19 de maig 2021

"Motril 86" amb l'escriptora Muriel Villanueva al Club de Lectura Celler de Lletres

        Tertúlia de divendres 14 de maig de 2021

En la trobada del Celler de lletres del mes de maig, dedicada a la novel·la Motril 86, de Muriel Villanueva, hem tingut el luxe de comptar amb l’assistència de l’autora, cosa que ha enriquit la tertúlia i la nostra percepció lectora de l’obra.

 


Després d’unes breus paraules de l’autora hem iniciat la sessió tot temptejant, a partir de la primera ronda de valoracions, les diverses temàtiques que suscitava aquesta lectura. I, òbviament, hem aprofitat que teníem entre nosaltres a Muriel Villanueva per traslladar-li els nostres comentaris.

Un dels primers aspectes que s’ha posat damunt la taula ha estat la sensació, per part d’alguna clubaire, de no acabar de percebre, en les primeres pàgines, quina era la intencionalitat de la història que anàvem llegint. Però, alhora, hem convingut que un cop ens endinsem en la narració d’aquest viatge que fa Mar, la nena protagonista, cap a Motril, aquesta suposada sensació de desconcert desapareix. En aquest sentit Muriel Villanueva ha exposat breument la cuina de l’escriptura de la novel·la, tot comentant que hi podem trobar dues línies narratives. En una apareix l’esmentat viatge i tots els esdeveniments que hi tenen lloc. En l’altra, des d’una veu lírica més emocional, se’ns detalla què és cert i què és ficció de tot allò que anem llegint.

Muriel Villanueva ens ha explicat que Motril 86 és una novel·la d’autoficció en la qual, a partir de la construcció narrativa, va anar explorant la seva veritat al voltant d’uns fets concrets de la seva vida. També, encara mantenint-nos en aquest recurs de la veu lírica que pinzella quins elements narratius són verídics i quins altres estan tractats des de la ficció, ens ha comentat que el fet creatiu és el gran tema que apareix en moltes de les seves obres; té tendència i afició a treballar la metaliteratura.

Val a dir que a partir d’aquesta breu dissertació per part de l’autora alguna clubaire ha aportat una altra idea: la narració atrau i et fa mantenir atenció lectora, però el que en queda, sobretot, són les emocions, més que no pas la història mostrada. Com si la trama fos un pretext per explorar els sentiments. Cosa que lliga perfectament amb aquesta idea d’autoficció que exposava Muriel Villanueva.

Encara en aquests aspectes de tipus més formal o tècnic hem comentat l’ús de les diverses veus narratives. Ens hem plantejat si les dues línies narratives esmentades abans poden ser llegides per separat, si podrien mantenir una certa entitat d’independència. Però després de valorar les informacions que trobem en un o altre estadi, hem considerat que ambdues avancen a l’uníson i que es necessiten per créixer.

El personatge de la Mar, la nena protagonista, també ha estat objecte de debat. Algunes clubaires han plantejat certs dubtes sobre la coherència, en el sentit de versemblança, d’un caràcter com el que se’ns exposa si el traslladem a una nena “real” de deu anys; detalls com algunes de les respostes que dona, algunes de les preguntes que fa, són els que han servit de base per argüir aquesta incertesa. Però just les preguntes, les respostes, l’actitud de la Mar que en unes lectores presenta dubtes, altres lectores ho valoren com un comportament lògic, com una conseqüència raonable de tot allò que està vivint la nena, ja no només en aquesta edat d’infant, sinó també en l’època en que se situa l’acció de la novel·la: any 1986.

De nou les explicacions de l’autora no només han servit per posar llum a aquest tema, sinó que han anat més enllà gràcies a les contínues referències que ens exposava al voltant de la cuina de l’escriptura. No en va Muriel Villanueva és conductora de diversos cursos d’escriptura creativa.

Hem obert el marc de comentaris per fixar-nos en altres personatges. En el cas de les dues mares de la Mar, en realitat podríem considerar que només n’arribem a conèixer una d’elles, la que l’acompanya fins a Motril. Els companys i companyes del pis d’aquesta localitat plantegen, per ells mateixos, unes problemàtiques que ens han semblat interessants, tant quant a la relació de parella entre Carmen i Vicent i el conflicte sobre la maternitat, com la situació complicada en què es troba Empar quant a la seva salut. I ja que esmento aquesta qüestió de la maternitat val a dir que, tal com ha pronunciat la mateixa autora, la veu lírica que apareix a la novel·la obeeix al fet que en aquells moments vol ser mare i, per tirar endavant amb aquest projecte de vida, té la necessitat de passar comptes amb allò que va viure com a filla.

En definitiva, com ja he dit i repetit, es tracta d’una obra d’autoficció en la qual el pes de la veu lírica incideix de manera notable en la trama, i a més de reflexionar sobre la maternitat i altres problemàtiques ens va exposant, en un interessant treball de metaliteratura, quins són els elements verídics, quins es mouen entre les boires del record, i quins altres són recreació fictícia per construir la novel·la. I si a tot això li sumem el luxe de poder comptar amb les explicacions de l’autora, el club de lectura esdevé encara més ric i viu.

Gràcies, Muriel, per haver acceptat compartir amb nosaltres aquesta tertúlia.

 


       Unes paraules de l’autora: Muriel Villanueva

Començo a sentir-me la Biblioteca de Sant Sadurní com una mica casa meva, doncs l'espai és amable i bonic i l'equip m'acull i em permet treballar-hi també com a formadora. Que en aquesta casa una bona conductora del debat literari com és la Sílvia Romero em convidi a parlar de la meva obra és un privilegi i un gust. He agraït profundament la possibilitat de revisitar Motril 86, una novel·la que feia temps que no em mirava i que ara em retorna el procés emocional de la Muriel d'aleshores, però sobretot la possibilitat de reflexionar de nou sobre la maternitat i la metaliteratura, acompanyada d'un grup de lectores exigent i molt viu que m'ha fet sentir el meu propi llibre d'una manera renovada i vibrant.

 


       L’autora

Muriel Villanueva i Perarnau (València, 1976) és llicenciada en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona i diplomada en Educació Musical per la Universitat de València.  Va cursar el COU al Licée Espagnol de París i les pràctiques de mestra a Bari (Itàlia). En alguna ocasió ha declarat que el piano, la guitarra, el baix i el cant (i darrerament també el saxo) l’han acompanyat al llarg de la seva trajectòria.

En el món de la creació literària es va formar a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès tot cursant diverses disciplines: Iniciació a la narrativa i Narrativa (amb Andreu Ayats), Novel·la I (amb Jaume Cabré), Novel·la II (amb Isidre Grau), Guió de Llargmetratge I (amb Esther Cases) i Bíblies de sèries de TV (amb Laia Aguilar i Isaac Palmiola). També va cursar Escritura y Meditación amb Isabel Cañell, i s’ha format en Constel·lacions Familiars amb Lena S. Rupa i Carme Tusset.

Ha treballat com a mestra de música, com a professora de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès (entre 2006 i 2014), i en l’actualitat és professora d’escriptura i acompanyament literari alhora que col·labora en la revista digital Catorze i condueix els tallers d’escriptura creativa de la biblioteca de Sant Sadurní d’Anoia.

Ha publicat llibres de contes, narrativa infantil i juvenil, dietaris, relats breus, poemes i novel·la. En aquest darrer camp trobem, entre d’altres, títols com Mares, i si sortim de l'armari?: la història d'una família quasi feliç (2006); Jo toco i tu balles (Premi Montflorit de Novel·la, 2009); Baracoa (2010); La gatera (que, entre d’altres, ha rebut la Menció del jurat del Premi Documenta 2010, i el Premi Just Manuel Casero 2011); l’obra que comentarem en el nostre club de lectura: Motril 86 (2013); El parèntesi d'esquerre (2016); Rut Sense Hac (2018); París es Azul (2019); El ball de les estornelles (2020); i Semiidèntics (2021).

Algunes de les obres esmentades han estat traduïdes al castellà, i el 2020 va rebre el Premi Llibreter per la novel·la juvenil Dunes.

 


       L’obra

A la contracoberta del llibre se’ns indica, tot fent referència al contingut de la novel·la, que “l’any 1986 la Mar, de deu anys, engega unes vacances amb una de les seves dues mares”. Efectivament, la Mar és la protagonista d’aquesta història i com a lectors l’anirem seguint durant el trajecte en cotxe que fa des de Barcelona fins a Andalusia, i encara continuarem al seu costat durant l’estada a Motril. Però aquesta no és l’única línia narrativa que trobem a Motril 86 perquè, intercalada entre els esdeveniments que van tenir lloc durant aquell estiu i com un clar exemple de metaliteratura, apareix la veu de l’autora, Muriel Villanueva, que està recopilant dades i informacions diverses sobre el seu passat per tal de construir la novel·la que nosaltres tenim a les mans. És a dir, que el personatge de la Mar és l’alter ego de l’autora, però cal no perdre de vista que es tracta d’una recreació en base a les boires del record i a les necessitats de la ficció.

La protagonista és una nena inquieta, desperta, viva, d’aquelles que trenquen els silencis i que sempre tenen a punt un estirabot per resposta, però sobretot és un personatge de gran lucidesa, malgrat la seva curta edat. I el que pivota contínuament al seu voltant és el conflicte –entès com a tema central de la novel·la– de l’homosexualitat de les seves mares; aquesta homoparentalitat, de vegades pesant i en ocasions duta amb més lleugeresa, que acompanya en tot moment la protagonista. I al costat d’aquest, l’altre gran tema seria la maternitat, però no pas tractada com a necessitat de ser mare, sinó des del plantejament de què significa ser mare. 

Tot plegat Muriel Villanueva ens ho ofereix en un continu anar i venir entre el passat, amb la Mar nena, i el present, amb l’autora treballant el projecte de novel·la. Un deambular que es va solapant tot mantenint sempre la identitat de cada època i construint un tot.

Cal destacar, també, les descripcions acurades dels espais i l’aparició d’alguns personatges volgudament peculiars.

Altres dades

       Web oficial de Muriel Villanueva: https://murielvillanueva.com/

       Muriel Villanueva a la Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Muriel_Villanueva_i_Perarnau

       Booktràiler de Motril 86: https://youtu.be/r4yRaHhADH0

       Entrevista a la revista digital Núvol: https://www.nuvol.com/llibres/muriel-villanueva-motril-86-parla-duna-maternitat-atipica-11563

       Ressenya de Motril 86: https://www.laveudelsllibres.cat/noticia/31275/motril-86-art-metaescriures

       Muriel Villanueva al Catàleg Aladí: http://aladi.diba.cat/search~S171*cat?/aVillanueva+i+Perarnau%2C+Muriel/avillanueva+i+perarnau+muriel/1%2C2%2C33%2CB/exact&FF=avillanueva+i+perarnau+muriel&1%2C32%2C

 

Sílvia Romero

www.silviaromeroolea.weebly.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada