Club de lectura
SEGONA FERMENTACIÓ
El sol dels
Scorta,
de Laurent
Gaudé
(traducció:
Anna
Casassas)
SOPAR DELS CLUBS DE LECTURA DESPRES DE LA TERTÚLIA |
- Tertúlia de divendres 14 de febrer de 2020
Poc abans de l’estiu
vaig demanar al Club de lectura Celler de lletres, també d’aquesta
biblioteca, que votessin quina havia estat la lectura/tertúlia
celebrada al llarg del curs i de la qual conservaven un millor
record. L’obra seleccionada va ser El
sol dels Scorta,
de Laurent Gaudé, i per aquest motiu la vaig programar per a l’altre
club de la biblioteca, el Segona fermentació.
Val a dir, i abans
de començar a fer cinc cèntims sobre la nostra trobada, que la tria
ha estat encertada perquè la valoració que se n’ha fet ha estat
plenament positiva.
La lectura de la
novel·la ha atrapat a les clubaires des de la primera pàgina, i un
dels aspectes que ha cridat més l’atenció i en el qual ens hem
entretingut a bastament ha estat la descripció i recreació dels
personatges, que se’ns fan propers perquè els entenem, perquè els
sentim bategar, perquè se’ns mostren en tot moment coherents. Els
hem anat comentant i hem valorat algunes de les diverses situacions a
què s’enfronten al llarg de la narració, però per resumir
breument aquest aspecte de la tertúlia potser caldria remarcar que
els personatges més potents són, precisament, els tres germans
Scorta (Domenico, Giuseppe i Carmela), i també Raffaele, un noi del
poble que es convertirà en germà seu per l’afecte i fidelitat que
es tenen, a pesar de no mantenir llaços de sang. I encara caldria
afegir que, d’aquests quatre personatges, el que pren rellevància
i va teixint la història és el de Carmela.
De fet és aquest
personatge de la Carmela qui ofereix al lector un joc narratiu que
també hem comentat al llarg de la sessió del club. Perquè l’autor
insereix, entremig dels capítols on ens mostra les vivències
d’aquesta saga, la veu en primera persona de la Carmela mentre
manté una conversa amb don Salvatore, el capellà del poble. Una
conversa, per l’altra banda, que de vegades matisa aspectes ja
apareguts en la narració i de vegades serveix d’enllaç cap a
noves matèries.
També cal dir que
els fragments d’aquesta veu en primera persona, que en el llibre
apareixen en cursiva, si bé en general han estat valorats
positivament, també és cert que a l’inici de la lectura de la
novel·la han causat certa desorientació. Un desconcert, però, molt
incipient.
A més d’aquestes
temàtiques també s’ha destacat la descripció acurada i bella del
paisatge. Un paisatge que és dur i sec; agrest, potser; però que
sobretot es fusiona amb els personatges, amb la vida d’ells. Un
paisatge on hi predomina el sol i l’eternitat.
Hi ha altres
aspectes que han anat sorgint al llarg de la tertúlia. En seria un
exemple l’ús, a més del doble punt de vista narratiu esmentat
abans, de certes dosis de realisme màgic d’estil mediterrani,
mostrant situacions dramàtiques però tractades amb un bri d’humor.
També l’evolució de l’església (i de retruc de la moral
imperant en la societat –no oblidem que es tracta d’una societat
closa en un poble menut) en base als diversos capellans que es fan
càrrec de l’església al llarg dels anys que transcorren: don
Giorgio, don Carlo, don Salvatore i don Lino. O per citar un altre
dels molts temes comentats durant la sessió del club, tenim els
passatges “especials”; és a dir, aquells capítols que prenen
una rellevància significativa per damunt d’altres, i el màxim
exponent seria l’apartat titulat “El banquet”.
En definitiva ens ha
semblat que El
sol dels Scorta
és una novel·la que ens parla de la vida i la mort, o de les
diferents etapes de la vida. Però sobretot ens planteja la idea de
pertinença al grup, d’identitat col·lectiva, tant fent referència
al poble i a la terra, com sobretot fent referència a la família i
l’amor entre els germans. Una novel·la de lectura recomanable que,
a més, ofereix una bona tertúlia de club de lectura.
- L’autor
LAURENT GAUDÉ |
Neix el 1972 a
París, ciutat on també cursa Lletres Modernes i Estudis Teatrals.
El 1997 li publiquen la seva primera peça, Onysos
le furieux,
obra que serà representada l’any 2000 al Teatre nacional
d’Strasburg. A partir d’aquí se succeeixen tot un seguit d’anys
dedicats a l’escriptura teatral amb posada en escena de la majoria
de les seves obres.
Però paral·lelament
a aquest treball Laurent Gaudé també es llença i s’endinsa en la
novel·lística. L’any 2001, quan tot just acaba de complir els
vint-i-nou, li publiquen la primera novel·la: Cris.
El 2002 obté el Premi Goncourt dels Liceus –atorgat per estudiants
d’ensenyament secundari i preuniversitari de França- amb La
mort del rei Tsongor,
novel·la que també va ser guanyadora del Premi de les Llibreries el
2003. Però és el 2004, amb la novel·la que avui tractarem al Club
de lectura, El
sol dels Scorta,
quan aconsegueix ser el guanyador del Premi Goncourt, un dels més
importants de França. L’èxit de la novel·la, a més, fa que
sigui traduïda a 34 idiomes.
Narrador i
dramaturg, també té un àlbum per a infants i altres obres de
diferents gèneres. Cal dir, en aquest sentit, que assaja totes
aquestes formes pel pur plaer d’explorar l’ampli territori de
l’imaginari i de l’escriptura.
Per citar novel·les
seves, a banda de les anteriorment esmentades, tindríem: La
porta dels inferns,
Ouragan,
Eldorado,
Una
nit a Moçambic
(volum que inclou quatre novel·les curtes), entre d’altres.
- L’obra
EL SOL DELS SCORTA |
Agafem un fragment de les moltes crítiques positives que s’han escrit sobre aquesta novel·la. Per exemple, se’ns diu al Magazine Littéraire: “Una família fora de la llei però amb l’autèntica noblesa que dona el sentit de la justícia i de la dignitat.”
Efectivament, El
sol dels Scorta
fa un recorregut per la genealogia d’aquesta família, situant la
història des de finals del segle XIX fins als nostres dies. Els
orígens es remunten a un malfactor que viola una dona i la deixa
embarassada. D’aquest greuge neix Rocco Scorta, un personatge
gairebé més temut que el mateix pare i que s’enriqueix amb
dubtoses maniobres comercials, fins que tot d’una abandona la
família (dona i quatre fills), tot deixant-los en l’absoluta
misèria. Seran aquests joves descendents els qui prendran el
protagonisme a partir d’aquest moment, i acompanyant-los en el seu
dia a dia comprovarem com lluiten per sortir de l’atzucac en què
els ha deixat el temut Rocco, el pare.
Però també tenim
el sol, aquest sol que apareix en el títol de la novel·la. La
calor, la xafogor, la sensació de sequedat és una constant al llarg
de les seves pàgines, i no només serveix per descriure la població
imaginària on té lloc la història, Montepuccio (al sud d’Itàlia),
sinó que també serveix per mostrar-nos l’estancament d’aquest
poble ancorat en un temps que sembla no passar, per a ells.
És una narració
amena i àgil (malgrat la gran quantitat de personatges que hi
apareixen), amb certs tocs de realisme màgic que ens podrien fer
pensar en alguns referents llatinoamericans i amb un estil força
poètic (realçat quan la veu narradora és la de Carmela). Però
sobretot és una narració sobre la vida i la mort, el sol i la llum,
la terra i el mar... una Mediterrània que se’ns fa molt propera i
estimada.
Altres dades
- Laurent Gaudé a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Laurent_Gaud%C3%A9
- Obres de Laurent Gaudé disponibles a Xarxa de Biblioteques: http://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=gaude%2C+laurent&searchscope=171&submit=Cercar
- El sol dels Scorta a Editorial La Campana (recull de premsa): http://lacampanaeditorial.com/llibre-271/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada