30 d’octubre 2025

Trobada dels clubs de lectura de la biblioteca amb l'autora Júlia Gumà per a comentar "Brots i escorça"


Trobada dels clubs de lectura d'adults de la biblioteca per comentar la novel·la "Brots i escorça" de l'autora sadurninenca Júlia Gumà, guanyadora del Xè Premi Celler de Lletres. Dins el cicle Biblioteques amb DO.

Tertúlia gegant conduïda per Xavier Zambrano i Jordi Romeu, al celler de la Fassina, acompanyada del tast de l'ancestral La Pineda d'Heretat Can Serra, comentat per l'elaboradora Anna Santacana. 

Gràcies a: Turisme de Sant Sadurní d'Anoia Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Sílvia Romero Edicions Saldonar Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona Biblioteques. Generalitat de Catalunya.

Us prestentem el resum de la trobada de la mà dels dos conductors dels clubs de lectura:

Brots i escorça  de Júlia Gumà Martí

Tertúlia del 10 d’octubre de 2025

Reunits en sessió conjunta en el marc magnífic de La Fassina de Can Guineu, els dos clubs de lectura de la Biblioteca Ramon Bosch de Noya vam parlar sobre la novel·la Brots i escorça  de Júlia Gumà, guanyadora del Premi de Novel·la Curta Celler de Lletres 2024.




L’autora va començar la sessió parlant del procés d’escriptura de la novel·la i de la inspiració que li va servir d’impuls inicial. En primer lloc, el repte d’escriure per a un premi pot, segons el seu parer, ser un factor motivador: hi ha un termini de lliurament concret. En el seu cas, el procés d’escriptura va circumscriure’s a un període de, si fa no, fa un any. En segon lloc, les bases del premi  també estipulen una vinculació amb el món vitivinícola, i per aquest costat va sorgir l’espurna que va decantar cap on aniria la trama de la novel·la breu. Es va inspirar en la carrera d’una amiga, l’Anna Santacana (que també va assistir a la sessió), no solament per a narrar la peripècia vital de la protagonista (una jove que es fa càrrec d’unes vinyes familiars i els dona un nou impuls per mitjà de l’elaboració de vins i escumosos), sinó també com a assessora en els detalls tècnics i el lèxic associat al món del vi. L’autora també ens explicà que la pandèmia, per la limitació de moviments que va comportar, la va fer ser més conscient de la bellesa del nostre paisatge. Així, doncs, la novel·la també funciona com a carta d’amor a aquest territori i a tot un sector.

Aquest itinerari vital de la protagonista vol ser representatiu, segons ens va explicar l’autora, de tot un seguit de joves del Penedès que han donat una nova volada  a terres i cellers familiars, i que s’han llançat a l’emprenedoria, aposta de difícil comprensió per a les generacions anteriors (prou conscients de la duresa del sector). L’autora destaca que aquestes noves generacions tenen una visió més cooperativa de la relació amb els altres cellers, potser no tan competitiva com en el passat. De fet, l’experiència que es narra a la novel·la del Viver de Cellers és basada en un programa existent. L’autora també va destacar la feminització creixent del sector.

En les intervencions de les lectores es va destacar que es tracta d’una novel·la en què els diàlegs flueixen molt bé i són versemblants. Es va valorar molt favorablement la problemàtica del relleu generacional que planteja, com també el personatge de l’avi Esteve, dotat d’un gran sentit de l’humor (amb frases genials com cada sastre fa el seu nus) i d’una visió i manera de fer «a l’antiga» que en alguns moments xoca amb les idees dels joves. També es va destacar com l’autora transforma la tensió amorosa entre la Maria i en Pau en tensió narrativa: la situació no resolta entre ells es va allargant fins al punt d’esclatar en una escena molt cinematogràfica sota el sireni del Museu del Vi de Vilafranca del Penedès. La barreja d’amistat i amor que ens presenta la novel·la contribueix a la desubicació no solament territorial d’una narradora que ha passat uns quants anys a l’estranger.



La sessió va concloure amb una explicació de l’Anna Santacana del celler Heretat Can Serra sobre el projecte impulsat per ella i el seu germà Joan. Ens va explicar algunes de les principals dificultats que amb què es topa un projecte nou en el sector vinícola, tant de caràcter burocràtic com obstacles tècnics en el procés d’elaboració. També va destacar  l’esperit cooperatiu dels nous cellers i com, per exemple, es posen d’acord per tal de compartir despeses d’enviament o expertesa tècnica. La sessió va concloure amb el tast d’un magnífic escumós ancestral (produït amb una sola fermentació): Vinya la Pineda Ancestral d’Heretat Can Serra.

Xavier Zambrano

L’autora

Júlia Gumà i Martí

Nascuda a Sant Sadurní d’Anoia l’any 1998. És graduada en Estudis Literaris per la Universitat de Barcelona, té un màster d’edició i assessoria literària i actualment treballa com a responsable de premsa i comunicació en el sector editorial. Alumna dels cursos de creació literària impartits per Muriel Villanueva, també forma part de l’Associació Qwerty. Club d’escriptura.

Ha publicat la novel·la Brots i escorça (2025) Xè Premi de Novel·la Curta Celler de Lletres, els contes infantils Sota el groc (2024) i Sota el vermell (2025) ambdós il·lustrats per l'artista sadurninenc Álvaro Torres i L’envelat (2022), una novel·la juvenil. Properament presenta el seu nou conte infantil La vaga dels camells (2025) il·lustrat per Anna Clariana.  


L’obra

Una nova novel·la ambientada al Penedès, una nova novel·la sobre el món del vi i el cava i un nou premi Celler de lletres que va omplint el sarró de novel·listes penedesencs que el guanyen. Sempre és positiu que hi hagi certàmens que premiïn autors i autores dels que no surten als mitjans de comunicació perquè enriqueix la nostra literatura.

En tot cas, Brots i escorça és una novel·la curta ambientada al Penedès i, per tant, en espais que nosaltres coneixem. Això ens la fa més propera i ens enriqueix la lectura a nosaltres que som d’aquí. Probablement, qui se la llegeixi i no conegui els llocs, li serà indiferent, però com ja ens va passar amb anteriors premis Celler de lletres, conèixer l’escenari ens agrada perquè ens sentim propers a la història.

 De fet, el paisatge del Penedès és gairebé un personatge més de la trama, en aquest cas. És una novel·la que parla sobretot del retorn a les arrels. La Maria vol fer allò que ara molt joves estan intentant, repensar la feina dels seus avis pel que fa a la producció de vi per modernitzar-la i actualitzar-la. Però aquestes ganes de modernitzar la tradició xoquen amb la visió del seu avi i de la seva família perquè, ves que ha de saber el jovent si no ha blegat mai l’esquena. Aquesta és la trama principal de la història amanida amb trames d’amor, amb trames de burocràcia, de dificultats tècniques i d’amistat. Tot plegat, en fa una novel·la que entra fàcil i que ens fa conèixer aspectes de la producció vitivinícola que segurament, malgrat ser d’aquí, desconeixem.

D’altra banda, pel que fa a l’estil, podríem dir que es defineix per la dolçor que envolta la història. El to i el llenguatge fa que tinguem davant una història d'atmosfera bonica i, malgrat que aquesta definició podria semblar poc tècnica, és així. Aquesta bonior, aquest passar agradable, aquesta dolçor fa de Brots i escorça una història que ve de gust llegir perquè saps que no patiràs, que gaudiràs d’una història tranquil·la sense gaires sobresalts, que és, al cap i a la fi, la vida que tots voldríem viure. No cal tenir una vida de novel·la amb grans desgràcies i daltabaixos per a què sigui interessant. Ja sabeu que qualsevol història pot ser interessant si la sabem explicar ben explicada.

Jordi Romeu Carol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada