09 de març 2024

Recomanació del llibre d’art “Las invisibles. ¿Por què el Museo del Prado ignora a las mujeres?” de Peio H. Riaño

 


En ocasió d’aquest 8 de març, Dia internacional de les dones treballadores, volem posar el focus en la representació i en el rol de les dones a l’art i aprofitem l’ocasió per recomanar-vos el llibre de Riaño “Las invisibles. Por què el Museo del Prado ignora a las mujeres” editat per Capitán Swing a l’any 2020. Riaño ens parla de la presencia de les dones a l’art, i ho fa considerant les dones com a pintores, com a protagonistes dels quadres i com a treballadores d’aquest món. El seu discurs es centra en l'anàlisi de la presència femenina en les sales del Prado, un dels museus més importants d’Espanya i d’Europa i de com aquest no sigui capaç de respondre a les preocupacions del públic contemporani i encara perpetri un discurs classista i patriarcal lligat als valors del segle XIX. Per què, diu Riaño, hem hagut d’esperar dos segles abans de veure al Prado una exposició dedicada a la pintora flamenca Clara Peeters, de la qual el museu té diferents obres? De fet poques obres de pintores podrem trobar exposades a les sales i això reflecteix també la manera en que es presenta el programa curricular i l’ensenyament d’història de l’art als instituts, des de la ESO al batxiller. Entre els noms de les pintores exposades  apareix el de Sofonisba Anguissola (absenta al programa escolar), a la part del Barroc no hi veiem cap (ni tan sol Artemisia Gentileschi), i a la escola fins a les avantguardes no ens topem amb el nom de Tamara Lempicka. Les coses no van millor quan considerem a les dones com a les protagonistes dels quadres i ens topem amb un pintor com el Saenz Saenz que pintava nenes despullades mirant amb  sensualitat un hipotètic espectador masculí. També en molts quadres trobem escenes tretes de la literatura i dels mites que fan referencia a violències i violacions però que als quadres apareixen sense rastre de denuncia i sota el títol de “rapto”. Finalment, passant a les treballadores, perquè és tant desconegut que va ser una dona la que va impulsar el naixement de la col·lecció del museu? Riaño ens recorda amb aquest llibre la necessitat i la urgència d’un nou discurs per part de les institucions museològiques.


Sobre l’autor


Peio H. Raiño és llicenciat en Història de l'Art i Periodisme. Autor de “Conductas envenenadas” (2007) i de La otra Gioconda. El reflejo de un mito” va ser comissari de la exposició col·lectiva “Esculturismo” al 2008. Ha treballat en diversos periòdics i revistes i va ser redactor de cultura en Calle 20, Público, El Confidencial i El Español. Al 2014 va guanyar el premi de Periodisme Cultural José Luis Gutiérrez pel reportatje “Académicos insumisos”.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada