18 de febrer 2025

Al club de lectura Segona Fermentació comentem "El bell estiu" de Cesare Pavese

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

El bell estiu de Cesare Pavese

Tertúlia del 14 de febrer de 2025










La sessió del club de lectura del mes de febrer va ser dedicada a "El bell estiu" de Cesare Pavese, i va començar amb la lectura del seu poema més conegut: “Vindrà la mort i tindrà els teus ulls”. Les participants van coincidir a destacar que El bell estiu és una  novel·la iniciàtica que  mostra la titil·lació, ingenuïtat i força abassegadora dels primers amors. Es va remarcar com l'obra reflecteix el masclisme imperant a la Itàlia de l'època, amb homes incapaços de fer-se un sopar i dones que han d'estar constantment a la defensiva davant els homes.

«Si no fóssim dones, tindríem un cotxe i aquesta hora seríem als llacs i ens hi banyaríem»

Pel que fa a l'estil, hi va haver consens en afirmar que la prosa de Pavese és senzilla, amb frases curtes . No obstant això, diverses membres del club van expressar certa confusió davant el desenvolupament narratiu. Es va assenyalar que els diàlegs sovint semblen inconnexos, ja que els personatges responen sense una relació directa amb el que se'ls ha preguntat. Es va afirmar que en la novel·la s'intueix més que no s'explica, observació que ens va portar a parlar de la "teoria de l'iceberg" de Hemingway (recordem que Pavese fou traductor i admirador dels escriptors nord-americans).

Un altre aspecte sobre el  qual vam  debatre llargament va ser la manera com la novel·la reflecteix les inseguretats de l'adolescència. La gelosia es va identificar com un element clau. Hi ha un teixit de gelosies encreuades entre els personatges (tots senten gelosia de tots) que en certa manera és un mirall de  la dinàmica de mirades encruades entre pintor, model i observador.

També es va analitzar el paper de l'extracció social dels personatges, que pertanyen a la classe treballadora  i es dediquen a fer de modistes, treballar a fàbriques, fer de mecànics o pintors (professió que introdueix un element bohemi en la narració). Aquesta extracció social dels personatges va provocar un debat interessant sobre si els personatges són feliços o bé se senten desgraciats. Hi va haver divisió d'opinions sobre aquest punt. Algunes integrants subratllaven factors com les condicions de vida (“cinc en dues habitacions”), els desencisos amorosos, les renyines entre amigues o la malaltia. D'altres recalcaven més aviat l'energia esclatant , el sentiment de descoberta i les il·lusions barrejades amb ingenuïtat de l'adolescència.

«s’havia plantat i havia començat a plorar perquè dormir era una estupidesa i robava temps a l’alegria.»

Un element que es va subratllar com a estructural en la novel·la va ser el cicle estacional estiu-hivern-estiu. Es va interpretar el final de la història com una porta oberta a un renaixement de les il·lusions després d'un hivern cru, tant en termes climàtics com emocionals.

Finalment, es va destacar el paper simbòlic dels colors en la narració. Diversos personatges hi fan al·lusió o basteixen teories al voltant dels colors. La dualitat carbonet/pintura a color és potser també la dualitat entre desengany i il·lusió?

«Amb la primera claror es va lamentar que ja fos hivern, i que no es poguessin veure els bells colors del cel. Qui sap si el Guido hi pensava, ell que deia que els colors ho eren tot.»

La sessió va concloure amb l'audició de la primera pàgina de la novel·la narrada per Carla López en un audiollibre.

Cesare Pavese
L’autor

Autor italià (1908-1950). La seva primera obra fou una col·lecció de versos: Lavorare stanca (1936), publicada després de la seva detenció pel govern feixista de Mussolini.  Influït pels novel·listes nord-americans moderns —coneixia molt bé la literatura anglesa i la nord-americana, de les quals traduí moltes obres— ha representat d’una manera directa, fins i tot en l’ús del llenguatge, un cert món torinès i camperol sense mai sortir, però, del seu món interior turmentat.

D’aquí el seu interès per la solidesa moral i la solidaritat, que apareixen en la seva obra com a aspiracions, no sempre assolides, de tal manera que, acabada la lectura, més que els personatges o les anècdotes, resten en l’ànim del lector estats d’ànim, impressions i moments lírics.

El llibre que el donà a conèixer fou Paesi tuoi (1941). El 1935 havia començat la meditació sobre el seu treball, reflectida en Il mestiere di vivere , diari publicat pòstumament  (1952). Seguiren la novel·la breu El bell estiu (1949), La spiaggia (1942), els contes de Feria d’agosto (1946). La guerra no el distragué de la feina editorial a l’Einaudi, de la qual havia estat un dels fundadors, ni de les seves meditacions.

Del 1945 al 1950 visqué un altre període intensament creatiu: les poesies La terra e la morte, publicades pòstumament, amb altres, sota el títol Verrà la morte e avrà i tuoi occhi, els Dialoghi con Leucò, Il compagno (1947), Prima che il gallo canti (1949).  El bell estiu  sovint s’ha publicat conjuntament amb les obres, també breus, Il diavolo sulle colline i Tra donne sole.  La seva influència sobre els intel·lectuals catalans, especialment als anys seixanta, es palesa en les nombroses traduccions de la seva obra: ‘El diable als turons’, 1965; ‘El bell estiu’, 1967; ‘El company’, 1967; ‘La teva terra’, 1968; ‘Treballar cansa’, 1977; ‘La lluna i les fogueres’, 1978, etc.  .

L’obra

Escrita amb un estil límpid, transparent, d’una intensitat continguda però constant tot al llarg del relat, la novel·la El bell estiu es publicà el 1949, un any abans de la mort per suïcidi de l’autor.

La novel·la relata un estiu transformador en les vides d’una colla de nois i noies. El relat se centra sobretot en la Ginia, una jove de Torí de setze anys que treballa com a modista i viu amb el seu germà Severino; el lector es veu immers de bon començament en l'univers emocional d'una adolescent que encara té algunes actituds infantils, però és plena d'expectatives i il·lusions, vibrant de vida i d’esperança. L’amistat amb una noia més gran i de costums més relaxats, l’Amelia, la fa entrar en contacte per primera vegada amb un món nou, fet d'art i vida bohèmia, vicis i carnalitat, moments fugaços i sovint superficials.

L'estiu és l'estació de la joventut i esdevé en la novel·la un símbol del moment de transició de l'adolescència a l'edat adulta: l’estiu és carregat i pregnant de la bellesa de qui es prepara per a viure la vida, ple d'expectatives i somnis que tenen un costat infantil, però també idíl·lic, enèrgic. El xoc entre la innocència (i les seves faules) i l’acceptació de la realitat és un dels jocs d’oposats que trobem en la novel·la.

La bellesa pura de l’època dels mites en la novel·la sovint es cobra un preu en forma de desil·lusió, però la manera com Pavese aconsegueix descriure l’entusiasme de ser viu, l’anhel constant de meravelles, deixa en el lector una impressió inesborrable. L’estil líric i subtil de Pavese és capaç d’oferir-nos un retrat dels turments existencials de l'ésser humà, però bastint-lo per mitjà d’una dolçor rarament capturada amb aquesta intensitat.


Xavier Zambrano

. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada