17 de gener 2022

Crònica de la trobada de gener del Club de Lectura Segona Fermentació

 

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ L’última humiliació, de Rea Galanaki

(traducció: Mercè Guitart)

 

       Tertúlia de divendres 14 de gener de 2022

Encara no havíem comentat cap novel·la procedent de la literatura grega en el Club de lectura Segona fermentació, i val a dir que si el resultat ha de ser sempre com el que hem compartit a la tertúlia d’aquest mes de gener, paga la pena fer noves incursions. Perquè L’última humiliació, de Rea Galanaki, ha rebut una bona valoració i les clubaires han gaudit amb la seva lectura.

 


Però a partir d’aquesta premissa també cal remarcar que un dels aspectes comentats ja a l’inici de la trobada ha estat l’existència de diverses capes o plantejaments de lectura, de manera que algunes lectores s’han fixat més en el contingut polític, d’altres han ressaltat l’ambientació històrica, i unes altres han prioritzat les relacions entre els personatges –sobretot entre Tirèsia i Nimfi. I el que sí hem constatat és que en base a la profusió de dades sobre mitologia, literatura clàssica grega i història contemporània d’aquest país, si el lector o lectora que s’endinsa en aquesta narració té coneixement, ja de bell antuvi, d’aquestes referències esmentades, potser pot gaudir molt més de la lectura.

 

Un altre detall en el qual hem coincidit ha estat la dificultat de submergir-nos en la novel·la només començar-la. Això és així perquè el primer capítol, de tot just set pàgines, està narrat en segona persona i, a més, manté cert aire eteri tot fent referència a un edifici del qual ens descriu els seus estadants. Més endavant hem apuntat l’opció que aquesta segona persona esdevé un símil de la típica veu de l’oracle de les tragèdies clàssiques gregues. I és que, això també ho hem valorat unànimement, L’última humiliació té tots els ingredients per constituir-se com una tragèdia grega contemporània.

 


Encara comentant l’ús de la segona persona en el primer capítol, cal aclarir que aquest plantejament narratiu apareix en altres capítols, de manera que la novel·la avança combinant l’ús de la segona i de la tercera persona. I en aquest sentit les valoracions han estat diverses, perquè algunes clubaires s’han trobat còmodes amb aquest recurs per part de l’autora, i en canvi a d’altres no els ha fet el pes perquè han considerat que no aporta res que justifiqui aquesta oscil·lació. Sigui com sigui, el que sí hem destacat ha estat la mestria i saviesa de Rea Galanaki per moure tota aquesta complexitat narrativa amb agilitat i, alhora, mostrant-nos tots els sentiments i reflexions dels personatges.

 

Ja que esmento els personatges cal dir que tots mostren una certa evolució psicològica –evolució que potser no sempre hem valorat com a bona. Hem destacat l’enfrontament de caràcters que podem copsar entre Takis i Orestes; també el retorn a la llar –als orígens– que significa per a Katerina la decisió que pren; fins i tot la importància d’un personatge com Iasmín, que ve a reflectir el món dels immigrants i les seves dificultats per subsistir –a causa del racisme, de la xenofòbia. Però per damunt de tots ells destaquen les dues protagonistes de la novel·la: Tirèsia i Nimfi. Dos personatges entranyables, rodons, que arrosseguen, cadascuna d’elles, una càrrega amb el pes de la culpa i/o de la decepció; dos personatges que ens permeten ampliar el camp de visió de la societat grega i, des de la contemporaneïtat dels fets narrats a L’última humiliació, traslladar-nos a la revolta de la Universitat Politècnica d’Atenes de 1973, tot establint el possible lligam amb la crisi dels darrers anys i, alhora, l’explicació de la violència de les manifestacions –en base, hem considerat, a un tancament fallit d’alguns fets del passat.

 

Ha estat una lectura exigent, però també rica i molt interessant, que ens ha permès moure’ns entre somnis, esperits i mites, tot trepitjant de peus a terra i valorant la història més recent de Grècia. I tot plegat acompanyat, com he indicat més amunt, de dos personatges entranyables. Una bona manera de començar el 2022.

 

Rea Galanaki

       L’autora

Escriptora grega (Creta, 1947), va estudiar Història i Arqueologia a la Universitat d'Atenes durant la dictadura. La seva obra abraça la publicació de novel·les, contes, assaigs i llibres de poesia, i ha estat guardonada dues vegades amb el Premi Nacional de Literatura de Grècia.

 

En el camp de la novel·lística podem destacar, entre d’altres títols, The life of Ismail Ferik PashaI shall sign as LouiEleni or Nobody (publicada en castellà per editorial Metáfora: Helena o Nadie), The Century of LabyrinthsSilent deep sea, o per esmentar la que tractarem en el nostre club de lectura The last humiliation (publicada en català per Tigre de Paper: L’última humiliació). Totes elles l’han consolidat com una de les principals novel·listes gregues de l’actualitat.

 

Ha treballat temàtiques com la doble identitat, la impossibilitat dels nostos (retorn, regrés), el significat de la nacionalitat o feminitat de la història mateixa... I a aquestes matèries cal afegir alguns dels temes centrals de la seva narrativa dels darrers anys: el ressorgiment del racisme, del feixisme, i la crisi i els canvis socials contemporanis. El seu estil d’escriptura és reflexiu però alhora sensible, i és considerada com la renovadora de l'anomenada novel·la històrica.

 

S’han publicat diversos assajos crítics al voltant de l'obra de Rhea Galanaki, no només a diaris i revistes de literatura gregues, sinó també, entre d'altres, a Le Monde i Le Soir. Les seves novel·les s’han traduït a nombroses llengües: anglès, francès, alemany, italià, holandès, txec, suec, turc, àrab, xinès...

 


       L’obra

Teresa i Theonomfi són dues dones grans a qui la vida i la crisi –cal situar-nos en la fallida econòmica grega de 2008 i les repercussions socials que comporta– han apartat de la circulació i viuen, o sobreviuen, en un pis tutelat. Curiosament, en aquesta nova etapa de la seva vida ambdues s’han canviat el nom: Teresa es fa dir Tirèsia, tot feminitzant el terme amb què s’anomenen els endevins, i Theonomfi es fa dir Nimfi. Comparteixen el pis amb Katerina, una parenta llunyana de Nimfi que s’encarrega de fer-los el menjar i acompanyar-les si en alguna ocasió han de sortir al carrer. També reben de tant en tant la visita de Danai, l’assistent social; Iasmín, que hi va per fer la neteja un cop a la setmana; i el patriarca, el metge que té cura d’elles.

 

A més d’aquests personatges que conformen el nucli que entra i surt del pis de manera habitual, també tenim com a destacats el fill de Nimfi, Orestes, un jove rebel i activista, i el fill de Katerina, Takis, a qui cal situar a l’extrem oposat de la ideologia de l’esmentat Orestes.

 

Però Tirèsia i Nimfi, malgrat ser dues dones grans que es troben apartades de la vida per la duresa de la problemàtica social i, també, per les seves circumstàncies personals, ja que totes dues arrosseguen un passat ple de remordiments i enyors, anhelen sentir-se lliures. Més Tirèsia que no pas Nimfi. I un dia maquinen i duen a terme un pla per sortir del pis sense permís i sumar-se a les manifestacions que omplen els carrers d’Atenes. Amb tot, les seves expectatives difereixen força de la situació en què acabaran trobant-se, i a l’hora de tornar a casa seran incapaces de recordar el camí.

 

A través de la seva vivència, de les noves relacions que estableixen, dels somnis, dels records que omplen el seu dia a dia i que sovint ens traslladen als fets de la revolta de la Politècnica del 1973, durant la dictadura dels Coronels, l’autora ens exposarà temes com la nostàlgia i l’enyor, la culpa i el penediment, l’èxit i el fracàs, la passió i la cultura, la llibertat i el silenci, i potser per damunt de tots ells l’amor i l’amistat.

 

Altres dades

       Rea Galanaki a la Wikipedia (en anglès): https://en.wikipedia.org/wiki/Rhea_Galanaki

       L’última humiliació, ressenya al setmanari cultural El Temps: https://www.eltemps.cat/opinio/8185/lultima-humiliacio

       Entrevista al diari Ara: https://www.ara.cat/societat/rea-galanaki-poques-vegades-debils_129_3034412.html

       Obres de Rea Galanaki al Catàleg Aladí: http://aladi.diba.cat/search*cat/?searchtype=a&searcharg=galanaki+&searchscope=171&submit=Cercar

 

Sílvia Romero       

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada