Club de lectura CELLER DE LLETRES
Les nits blanques
de Fiódor Dostoievski
- Tertúlia de divendres 8 de maig de 2020
Llegir Dostoievski sempre és un plaer per als
sentits i això ha quedat ben palès en aquesta nova trobada virtual
del Club de lectura Celler de lletres. D’entrada ens enfrontàvem a
una obra poc coneguda, si ho comparem amb les seves grans Crim
i càstig o Els
germans Karamàzov –per citar-ne
només un parell. I a més Les nits
blanques forma part del que podríem
anomenar la seva etapa de joventut. Però cap d’aquests aspectes
han rebaixat el que hom espera de l’autor.
Totes les clubaires han valorat positivament la
novel·la, algunes amb més èmfasi que d’altres, però totes han
considerat que ens trobem davant d’una peça breu, i alhora
intensa, en la qual intervenen només dos personatges, i ells dos,
sols, s’encarregaran de fer avançar l’acció sense més ajuda
que els seus diàlegs.
Per aquest fet, per aquest recurs competent i
reeixit de la forma dialogada –recurs aplaudit per totes les
clubaires-, molts dels comentaris que han anat sorgint al llarg de la
tertúlia giraven al voltant de Nàstenka i del narrador. Perquè el
punt de vista narratiu que l’autor va triar per escriure la
novel·la es basa en el narrador-personatge. És ell, el jove de qui
no sabem el nom, qui ens explica la història.
Tots dos personatges, hem comentat durant la
nostra sessió del club de lectura, són ben diferents i alhora ben
iguals, i un primer tret que comparteixen és l’empatia. Tots dos
són somiadors, però els somnis de Nàstenka es visualitzen en un
marc força pràctic, mentre que el narrador és un somiador pur.
Ella es mou en els fets, en les accions; i ell es mou en els
sentiments. La història de Nàstenka, quan ens l’explica, és àgil
i avança amb ritme; la d’ell a algunes clubaires se’ls ha fet
tediosa, un xic avorrida. Tot i que també ens hem plantejat si
aquesta sensació de pesadesa tal volta es produeix just per
contraposició amb la d’ella. I, també cal dir-ho, hem remarcat
que el símil de dissertació que elabora ell en explicar la seva
història té un altre tret digne d’elogi: la descripció exquisida
de la ciutat i dels seus habitants, aquells que veu, i aquells que
intueix rere les finestres. Aquest recurs descriptiu ha resultat
captivador per la seva intensitat i perquè ens dibuixa amb claredat
la psicologia d’aquest personatge sense nom.
En definitiva: els diàlegs entre tots dos són
potents i ens apropen a la casuística de cadascun d’ells.
Més enllà dels personatges també hem remarcat
temàtiques com l’amor i el desamor, la il·lusió i l’esperança,
però per damunt de tot la solitud. Perquè Nàstenka i el seu jove
interlocutor són, per damunt de tot, personatges solitaris. Ara bé,
de nou els marca una diferència: ell és solitari per opció pròpia,
i ella és solitària per obligació.
Són molts els comentaris que em deixo al calaix
perquè no es pot recollir en unes poques línies l’allau
d’intervencions que hem compartit. Amb tot, faré una síntesi
heterogènia de les diverses opinions sorgides arran de Les
nits blanques: és una magnífica
mostra d’expressió exquisida dels sentiments; és una obra
exquisida tant en la forma com en el contingut; està dotada d’un
realisme potent; és senzilla però profunda i apassionada; ens
retrata el vessant més tràgic del romanticisme; hi ha un ús sublim
i alhora tràgic del romanticisme...
També ha sorgit la idea que potser l’enamorat
de qui ella parla des d’un bon principi, aquest personatge que
ocupa tota la novel·la a pesar de, pràcticament, no aparèixer al
llarg de la narració, sigui una fantasia. És a dir: un intent de
Nàstenka de captar l’atenció i l’interès de l’altre i
abandonar el seu estat solitari tot aconseguint, potser, promès. I
també hem parlat, òbviament, del títol. Aquest referència a les
nits blanques, un fenomen que es dona durant el solstici d’estiu,
quan les postes de sol arriben més tard, les albes més d’hora, i
per tant la foscor mai no és completa.
Però potser la millor manera de tancar aquest
resum del que ha estat la nostra tertúlia sobre Les
nits blanques és citant les darreres
frases de la novel·la: “Déu meu! Un minut sencer de benaurança!
Que potser és poc per a tota la vida d’un home?”
FIÓDOR DOSTOIEVSKI |
- L’autor
És
un dels escriptors més rellevants de la literatura russa (Moscú,
1821 - Sant Peterburg, 1881). La seva infantesa va estar marcada pel
caràcter tirànic del pare, qui, en morir la mare, el va enviar a
estudiar a l’Escola d’Enginyers Militars a pesar de la seva clara
inclinació per la literatura. Tot i la mala relació que mantenia
amb el pare, quan aquest va morir, anys més tard, Fiódor ho va
patir fins al punt que quasi va perdre la raó, cosa que va propiciar
un canvi radical en la seva forma d’entendre i enfrontar-se al món.
Per l’altra banda Fiódor patia atacs epilèptics des dels nou
anys, i tot plegat ho va aprofitar per incorporar-ho a la seva obra a
través de la recreació dels personatges.
El
seu primer èxit com a escriptor, avalat pel públic i la crítica,
li arriba amb la publicació de la novel·la epistolar Pobra
gent (1849), una esplèndida història
d’amor plena de patetisme que anuncia tots els temes de la seva
obra posterior. Malauradament les següents publicacions no van
assolir el mateix èxit, i això, sumat al fet que el van condemnar a
mort a causa de la seva col·laboració amb grups liberals i
revolucionaris (execució que va ser revocada uns minuts abans de
l’hora en què s’havia de dur a terme), va provocar que els
lectors l’oblidessin.
Va
recobrar la fama el 1861 amb la publicació de la novel·la Memòries
de la Casa Morta, i aquest èxit es va
perllongar amb Memòries del subsòl
i El jugador.
Però el punt àlgid de la seva carrera va tenir lloc amb la
publicació de Crim i càstig
(1866), la que ha estat considerada com una de les novel·les més
influents i internacionals de la literatura russa. Aquesta és l’obra
que el va consagrar alhora que li va atorgar un estil propi, sobretot
quant a la recreació i estudi de la psicologia humana a través dels
personatges.
Amb
tot, aquesta època d’esplendor la va viure compaginant-la amb
diverses tragèdies familiars (la mort de la seva primera dona, del
germà, de la primera filla...). Per tot plegat les obres posteriors,
com seria el cas dels títols L’idiota,
Dimonis,
Diari d’un escriptor,
L’adolescent,
i Els germans Karamazov,
són el resultat d’un final de trajectòria literària amb llums i
ombres.
- L’obra
Dostoievski
va escriure Les nits blanques
el 1848, quan encara era un jove amb grans ambicions literàries i
inquietuds polítiques. Un any després de la publicació de la
novel·la l’acusen de conspiració contra el tsar, l’arresten,
fan un simulacre d’execució, i acabarà passant quatre anys al
presidi d’Omsk. Per tot plegat molts crítics han considerat que el
narrador càustic d’una de les seves primeres obres mestres, Apunts
del subsòl, és la clara evolució del
narrador somiador de la novel·la que comentarem en el nostre Club de
lectura.
A
Les nits blanques
el narrador, com hem indicat més amunt, es defineix com un somiador.
Però és un ésser atrapat en aquesta concepció somiosa de la vida
i s’ensorra davant la grisor de la quotidianitat. La novel·la té
un to marcadament romàntic, i això li atorga cert aire de narració
senzilla, mentre que en realitat és una narració que ens regala
diverses capes de lectura, algunes de gran complexitat psicològica.
Narrada,
doncs, en primera persona, ens exposa la trobada fortuïta de dos
joves, un home i una dona, en “una nit meravellosa, d’aquelles
que potser només es donen quan som joves.” L’encontre d’aquesta
primera nit propiciarà que es trobin fins a un total de quatre nits,
al llarg de les quals s’explicaran les seves circumstàncies
vivencials i ella, de nom Nàstenka, li demanarà consell.
Ens
trobem davant dos caràcters que pinzellen ja els grans personatges
que trobarem en la narrativa de Dostoievski: aquells que es mouen
entre la innocència o ingenuïtat i la malícia, aquells que cerquen
l’amor per tal d’assolir la felicitat, aquells que s’ofeguen
davant els envitricolls de la societat.
L’obra
ha tingut nombroses adaptacions cinematogràfiques. Les més
conegudes potser són la de 1957, de la mà de Luchino Visconti, i la
de 1971, de la mà Robert Bresson.
Altres dades
- Fiódor Dostoievski a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Fi%C3%B3dor_Dostoievski
- Obres de Dostoievski a la Xarxa de Biblioteques: http://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=dostoievski&searchscope=171&submit=Cercar
- Recull de premsa sobre Les nits blanques (Angle editorial): https://www.angleeditorial.com/les-nits-blanques-610
- Adaptació cinematogràfica (Visconti) de novel·la (youtube): https://youtu.be/kuJJbpLb5Us
Sílvia
Romero
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada