20 de febrer 2024

Crònica del club Segona Fermentació sobre "Un episodio en la vida del pintor viajero" de César Aira

 

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

Un episodio en la vida del pintor viajero

Tertúlia del 9 de febrer de 2024

La sessió d'aquesta setmana al  club de lectura ens ha dut a explorar els matisos d’una novel·la breu, però carregada de significats: Un episodio en la vida del pintor viajero de César Aira. L’obra ens ha transportat a paisatges inexplorats i a personatges històrics, tot plantejant qüestions sobre la  versemblança i la narració que han estimulat una enriquidora discussió.

Un dels aspectes que més ha cridat l’atenció a les integrants del club és l'ús de personatges històrics en una obra de ficció. Fins a quin punt és lícita la distorsió d’elements biogràfics en una novel·la? És  una enganyifa o bé un joc narratiu perfectament legítim? Aquestes són algunes de les preguntes que han anat sorgint. La figura del pintor Rugendas, basat en l'artista alemany Johann Moritz Rugendas, és fascinant, i en certa manera esdevé un alter ego de l’autor per a explorar les complexitats de la relació entre art i realitat. La seva vida, lliurada a l’art en una dedicació i tenacitat que ha estat remarcada per les integrants del club, es converteix en si mateixa en una obra d'art.

La recerca de l'exotisme a l’Amèrica del Sud i el xoc de la recepció a Europa d’obres pictòriques que retrataven aquest exotisme  ha motivat diverses intervencions. L'autor ens submergeix en la visió europea de “l'altre”, aprofitant  la tensió entre el romanticisme i les dures condicions de vida dels pobladors d’aquells verals.

Tocant a  les il·lustracions, s’ha destacat l’encert d’haver fet una edició amb reproduccions de quadres de Rugendas. Tenen un impacte no sols decoratiu, sinó que s'entrellacen amb la trama anem mesura que anem girant fulls;  les il·lustracions enriqueixen notablement  la nostra experiència lectora. Durant el debat s’ha vinculat el llamp que cau sobre Rugendas  amb una anunciació de l’adveniment de la fotografia i de l’arraconament que suposà per als pintors de paisatges.

El paral·lelisme dels dos protagonistes amb el Quixot i Sancho no ha passat desapercebut, així com la bogeria inherent en la persecució d'ideals inassolibles, com ara “retratar un terremoto”.

Els elements surrealistes de la novel·la (com descripció de “la gran carreta de las travesías interpampeanas” o l’exhibició d’un salmó en lloc d’una captiva en l'episodi del malón) ens remeten a  zones frontereres entre la realitat i la imaginació. Aquests detalls surrealistes accentuen la natura espectral de l'experiència de Rugendas, connectant amb la seva pròpia percepció distorsionada per efecte de les drogues.

Finalment, no podem passar per alt el retrat dels indis en la novel·la i la rellevància en l'imaginari racista del "malón". Aira ens confronta amb la brutalitat de la colonització per mitjà de l’accentuació d’elements absurds, que semblen sortits d’una novel·la d’aventures i que ens fan qüestionar la manera com la cultura occidental s'ha construït sobre el patiment d'aquests pobles indígenes que són “al marge dels marges”.

L’autor

César Aira, nascut el 23 de febrer de 1949 a Coronel Pringles, província de Buenos Aires, és un escriptor i traductor argentí,  considerat un dels principals exponents de la literatura argentina contemporània. Aira és un dels autors més prolífics del món. Autor de més de 100 llibres, cada any publica de dos a cinc llibres (normalment novel·les breus, però també assaigs). Per donar sortida a aquest ritme frenètic d’escriptura, sol lliurar obres tant a grans grups editorials (Random House) com a petites editorials independents, cosa que aquestes darreres els suposa un bon impuls econòmic.

Aira també escriu crítica literària, incloent-hi estudis monogràfics sobre Copi, la poeta Alejandra Pizarnik, i l’escriptor britànic del segle XIX, Edward Lear. La seva obra magna de crítica literària és el Diccionario de autores latinoamericanos, obra enciclopèdica en la qual no es limita a informar de la vida i producció de cada autor (com solen fer els diccionaris) sinó que opina obertament de la seva qualitat. Aquesta obra ha alimentat el mite que César Aira, a banda d’haver-ho “escrit tot”, també ho ha “llegit tot”.

Algunes de les seves obres més conegudes inclouen La liebre, Cómo me hice monja, Un episodio en la vida del pintor viajero,  Artforum i Cecyl Taylor, aquesta darrera considerada per Roberto Bolaño com un dels cinc millors contes que hagués llegit.

Quant al seu estil, Aira ha reivindicat sovint en les entrevistes una estètica d’avantguarda, clarament hereva dels surrealistes. La seva peculiar tècnica d’escriptura es basa en la “fugida cap endavant” i no tant en l’edició del que ja escrit. Per això les seves obres tenen molts girs argumentals imprevists. És una tècnica semblant a la improvisació dels músics de jazz. En els darrers anys César Aira ha entrat amb força a les quinieles que es fan anualment sobre candidats a guanyar el Premi Nobel.


L’obra

Novel·la breu inspirada en la vida d’un pintor que va existir realment: l’aventurer i artista alemany  Johann Moritz Rugendas (1802-1858), un dels primers artistes europeus que va voler retratar els paisatges i els habitants de l’Amèrica del Sud.  Sovint, les edicions d’aquesta novel·la es publiquen amb reproduccions dels quadres de Rugendas.

Naturalment, César Aira, a partir de les dades reals, fa tota una elaboració literària sobre el personatge i les seves peripècies a regions tan mítiques com la selva o la Pampa.

Un dels punts centrals de la novel·la és la crítica, a partir del mecanisme de portar a l’absurd les situacions, de la visió eurocèntrica dels  indígenes. Això es reflecteix, entre més detalls,  en la voluntat del pintor de ser testimoni d’un malón. Els malones eren atacs violents per part dels indígenes als pobladors blancs i formaven part de la mitologia fundacional i obertament racista de les societats llatinoamericanes. A més, el malón havia estat motiu  d’incomptables  representacions pictòriques. Aquest tema també és central en una de les seves primeres novel·les La liebre.

Llibre difícil de classificar, Un episodio en la vida del pintor viajero és a un mateix temps un diari de viatge, una novel·la, un relat històric i també un assaig sobre estètica, tot passat per la trituradora del peculiar estil surrealista de l’autor. El paisatge pràcticament esdevé un personatge més, que canvia i que comunica una impressió de totalitat als observadors amatents. La voluntat de l’artista de sobreposar-se als entrebancs també és una de les claus de lectura de l’obra.


Xavier Zambrano


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada