14 de novembre 2022

Tertúlia del divendres 11 de novembre al voltant de "La noia que corre" de Carrie Snyder al Club de lectura Segona Fermentació

 

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

La noia que corre, de Carrie Snyder

(traducció: Marc Rubió)


·         Tertúlia de divendres 11 de novembre de 2022

Un dels primers temes que s’han posat damunt la taula a la nostra tertúlia al voltant de La noia que corre, de Carrie Snyder, ha estat el concepte de literatura de dones. Perquè aquesta és una obra on el protagonisme recau en les dones, on la temàtica central enfoca una matèria com és la desigualtat social que pateixen les dones, i el que ens hem plantejat ha estat fins a quin punt aquest assumpte és atractiu en igual mesura per als lectors i/o per a les lectores.


 

Però més enllà d’aquest primer nus de debat, i ara ja fent referència a l’apreciació general obtinguda després d’una primera ronda d’opinions, es tracta d’una novel·la que el club de lectura Segona fermentació ha valorat positivament tant des d’un plantejament tècnic com pel seu contingut.

 

Ens ha agradat en especial el punt d’originalitat amb què s’inicia la novel·la, quan veiem una Aganetha Smart de 104 anys que és “segrestada” de la residència on viu. I col·loco aquest “segrestada” entre cometes per tal de no fer espòiler, perquè cal llegir la novel·la per comprendre les condicions en què surt d’aquest centre quan feia anys i anys que no en sortia.

 

Hem coincidit a considerar Aganetha Smart com la clara protagonista de La noia que corre. És al voltant d’ella, de la seva vida, des de la infantesa fins a la vellesa, que gira la narració. I en aquest sentit hem considerat que l’ús de la primera persona és vital per entrar en el personatge. Amb tot, també ens ha semblat que el punt de vista no acaba de prendre partit per una interiorització de la seva psicologia, com si pretengués narrar la història des d’aquesta primera persona que ens apropa als fets perquè els atorga veracitat, però alhora separar-se’n per tal de col·locar la veu narradora quasi com a testimoni.

 

Això ens ha dut a comentar aspectes com l’amistat que estableix amb Glad, una altra corredora; la relació amorosa amb un altre atleta, en Johnny... però per damunt de tot ens hem fixat en les relacions familiars.

 

Per una banda ens ha semblat que dins l’organigrama familiar hi ha una clara diferenciació entre els germans i els germanastres. Per l’altra banda i encara quant a la relació amb els germans i germanastres, hem ressaltat el tracte tant distint que té Aganetha amb Olivia, amb qui conviurà a la ciutat; amb Cora, amb qui discuteix contínuament; amb George, que serà qui propiciarà els entrenaments oficials d’Aganetha i que sempre mantindran una estreta relació i s’ajudaran l’un a l’altra; i fins i tot amb Edith, a qui té prohibit anar a visitar. Però sobretot amb la germanastra Fannie, el seu gran referent, a qui veiem a les primeres pàgines de la novel·la, de qui es farà esment en més d’una ocasió al llarg de la narració, i a qui retrobarem en el desenllaç.

 

I per descomptat també els pares han estat objecte de la nostra tertúlia. I d’ells dos hem parlat sobretot de la mare, ja que el pare, tot i que té un lligam afectuós amb Aganetha, és més una figura absent (com s’ha indicat al llarg del nostre debat, tots els personatges masculins apareixen prou desdibuixats). Però la mare, com dic, és un personatge potent, ferm, ben configurat, interessant... i que marca el caràcter i la manera de ser d’Aganetha.

 

Hem destacat altres temes, com l’amistat i l’amor, les pinzellades d’homosexualitat (que queden un tant ambigües i han estat objecte de diversos comentaris), i en general el que hem conclòs ha estat que l’estil amb què ens presenta aquesta història Carrie Snyder, amb aquests continus vaivens entre el present d’Aganetha i el record del que ha estat la seva vida, es fa interessant i atractiu malgrat que en algun moment pot costar d’ubicar els esdeveniments a primera lectura, i cal aturar-se per crear mentalment la correlació dels fets.

 

Però hi ha dues grans qüestions que també han omplert la nostra tarda de club de lectura. En primer lloc la recuperació d’un fet històric com és la decisió presa el 1928 d’autoritzar per primer cop les dones a competir en els Jocs Olímpics d’Amsterdam en la modalitat de 800 metres (malgrat eliminar-ho després d’aquesta convocatòria pel suposat risc que representava per a elles -no es va tornar a implantar fins al 1960). Aquesta dada era una informació que desconeixíem i per tant hem aplaudit que Carrie Snyder l’utilitzi com a punt de partida per a la seva ficció.

 

En segon lloc ens hem plantejat si aquesta passió per córrer que se’ns pretén mostrar a través de la protagonista, Aganetha Smart, es fa palesa de manera fefaent al llarg de la novel·la. Perquè en general no hem acabat de copsar-la amb la intensitat que, creiem, hauria de manifestar-se.

 

I per acabar aquest breu resum, en el qual, per descomptat, m’he deixat moltes i moltes de les observacions que hem compartit, cal dir que el final ens ha semblat coherent i ben lligat.

 

Carrie Snyder

·         L’autora

Escriptora canadenca (Hamilton –Ontario-, 1975), va iniciar la seva carrera literària amb l’escriptura de relats curts, molts dels quals va agrupar el 2004 en un recull titulat Hair Hat (traducció: Barret de cabell). Va passar una part de la seva infància vivint a Nicaragua, una experiència que es reflecteix en la seva segona antologia de relats breus, The Juliet Stories (2012; traducció: Les històries de Julieta), obra que va ser nominada per al premi Governor General's, un dels certàmens més importants de Canadà.

 

Amb tot, el veritable reconeixement de la crítica i dels lectors li va arribar dos anys després, el 2014, amb la publicació de la novel·la que tractarem en el nostre Club de lectura, La noia que corre. Una obra que, per l’altra banda, va significar el seu debut en el gènere novel·lístic. La història narrada en aquesta novel·la troba el seu referent en els Jocs Olímpics d’estiu de 1928, el primer any en què es va permetre a les dones competir en pista i en camp; i el seu personatge principal es basa en l’atleta Aganetha Smart, en la novel·la la primera corredora a aconseguir una medalla d’or per a Canadà. L’obra va ser finalista del premi National Magazine i del Rogers Writers' Trust el 2014. Posteriorment ha publicat The Candy Conspiracy (2015), Jammie Day! (2017), i Francie’s Got a Gun (2022).

 

En l’actualitat l’autora viu a Waterloo.  Des de 2019, juntament amb grups d’art locals,  coordina el taller de contes “The X Page” per a dones immigrants i refugiades. I també és autora del blog Obscure Canlit Mama.

 


·         L’obra

En cada nova celebració dels Jocs Olímpics trobem anècdotes a partir de les quals hom pot crear històries interessants i/o curioses. L’autora de La noia que corre s’ha aturat a estudiar la celebració d’aquests jocs el 1928, a Amsterdam, on per primera vegada en la història les dones van poder competir en atletisme, a pesar de les objeccions que van manifestar Coubertin –un dels fundadors dels Jocs Olímpics moderns- i el papa Pius XI. Amb tot, la participació femenina es va limitar a cinc proves i, a causa del cansament extrem que van patir les corredores en la cursa dels 800 metres llisos, aquesta prova va ser suspesa per a les participants femenines fins a l’edició de 1960.

 

Sigui com sigui, aquest fet de la participació femenina és el punt de partida que pren Carrie Snyder, i així és com coneixerem Aganetha Smart, la protagonista. La veurem des que és una nena i viu a la granja familiar; la seguirem quan d’adolescent ja s’adona que córrer és alguna cosa més que velocitat; marxarem amb ella de la granja quan s’instal·la a la ciutat, on treballarà i entrenarà; i encara serem al seu costat quan, ja gran, torna a la granja on va començar la seva vida.

 

La novel·la ens mostra la seva passió per córrer, una activitat que va més enllà del simple fet de l’esport; i alhora ens mostra tot l’entramat familiar (les relacions amb els germans i germanes, el paper preponderant de la mare, i també del pare), la seva relació d’amistat amb una altra atleta i l’amor que viu en braços d’un altre esportista. Tot plegat apareixerà davant la nostra mirada lectora en un vaivé ric i engrescador entre el passat i el present, ja que la novel·la s’estructura en el moment en què Aganetha Smart és ja una dona vella.

 

Córrer implica perseverança, constància, esforç, i tot plegat per aconseguir un somni, una il·lusió, però també per ser fidel a una manera de viure. Perquè la cursa d’Aganetha té lloc en la pista, i també en la vida. Tal com ens indica l’editorial: “Una històrica èpica, inspirada en unes atletes reals.”

 

Altres dades

·         Web oficial de Carrie Snyder: https://carriesnyder.com/

·         Carrie Snyder a la Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Carrie_Snyder

·         Ressenya de La noia que corre (blog Fosbury): https://fosbury.cat/fosbudiary/atletisme/la-noia-que-corre-lhomenatge-a-les-pioneres/

·         Ressenya de La noia que corre (blog Liburu Dantza): https://blogak.donostiakultura.eus/liburu-dantza/2015/11/17/la-corredora-carrie-snyder/

·         Entrevista a Carrie Snyder: https://literarymama.com/articles/departments/2016/04/a-conversation-with-carrie-snyder

·         Obres de Carrie Snyder al Catàleg Aladí: https://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=snyder%2C+carrie&searchscope=171&submit=Cercar

 

Sílvia Romero       

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada