03 de juliol 2024

Crònica de la tertúlia sobre "Un viatge frustrat" de Josep Pla, a càrrec del Club de Lectura Segona Fermentació

 

Club de lectura SEGONA FERMENTACIÓ

Un viatge frustrat dins el llibre Aigua de mar

Tertúlia del 14 de juny de 2024

La sessió del club de lectura sobre el relat Un viatge frustrat de Josep Pla (que tancava el període 2023-2024) ens va permetre de debatre sobre la figura i l’obra d’un dels escriptors catalans més populars. El debat no va eludir la polèmica, encara viva, sobre el suport de Josep Pla al franquisme i el fet que no li concedissin mai el Premi d'Honor de les lletres catalanes, ben possiblement per motius extraliteraris.

El primer tema que vam abordar va ser la figura del pescador Hermós. Es va destacar la fascinació que genera un personatge que, tot i ser analfabet, posseeix una saviesa pràctica i una cultura vital que el fan profundament captivador. Es va destacar com Pla aconsegueix transmetre la seva connexió íntima amb el mar i la seva bonhomia

«Era pescador, mariner, caçador, cuiner, cotxer, sabia anar a plaça, era un criat excel·lent i servia a taula admirablement. Era, així mateix, un home de conversació»

El caràcter intel·lectual de Pla contrasta amb el caràcter pràctic, sentenciós i vital de l’Hermós. És una polaritat entre idees i praxis que ja trobem en altres obres de la tradició literària com el Quixot.

«Veig que encendre un foc no és pas una cosa tan primària i senzilla com em pensava. Em cau la cara de vergonya»

Algunes integrants del club van ressaltar com Pla utilitza un estil impressionista, aparentment senzill, però molt ben construït. Vam debatre sobre la preponderància de les impressions cromàtiques, que animen les descripcions de les marines en l’estela del seu mestre Joaquim Ruyra. Ara bé, algunes lectores van admetre haver tingut dificultats amb la gran quantitat de termes mariners que Pla fa servir.

«La vila de Roses s’obre tocada d’una llum que sembla acabada de fer, nova i viva. Blanc de calç, ombres de color de pa moreno, teulats de pell d’albercoc»

Un altre punt destacat va ser la manera com el relat captura estils de vida que estaven condemnats a desaparèixer a causa de l'avenç del turisme i de la construcció a la costa. Vam discutir sobre el fort sentiment de comunitat entre els pobladors del litoral que Pla retrata, un sentiment que potser es perd en les persones que viuen terra endins. Les integrants del club van compartir reflexions sobre com la transformació del paisatge litoral no només afecta l'entorn físic, sinó també les relacions humanes i la manera de viure.

«Amb el pas dels anys i de les il·lusions de progrés, s’han perdut molts encants antics, la gent s’ha aigualit molt, ens hem tornat molt primmirats i llepafils»

També vam parlar de com les notícies corren pel litoral per mitjà de xarxes informals (com són els cafès i les fondes) i gràcies als desplaçaments dels mariners. Pla retrata amb detall com aquests espais que esdevenen centres de comunicació. Vam debatre  sobre la importància d'aquests punts de trobada en la vida comunitària i com la modernitat ha canviat aquestes dinàmiques de comunicació.

«—I per què heu volgut entrar al riu de Sant Pere?     —Per explicar-ho al cafè.»

 

L’autor

Josep Pla va néixer a Palafrugell (Baix Empordà) el 8 de març de 1897. Fill d’una família de petits propietaris rurals, estudià el batxillerat a Girona i, després de començar medicina, estudià dret a la Universitat de Barcelona. Com a periodista professional, començà el 1919 a Las Noticias i passà després a La Publicidad i, com a corresponsal, a La Veu de Catalunya. Col·laborà també en els diaris de Madrid El Sol  i Fígaro, i a moltes altres publicacions.

Els anys compresos entre el 1919 i el 1939 treballà fora de Catalunya com a corresponsal de premsa. França, Itàlia, Anglaterra, Alemanya, la Unió Soviètica, Madrid foren destinacions dels desplaçaments que feia per tal de trametre’n cròniques periodístiques. El seu primer llibre Coses vistes (1925) constitueix el descobriment d’un gran literat i el llançament d’un nou model d’escriptor que donava prioritat a l’observació de la realitat. Carles Riba fou un dels primers que intuïren arran d’obres com Cartes de lluny (1928) que havia irromput un prosista excepcional a les nostres lletres. Amenaçat per sectors anarquistes, passà bona part de la Guerra Civil a l’estranger. L’any 1939 s’instal·là definitivament a Catalunya, sense moure’s pràcticament de l’Empordà, des d’on anà construint una falsa imatge artificiosa d’escriptor-pagès que viu en l’aïllament. Després d’una època en què hagué d’escriure en castellà, de la qual destaca l’obra Viaje en autobús (1942), a partir dels anys cinquanta publicà més llibres en català i inicià la darrera i més fecunda etapa de la seva vida d’escriptor.

El 1956 feu, d’acord amb Editorial Selecta, una primera temptativa de recollir les seves Obres completes, que s’interrompé per la mort de l’editor. El 1966 inicià, amb El quadern gris (premi Crítica Serra d’Or), la recopilació definitiva de l’Obra completa a Edicions Destino. Dins la línia d’El quadern gris, cal destacar Notes disperses (1969), amb el gros de material dels anys quaranta; també la sèrie de retrats biogràfics Homenots. El reconeixement de la crítica i l'èxit entre els lectors no li estalviaren les reticències d'alguns sectors progressistes i catalanistes de la societat catalana, ben visibles en el fet que no li concedissin mai el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.  Josep Pla es va morir el 23 d'abril de 1981, diada de Sant Jordi, i deixà un llegat de 30.000 pàgines de prosa catalana tot al llarg dels 45 volums de l'Obra Completa.

 

L’obra

Ambientat a la tardor de 1818, el relat «Un viatge frustrat» és una mena de road movie nàutica que condensa la vivíssima fascinació que Josep Pla sentia pel mar. Aquesta fascinació s’explica no tan sols pels paisatges que tan acuradament descriu, sinó també pels estils de vida dels pobladors de la costa, estils de vida amenaçats pel temps accelerat del progrés i l’esclat d’esdeveniments trasbalsadors com la Primera Guerra Mundial.

Acompanyat del seu amic Hermós,  un tipus pintoresc mig pescador mig ermità, i animats per un esperit de juguesca, Pla decideix provar de trencar el bloqueig naval que hi havia a la costa del Rosselló (sota domini francès) i arribar-hi navegant a rem i vela, costejant i fent nit a platges i fondes que trobaran de camí.  En Hermós es produeix un  contrast entre la «incultura» en termes lletrats i la gran cultura vital de la navegació, la cuina i la joia de viure. Les converses entre ells durant els llargs dies de navegació i els moments que viuran plegats esdevenen memorables.

Amb un estil treballat i alhora perfectament intel·ligible, una adjectivació sensualista que recorda el millor Conrad i l’exemple més pròxim del seu mestre Joaquim Ruyra, Pla  ens descriu uns mons condemnats irremeiablement a perdre’s en nom del progrés i l’avanç implacable del turisme. Apostant per una prosa que comunica un «efecte de real» contraposat al model literari més enfarfegat que s’originà amb el noucentisme, Pla transmet al lector unes impressions altament plàstiques.

«A mi el mar m’interessa per si mateix. Jo no soc novel·lista i no crec que existeixin novel·les en la vida; no hi ha més que una correntia de fets inconnexos, desordenats, fortuïts, que esdevenen, passen i es volatilitzen.»

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada