23 de gener 2024

Resum de la tertúlia sobre "Una màquina d'espavilar ocells de nit" de Jordi Lara

 Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

Una màquina d’espavilar ocells de nit de Jordi Lara


 

Tertúlia del 12 de gener de 2024

En la primera sessió de l’any del club de lectura Segona fermentació, hem debatut sobre el llibre de Jordi Lara publicat l’any 2008 i considerat per a molts crítics com un clàssic modern.  Totes les integrants del club n’han destacat el llenguatge ric, culte i popular alhora, i l’humor  (com també el lirisme) de l’autor. El retrat que fa de personatges entranyables i “tremendos” del món de la cobla —com l’avi Capdevila, en Moreno o en Muntal— ha estat molt ben acollit per les lectores.  De fet, el gènere mateix del llibre ha estat objecte de debat. És una novel·la, un recull de contes, una autobiografia o bé un llibre d’assaigs? El cas és que té una mica de tots aquests elements.

«...acceptaràs que aquell va ser el món que et va fer, un món de nàufrags feliços que no volen ser rescatats i entre els quals et trobes vulgues que no, un món que et va condemnar al goig egoista de les causes perdures, a la llibertat d’allò que és inútil però bonic»

Durant la sessió hem explicitat la relació de cadascú amb la sardana, fet que ha conduït a evocacions d’escenes del passat, tant social com familiar, sovint amb una forta càrrega sentimental, encara que el club no destaqui precisament per la presència de dansaires. El canvi de mirada sobre la sardana que provoca el llibre (de música per a ballar a música també per a ser escoltada) ha estat destacat en unes quantes intervencions.

«No havia estat senzill: havia calgut ignorar o sufocar les arrufades de nas de provincians cosmopolites, fàixon-victims, gregaris de la cultura de consum, alternatius d’aparador, interculturals de festival [...] i alguns intel·lectuals d’esquerres, una mica snobs i sectaris, que detestaven el fet social de la sardana i la irrefutable veritat artística de la cobla perquè la consideraven patrimoni de la dreta folklòrica»

Les integrants del club han detectat dues menes de textos en el recull: aquells en què predomina el component autobiogràfic  i aquells que són una mena d’assaigs sobre intèrprets i compositors de renom com ara Ricard Viladesau, el geni de la tenora que es va guanyar el Palau de la Música; Juli Garreta, el rellotger/compositor de Sant Feliu de Guíxols que impressionà Ígor Stravinsky o Manuel Puigferrer, el somiós poeta de l’estany de Banyoles. 

«com tot autèntic domador ell mateix era una bèstia»

Hi ha hagut divisió d’opinió: algunes preferien els contes més autobiogràfics (creixement i adolescència) i d’altres les recerques assagístiques per trobar continguts de cara al programa televisiu del narrador. El misteri de Juli Garreta, però, ha intrigat tothom. Com va poder un modest rellotger autodidacte, intèrpret mediocre i sense pràcticament formació musical, revolucionar la sardana i elevar la dignitat musical de la cobla a extrems mai vistos?

«La naturalesa va crear l’home perquè aquest pogués fer el que ella no pot fer: la música de la naturalesa»

Hem complementat la sessió amb l’audició de dues sardanes: Serra amunt d’Enric Morera (interpretada per Ricard Viladesau) i Nydia de Juli Garreta.

Jordi Lara


L’autor

Jordi Lara Surinyach, nascut a Vic el 1968, és un escriptor català format acadèmicament en literatura catalana que s’ha dedicat professionalment al periodisme cultural per mitjà de programes de divulgació musical a TV3 (Sardana i  Nydia). Recentment, també ha presentat el programa d’entrevistes  Il·luminats.

A més de la seva contribució a la literatura, Lara també ha explorat el món del cinema. Va escriure i dirigir el llargmetratge de ficció Ventre blanc i ha realitzat diverses peces de creació que exploren la relació entre el cinema i la literatura.

Lara ha escrit obres que han estat ben rebudes tant per la crítica com pels lectors. Entre aquestes, a més de l’obra que ens ocupa, destaquen Mística conilla, un llibre de relats que va guanyar el Premi Crítica Serra d’Or de Narrativa 2017, i  la seva novel·la Sis nits d’agost, una indagació literària sobre la mort a partir dels darrers dies del filòsof i activista Lluís Maria Xirinacs. Aquesta obra va ser finalista del Premi Òmnium a la Millor Novel·la de 2019 i va guanyar el Premi de la Crítica de narrativa catalana el mateix any.

Jordi Lara sustenta el seu estil en la descripció de personatges perifèrics, feta amb un estil ric i vibrant, que barreja registres populars i cultes. Els seus escrits aborden temes com el pas del temps, l’encant tragicòmic  de les incongruències humanes i l’art com a via d’alleujament. El fet d’haver treballat també en el món audiovisual i el de la música enriqueix el seu discurs narratiu, prompte a aprofitar tant els efectes lírics com els humorístics (sovint en una mateixa frase).




L’obra

Una màquina d’espavilar ocells de nit, publicada el 2008  és una obra difícil de classificar. Formalment, consta d’una sèrie de set relats autònoms però vinculats entre si per la temàtica musical. Aquest element comú els dota d’una coherència pràcticament novel·lística. A més, hi podem detectar elements de l’escriptura autobiogràfica i de l’assaig artístic.

La història se centra en un jove estudiant de música que ingressa en una cobla per aprendre a tocar sardanes. Hi descobrirà un aplec de músics veterans i un seguit de personalitats fortes i ben peculiars.  Aquesta experiència li permetrà d’explorar temes com ara que entenem per “talent”, la noció d’èxit o fracàs, l’amor i el misteri de la música mateixa.

L’obra ens convida a endinsar-nos en un món insòlit, “un petit món per ubicar-se en l’enormitat del món”, poblat per personatges singulars que venen a ser una mena de “nàufrags feliços” i per excèntriques celebritats de la música catalana com Juli Garreta, Ricard Viladesau o M.S. Puigferrer.

La prosa de Lara és precisa, de molta riquesa lèxica. En l’obra es combinen la sensibilitat, la ironia i la recança envers uns mons condemnats irremeiablement a perdre’s.

Una màquina d’espavilar ocells de nit  va rebre Premi Fundació Enciclopèdia Catalana i una menció especial en el Premi Ciutat de Barcelona en la modalitat de Literatura Catalana.


Xavier Zambrano, gener 2024

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada