga als personatges femenins, un plantejament que pretén exposar quin era el paper de la dona en aquesta època.

Aquest punt de vista no es concreta, tot just, en l’esmentada abadessa Sobirana Olzet, una dona amb cultura, amb estudis, perquè provenia d’una família benestant i es va acollir a la vida religiosa en quedar vídua, sinó que es construeix de forma força transversal. Així, al costat a l’abadessa podríem assenyalar la figura de la reina Elisenda de Montcada, que és qui en el seu moment, en crear-se el monestir de Petras Albas, concedeix els privilegis que després, amb les ordenacions del Papa Benet XII, portaran tant d’enrenou. I encara anant més enllà d’aquests estaments privilegiats per classe social o pel càrrec que ocupaven, tenim les dones del mercat, pageses que sobreviuen -o malviuen- sempre obeint ordres; i també totes les monges del monestir, des de les que ocupen algun petit càrrec fins a les que tot just han trobat, entre aquelles quatre parets, un lloc on viure.

Pedres blanques és una novel·la històrica que ens mostra les vicissituds del monestir de Petras Albas i on també hi podem trobar una bella història d’amor: la d’un amor de joventut amagat per les circumstàncies i el pas del temps.

Altres dades

Sílvia Romero




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada