21 de novembre 2023

Tertúlia literària sobre "La invención de Morel" d'Adolfo Bioy Casares al club de lectura Segona Fermentació

 Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ. La invención de Morel d’Adolfo Bioy Casares

Tertúlia del 10 de novembre de 2023


Hem començat debatent sobre l'estil planer i directe que caracteritza la novel·la. El consens general ha estat que aquesta  elecció fa que l’estil no sigui un entrebanc. La narració en primera persona, això sí, obre interrogants sobre la fiabilitat del narrador/fugitiu, i fins i tot sobre la seva salut mental. L’estil es torna més poètic en els moments en què el narrador anònim ens relata l'arribada dels nous visitants a l'illa (intrusos) i les incongruències temporals que provoca,  amb escenes com la del ball sota la pluja que hi posen un toc surrealista.

«...sacaron el fonógrafo [...] y bailaban en medio de una tempestad de agua y viento que amenazaba arrancar todos los árboles»

El gust de Bioy Casares per la narració de caire fantàstic ha estat reconegut per diverses integrants del club en elements com ara la repetició interminable del mateix esdeveniment i la distància entre la realitat i la percepció. Aquests recursos fan que la primera part sigui veritablement desorientadora. Totes les membres del club han admès que no han sabut anticipar què estava passant ni cap on tiraria la trama.

«Bioy Casares despliega una Odisea de prodigios que no parecen admitir otra clave que la alucinación o que el símbolo [...} un postulado fantástico pero no sobrenatural» Del pròleg de J.L. Borges.

Hem explorat el concepte de "l'amour fou" surrealista i la fascinant relació entre la invenció de Morel i el mecanisme de l'enamorament, especialment en la figura enigmàtica de Faustine.

«Tal vez siempe hemos querido que la persona amada tenga una existència de fantasma»

La novel·la ha suscitat un debat ric sobre la naturalesa dels records i la seva connexió amb la invenció de Morel. La successió de records al final de la novel·la, sorgits torrencialment de la memòria del narrador, obra la possibilitat de trobar una clau de lectura en el mecanisme de la memòria.

«Era un sistema para recomponer las presencias de los muertos»

Hem aprofundit en el fet de com la invenció de Morel pot ser interpretada també com una metàfora del mecanisme narratiu mateix. Considerant que el fugitiu és, en realitat, un escriptor, hem connectat aquesta revelació amb el món l’escriptura entesa com a «aparato de contrarestar ausencias».

La sessió ha estat marcada per la reflexió sobre les implicacions ètiques de l'experiment de Morel. Hem qüestionat la moralitat d’una recerca de la immortalitat a través de la reproducció total de la realitat. Hem debatut sobre les qüestions morals plantejades per la immortalitat digital, i també sobre el grau de complicitat o coneixement dels visitants sobre la veritable naturalesa de l’estada a l’illa.

«No vamos a discutir una eternidad»

Diverses membres del club han destacat com la novel·la, escrita el 1940, sembla anticipar-se temes contemporanis com les intel·ligències artificials i les representacions hologràfiques. Les similituds entre la creació de duplicats de la realitat a l'illa i la creació d'entitats digitals avançades en el nostre món actual han generat discussions intrigants sobre com La invención de Morel  podia haver predit el futur de les tecnologies virtuals i la representació artística per mitjans artificials.

 


Adolfo Bioy Casares

Nascut a Buenos Aires el 1914,  Casares fou un escriptor que tenia una relació amb la literatura marcada per l’elegància salpebrada amb pessics d'erudició, ironia i humor. Fins a finals dels anys trenta, en el seu període d'aprenentatge. Bioy Casares fou un declarat entusiasta del "surrealisme i l'art desassenyat".  

Cap a l'any 1935 va conèixer Jorge Luis Borges, amb qui va establir una profunda i fructífera amistat, reforçada per la seva col·laboració a la influent revista Sur, aleshores dirigida per Victoria Ocampo (Bioy Casares estava casat amb la seva germana, l'escriptora Silvina Ocampo ). Les convergències temàtiques i estilístiques entre tots dos escriptors els van dur a escriure a quatre mans, signant amb el pseudònim de H. Bustos Domecq els reculls Seis problemas para don Isidro Parodi (1942) i Crónicas de Bustos Domecq (1967).

A banda de la novel·la breu que ens ocupa, va escriure Plan de evasión (1945), una extensa metàfora sobre un món tancat on un governador filantròpic manté els presoners captivats per la il·lusió de llibertat. El Sueño de los héroes, 1954, més realista, s’ocupa dels suburbis més foscos i perillosos de Buenos Aires, on les baralles amb ganivets formen una mena de llenguatge de codis directes i crus. En aquest text Bioy Casares aconsegueix elevar al rang de mite allò que inicialment era només una simple anècdota. Vorejant l'al·legoria dramàtica i el conte filosòfic, va escriure la novel·la Diario de la guerra del cerdo (1969), on descriu un conflicte generacional en el qual, en una guerra sense treva, els joves han decidit a eliminar físicament i espiritualment els vells.

Bioy Casares fou també un contista notable, amb una inclinació molt acusada per les històries que juguen amb les convencions del gènere fantàstic i moltes vegades+ les capgiren completament.

 



El gust pels gèneres fantàstics i detectivesc de Casares i l'obsessió per la recerca d'un món on la realitat i la irrealitat s’interfereixin entre si contínuament trobaren la seva plasmació narrativa en La Invención de Morel  (1940), publicada amb un prefaci de Jorge Luis Borges en què afirmava de la novel·la breu : “He discutido con su autor los pormenores de su trama, la he releído; no me parece una imprecisión o una hipérbole calificarla de perfecta”.

Escrita en forma de diari, és una mena d'al·legoria fantàstica on convergeixen els grans temes del gènere en una peculiar història d'amor en una illa deserta. Tanmateix, la novel·la aconsegueix anar més enllà de la simple història inquietant i planteja seriosos dilemes filosòfics sobre la memòria, la mort, el record i la literatura entesa com a màquina d’enregistrament d’instants.

L'estratègia literària de Bioy Casares consisteix a plantejar un problema que es pot resoldre en part per lleis generals acceptades i en part solament per les lleis particulars de la narració mateixa. Bioy Casares es nega a utilitzar recursos com el sentimentalisme i el suspens, que considerava indicis de mala qualitat literària. Així, opta per un cert distanciament que afavoreix la concepció artesanal a partir de continguts anecdòtics. Per a ell escriure significa imposar un nou ordre en constant renovació, deliberadament il·lusori i no immediatament intel·ligible, al caos del món real.

La invención de Morel ha estat una novel·la molt influent malgrat la seva breu extensió: ha inspirat des de pel·lícules com L’any passat a Marienbad d’Alain Resnai o La Jetée de Chris Marker, fins a sèries de TV com la popularíssima Lost.

 

Xavier Zambrano

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada