04 de gener 2024

Crònica de la tertúlia del club de lectura Segona Fermentació sobre "El mismo mar de todos los veranos" d'Esther Tusquets

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

El mismo mar de todos los veranos d’Esther Tusquets

 


Tertúlia del 15 de desembre de 2023

En la darrera sessió de l’any del club de lectura Segona fermentació, hem debatut amplament  la novel·la d’Esther Tusquets publicada l’any 1978. La major part de les integrants del club han trobat que l’estil narratiu torrencial, amb frases-riu que avancen gairebé sense punts, és al començament  un obstacle que fa que costi unes quantes pàgines endinsar-se en la novel·la. La majoria s’hi ha anat involucrant més a mesura que aquesta cadència es feia familiar i sobretot en la segona part, on la història d’amor entre la narradora, una professora en plena crisi de maduresa i Clara, una de les seves alumnes, pren volada.

«cuando una está por primera vez al otro lado de la juventud, y cuando empieza a temer que hayan terminado para siempre las historias»

El factor classe social ha estat un dels eixos del debat. La rebel·lió de la narradora contra tot el que representa el món dels seus pares i, per extensió, de l’alta burgesia guanyadora de la Guerra Civil, formalment conservadora, però amb un estil de vida basat sobre la hipocresia, s’articula en diverses vies d’escapament. En primer lloc, la literatura i els seus mites associats, sobretot fantàstics com Peter Pan, i de l’antiguitat grecollatina); i en segon lloc, en la descoberta de l’amor en l’adolescència.

«Creo que la casa vieja y la nina oscura sellamos un pacto en las tinieblas. Inventamos extraños ritus órficos, secretos riots subterráneos para escapar así a la diosa de la luz, Atenea tonante»

La importància de les dues cases, l’una a l’Empordà i l’altra a Barcelona, l’una amb vistes a un mar d’aigua i l’altra amb vistes a un mar de fulles,  l’una associada a l’àvia i l’altra a la mare, rau en la seva condició de testimonis de la memòria de classe, i a un mateix temps de darrer refugi i recer en la maduresa de l’autora.

«la casa de mi abuela junto a la playa, entre el rumor del mar [...] y el viejo piso de mis pedres —de mi madre— con los tres balcones dominando el triangulo cabalístico sobre el mar variable —y también rumoroso— de las hojas primaverales»

Una de les parts de la novel·la que ha trobat més ressons  en les integrants del club ha estat la descripció de l’ambient opressiu de l’educació nacionalcatòlica durant el franquisme. Aquesta part ha motivat un enfilall de records vivencials d’aquella època.

«hubo cuarenta años de un disfraz-uniforme que hacía impossible todos los disfraces»

El final de la novel·la ha estat analitzat en termes pròxims a la tragèdia pel sentit de fatalitat amb què és descrit. Malgrat la gosadia que suposa una relació lèsbica i la descripció molt acurada del malestar de classe, la narradora acaba reintegrant-se a les convencions del món d’on prové per causa del retorn del marit absent (com la majoria d’homes en la novel·la) en l’escena esgarrifosa de la “papallona enclavada”.

«hubo al principo una mirada combativa y ardiente, una mirada indòmita y apasionada, y esta mirada se fue muriendo poco a poco [...] és terrible presenciar la agonia lenta, el moroso asesinato de una mirada»

 

Esther Tusquets

L’autora

Autora catalana (1936- 2012) nascuda a  Barcelona. Es graduà en Filosofia i Lletres a les universitats de Barcelona i Madrid. Impartí classes de literatura i història a l'Acadèmia Carrillo fins que, a principis dels anys seixanta, s'aventurà en el món de l'edició.  El 1960, va fer-se càrrec d’una editorial fundada pel seu oncle a Burgos el 1936 i la reconvertí en l’editorial Lumen, que sota la seva direcció durant quaranta anys s’havia de convertir en una de les editorials més prestigioses del panorama literari.

El malestar de classe per pertànyer a una família de l’alta burgesia que havia fet costat a l’Alzamiento és palès tot al llarg de la seva narrativa i obra autobiogràfica (com es veu clarament  en el títol Habíamos ganado la guerra de 2007). El seu rebuig a un clima que anomenava “el feixisme clerical ambiental” es va traduir en l’orientació crítica i cosmopolita que va donar a l’editorial que dirigia.

Esther Tusquets també va desenvolupar una llarga trajectòria literària que va abraçar diversos gèneres, com la novel·la, les memòries, el relat curt i l'assaig. El seu estil es caracteritza per un llenguatge precís, amb atenció als detalls, i una sintaxi barroca, el·líptica. Temàticament, fou de les primeres autores de l’Estat en posar el focus en la situació de les dones en un context d’asfíxia moral i masclisme generalitzat.

A més de nombroses novel·les i llibres de relats, la seva obra autobiogràfica s’inicia amb Confesiones de una editora poco mentirosa (2005) i comprèn tres llibres més:  Habíamos ganado la guerra (2007), Confesiones de una vieja dama indigna (2009) i  Tiempos que fueron (2012), llibre coescrit amb el seu germà Oscar Tusquets.



L’obra

Publicada el 1978, la novel·la representa el debut literari tardà (amb més de quaranta anys) d’una autora que fins aleshores s’havia dedicat a tasques de direcció editorial. La data no és casual perquè la temàtica de la novel·la hauria suposat molts entrebancs a la publicació de la novel·la durant el franquisme.

La introspecció, l’evocació del passat i el sentiment d’estar atrapada a la classe social a la qual pertany (burgesia barcelonina castellanitzada i conservadora) configuren una novel·la de to elegíac i crític, to que és matisat per una sensualitat desafiant i un gust marcat pel detallisme narratiu.

Es tracta d’una de les primeres novel·les que va representar obertament el desig lèsbic en la literatura espanyola i com a tal suposa una fita important des de la perspectiva de gènere.

El mismo mar de  todos los veranos  és una novel·la riu, és a dir, una novel·la on el cabal narratiu avança d’una manera torrencial sense pràcticament pauses (en aquest sentit cal destacar l’abundància de comes i la raresa dels punts en el text). En el cas d’aquesta mena de novel·les és recomanable que el lector es deixi endur, és a dir, que no miri de comprendre totes les frases immediatament o bé a força de recapitular i tirar la mirada enrere. Aquest deixar-se endur —la desorientació de no saber on ens durà la frase i quin és el seu referent o antecedent precís— forma part de l’experiència de lectura d’una novel·la riu com aquesta.

El mismo mar de todos los veranos (1978) forma part de la coneguda com a Triología del mar que comprèn dues obres més:  El amor es un juego solitario (1979) i Varada tras el último naufragio (1979)


Xavier Zambrano, gener del 2024

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada